Pomiń nawigację
  1. Aktualności

ADAS od podstaw z TEXA - Nowe wyzwanie dla warsztatów, czyli jak to się zaczęło

2023-04-17

ADAS – jeszcze 3-4 lata temu dla większości warsztatowców raczej skrót męskiego imienia bez polskich znaków niż określenie szeregu układów, wpływających na poprawę bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach. Dzisiaj dzięki szkoleniom, coraz nowszej flocie obsługiwanych w warsztatach pojazdów oraz szeregu urządzeń do kalibracji i diagnostyki „ADASów” prawie każdy wie, że chodzi o „te radary i kamery”.

ADAS od podstaw z TEXA
ADAS od podstaw z TEXA

ADAS – starszy niż się wydaje

Advanced Driver Assistance System, czyli zaawansowane systemy wsparcia kierowcy to jednak w szeroko pojętej motoryzacji temat znacznie starszy. Już ponad 20 lat temu najdroższe limuzyny mogły być wyposażone w radar przedni, który w połączeniu z tempomatem stworzył aktywny tempomat, czyli układ, dzięki któremu pojazd zachowuje ustawioną odległość od poprzedzającego pojazdu i w razie potrzeby sam przyspieszy i zahamuje. Wtedy jednak liczba samochodów posiadających takie rozwiązanie na pokładzie była na tyle niewielka, że rynek warsztatów niezależnych oraz wyposażenia tychże nie przejmował się zupełnie tematem i nie myślał o jakichkolwiek urządzeniach do kalibracji ADAS.

Z czasem jednak producenci zaczęli wyposażać swoje produkty nawet nieco niższych i tańszych klas w tego typu system. Szybko do radaru dołączyła też kamera montowana u szczytu szyby czołowej i to bynajmniej nie w celu nagrywania naszych wojaży. Kamera w pierwszych wariantach systemu potrafiła rozpoznać linie wyznaczające pasy ruchu oraz niektóre znaki ograniczeń prędkości. Kolejne lata to ciągły rozwój i poprawa jakości działania asystentów działających w oparciu o radar przedni i kamerę. 10-12 lat temu już coraz łatwiej w klasie średniej można było znaleźć egzemplarz Volkswagena czy BMW wyposażone w omawiane udogodnienia.

Już wtedy powstała całkiem długa lista wyposażenia, którego celem miała być i jest poprawa komfortu jazdy i bezpieczeństwa na drodze – aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, rozpoznawanie pieszych i innych miejskich przeszkód czy aktywnie sterowane reflektory. Praktycznie cała przednia strefa pojazdu była już wówczas solidnie nadzorowana.

ADAS w pojazdach jako droga do innowacji

Na tym oczywiście nie koniec. Prócz udoskonalania systemów wsparcia dotyczących przodu producenci wymyślali nowe zastosowania czujników, kamer i radarów. I tak pojawił się również asystent zmiany pasa ruchu nazywany też radarem wykrywania martwego pola. Początkowo system realizowany przez kamery umieszczone w lusterkach (Volvo) lub ultradźwiękowe czujniki parkowania o wydłużonym zasięgu coraz częściej do pracy wykorzystuje radary umieszczone w narożach tyłu pojazdu.

Lista systemów i możliwości mimo bardzo wysokiego stopnia zaawansowania nawet na obecny moment wydaje się, że zamknięta nie jest. Dowody? Asystent jazdy w nocy, tzw. układ night vision jest dostępny już nawet w klasie kompakt w Peugeocie 308. Radar wykorzystujący skaning laserowy do precyzyjnej weryfikacji przestrzeni z przodu a także z prawego boku pojazdu (Lexus). Kamery zastępujące lusterka boczne, o wstecznym nie wspominając. Lista wydaje się nie mieć końca, a poszerza ją zwłaszcza każdy topowy model największych producentów pojazdów na świecie.

Od innowacji do legislacji – kalibracja kamer będzie coraz popularniejsza

Wprowadzanie nowych asystentów jazdy służyło dotychczas producentom do uatrakcyjnienia produktu, a także poprawienia komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Do gry wkroczył jednak ustawodawca europejski. I tak już od lipca 2022 roku każdy nowo homologowany pojazd, a od 2024 każdy wyjeżdzający z salonu będzie musiał mieć kilka systemów ADAS na pokładzie nawet w podstawowej wersji. Przednia kamera, przedni radar oraz nierzadko kamera cofania, jeśli już nie są standardem (a często tak jest) to dosłownie lada dzień się nimi staną. A wraz z nimi usługa kalibracji kamer i radarów.

Wiązało się to będzie z szeregiem wyzwań dla niezależnych warsztatów, a rynek zawojują serwisy najbardziej świadome i najlepiej przygotowane – zarówno merytorycznie jak i technicznie. Aby im to ułatwić, wspólnie z firmą TEXA prezentujemy serię artykułów o tematyce ADAS, w których opiszemy i zaprezentujemy dokładnie diagnostykę i kalibrację przedniej kamery, radaru oraz systemów dodatkowych jak Night Vision czy LiDAR (Light Detection and Ranging).

Nadchodzi moment, w którym nowoczesny warsztat powinien sobie zadać pytanie nie „czy”, ale „jakie” posiadać urządzenie do kalibracji kamer i radarów. Dlatego oprócz garści informacji technicznych przedstawimy również rozwiązania TEXA w zakresie kalibracji i diagnostyki systemów ADAS.

Poznaj RCCS 3 z bliska i zapisz sie na prezentacje w Studiu WW

Tekst powstał we współpracy z Texa Poland

Studio WW

Czytaj także:

Skrzypienie podczas przyspieszania w Oplu Astra K 1.4 Turbo i zaskakująca diagnoza


Problem z filtrem cząstek stałych w Hyundaiu Santa Fe 2. generacji

Błąd 097C w Volkswagenie Passacie B6


Usterka systemu Side Assist w Volkswagenie Tiguanie Allspace z 2018 roku

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email