Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Poznaj asortyment układów hamulcowych Inter Cars!

2023-02-13

Ewa Peresada

Sprawdź, jak rekomendować klientowi warsztatu wybrane marki i do kogo adresować poszczególne produkty.

Inter Cars posiada rozbudowaną ofertę części wchodzących w skład układu hamulcowego, a szeroki wachlarz dostawców, zapewnia niemal pełne pokrycie zastosowań w rynku osobowym. Oznacza to, że każdy klient może wybierać produkty kierując się nie tylko jakością, ale również odpowiednią półką cenową – od marek TOP Premium, poprzez te z linii środka, do produktów budżetowych.

W zakresie układów hamulcowych, w sieci Inter Cars znajdziesz zatem:

  • klocki hamulcowe (standardowe, ceramiczne, dedykowane do samochodów elektrycznych i hybrydowych, tuningowe oraz dedykowane do motor sportu);
  • tarcze hamulcowe (pełne, wentylowane, wysokonawęglane, nacinane, nawiercane, kompozytowe);
  • bębny hamulcowe;
  • okładziny (szczęki);
  • zaciski (nowe, regenerowane, tuningowe, do pojazdów z elektrycznym hamulcem postojowym);
  • przewody hamulcowe sztywne i elastyczne (stalowe, miedziane, gumowe, w stalowym oplocie);
  • akcesoria hamulcowe i elementy montażowe;
  • linki hamulcowe;
  • czujniki (ABS i zużycia klocka);
  • elementy hydrauliki hamulcowej (pompy hamulcowe, cylinderki, zestawy naprawcze)
  • płyny (standardowe, o podwyższonych parametrach temperaturowych, wyczynowe).

Zgodnie z europejskimi dyrektywami, oferowane w Inter Cars produkty posiadają wymagane homologacje i certyfikaty jak ECER90.

Kluczową kwestią doboru odpowiednich elementów, powinno być ich przeznaczenie, marka/model oraz styl jazdy. Kryteria doboru części do małego miejskiego auta, będą inne niż w przypadku dużego rodzinnego SUV’a czy samochodu sportowego.

Pamiętajmy, że sprawny układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg.

W ofercie układów hamulcowych Inter Cars znajduje się między innymi asortyment takich producentów jak: ATE, TRW, FERODO, BOSCH, TEXTAR, FEBI, DELPHI, ABE PERFORMANCE, ABE

Klocki hamulcowe – niezbędne w każdym układzie hamulcowym

Przed przystąpieniem do wymiany klocków hamulcowych dobrze jest zwrócić uwagę na ogólny stan elementów układu hamulcowego i zawieszenia. Należy skontrolować m.in. czy nie doszło do uszkodzeń mechanicznych i nadmiernego zużycia np. elastycznych przewodów hamulcowych, a także czy nie widać wycieków. Należy też zwrócić uwagę na akcesoria, takie jak blaszki czy sprężynki, które także podlegają zużyciu i konieczna jest ich wymiana podczas montażu nowych klocków.

W ofercie Inter Cars znajdują się zarówno klocki standardowe, ceramiczne, jak i do pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych.

Podstawą w procesie wytwarzania klocków hamulcowych jest stworzenie odpowiedniej mieszanki ciernej. Jest ona kluczowym elementem odpowiadającym za ich jakość oraz poszczególne parametry. W zależności od wymagań danego modelu samochodu wykorzystywane są różne składniki. W ofercie Inter Cras dostępne są bowiem klocki z większym lub mniejszym udziałem metali i stopów metali, charakteryzujące się lepszą akustyką, mniejszym zużyciem czy wytrzymałością. W efekcie możemy spotkać klocki nieco bardziej „twarde” lub „miękkie”.

Jakie rodzaje okładzin w klockach są obecnie stosowane?

Z półmetali – są najtańsze, mogą być głośne, okładziny są produkowane z wełny stalowej, drutu, miedzi, grafitu itd. Charakteryzują się dobrymi właściwościami akustycznymi, komfortem użytkowania oraz małym zużyciem, w tym również tarczy, jednak są mało stabilne termicznie. W konsekwencji nie są rekomendowana dla pojazdów, które często wykonują hamowania z dużych prędkości.

Organiczne – ze szkła, gumy, węgla, łączonego żywicą. Zalicza się je do kategorii tzw. „klocków miękkich” Są ciche, ale za to szybciej się ścierają. Nie niszczą jednak tarcz hamulcowych. Nie nadają się do pojazdów osiągających wysokie prędkości oraz jeżdżących z dużym obciążeniem. Są najczęściej montowane w samochodach osobowych. Charakteryzują się zwykle przystępną ceną.

Nisko metaliczne (NAO) – okładzina wyprodukowana ze związków organicznych z metalem. Są bardzo skuteczne, ale mają gorsze właściwości akustyczne i powodują większe zużycie tarczy niż w przypadku materiałów półmetalicznych. Jednocześnie oferują zdecydowanie większą odporność termiczną, wysoką skuteczność hamowania w szerokim zakresie temperatury, prędkości i obciążeń. Są stosowane zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych.

Ceramiczne (hybrydowe) – okładzina z włókien ceramicznych. Są ciche i bardzo skuteczne. Są przeznaczone do aut sportowych i wyczynowych. Klocki te plasują się na wyższej półce cenowej. Ich rosnąca popularność jest wynikiem m.in. niższego pylenia oraz lepszych właściwości akustycznych, które bezpośrednio przekładają się na komfort podróży. Ten trend zaobserwowali producenci klocków hamulcowych, którzy do swojej oferty wprowadzają coraz więcej tego rodzaju części, dostosowanych już nawet do aut kompaktowych.

Co jeszcze jest istotne przy doborze klocków?

Przy doborze klocków hamulcowych powinniśmy brać pod uwagę także to, czy klocki wyposażone są w nakładki antywibracyjne „SHIM”, które niwelują zjawisko piszczenia. Wiele klocków ma w komplecie materiały dodatkowe, takie jak blaszki montażowe czy śruby. W pojazdach, które wyposażono w klocki z akustycznym czujnikiem zużycia, należy zwrócić uwagę, czy nowe klocki rzeczywiści w taki czujnik wyposażono.

Czynności związane z montażem klocków należy przeprowadzić zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, z wykorzystaniem wszelkich elementów dodatkowych, które znajdują się w komplecie razem z klockami (np. blaszki montażowe). Instrukcja prawidłowego montażu klocków zawsze jest dołączona do zestawu.

Przed przystąpieniem do wymiany tarcz i klocków, należy pamiętać o dokładnym oczyszczeniu piasty hamulcowej, która nie może nosić żadnych śladów rdzy ani uszkodzeń. Przy pomocy czujnika zegarowego należy zmierzyć bicie osiowe piasty.

Należy również zweryfikować stan zacisków, czyli osłonek i prowadnic. Natomiast po założeniu tarczy hamulcowej należy sprawdzić bicie osiowe. Na końcu montujemy jarzmo zacisku, nowe klocki hamulcowe i zacisk oraz dokręcamy koło samochodu.

Zależnie od producenta pojazdu podczas wymiany klocków hamulcowych może być konieczne przeprowadzenie jeszcze innych czynności. Dlatego warto sprawdzić zalecany przebieg naprawy w dokumentacji technicznej.

W ofercie Inter Cars dostępne są również kierunkowe klocki hamulcowe. Różnią się od standardowych zarówno kształtem, jak i sposobem montażu – muszą być montowane z zachowaniem określonego kierunku. Nieprawidłowy montaż klocków kierunkowych może prowadzić do drgań podczas hamowania i do pisków o wysokiej częstotliwości.

Wybór produktu zawsze należy dostosować nie tylko do modelu auta, ale również jego wieku, przeznaczenia i stylu jazdy kierowcy. Ważne jest, czy kierowca najczęściej porusza się w ruchu miejskim, gdzie nie osiąga się wysokich prędkości, ale hamulec cały czas pracuje, czy może dziennie pokonuje setki kilometrów autostradami z wysoką prędkością lub kręte górskie trasy. Pamiętajmy, że to klient jest ostatecznym decydentem, ale to na sprzedawcy spoczywa obowiązek udzielenia odpowiedniej rekomendacji i doboru części.

Tarcze hamulcowe – kluczowy element układu hamulcowego

Producenci układów hamulcowych cały czas pracują nad rozwojem i unowocześnianiem elementów układu hamulcowego. Kluczową częścią każdego układu hamulcowego jest obecnie tarcza hamulcowa. W segmencie aut osobowych tarcze hamulcowe niemal całkowicie zastąpiły stosowane wcześniej bębny hamulcowe.

Tarcze hamulcowe dzielą się na pełne oraz wentylowane. Obecnie większość pojazdów na osi przedniej korzysta z tarcz wentylowanych.

Tarcze hamulcowe można podzielić również na:

  • wysokonawęglane,
  • nacinane,
  • nawiercane,
  • kompozytowe.

Coraz większa liczba producentów decyduje się na tzw. tarcze malowane, czyli zabezpieczone powłoką antykorozyjną.

Producenci aut nieustannie rozwijają tarcze hamulcowe i ich konstrukcję starając się zmniejszyć masę tarczy jak i zwiększyć jej parametry.

W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku powstały także tarcze hamulcowe dwuczęściowe. Głównymi zaletami takich tarcz są min:

  • redukcja ciężaru tarczy;
  • zwiększona wydajność;
  • zwiększona odporność na naprężenia termiczne;
  • zmniejszenie zużycia paliwa.

Konstrukcja takiej tarczy to dwa główne elementy – flansza (tzw. dzwon), która mocuje tarczę na piaście koła oraz pierścień trący na którym pracują klocki. Flansza jest wykonana ze stopu aluminium lub aluminium i magnezu. Dzięki temu zredukowana została masa, a jednocześnie szybciej odprowadzane jest ciepło. Warstwa cierna natomiast wykonana jest z wysokowęglowego żeliwa, które odporne jest na tarcie i temperaturę. Poprawienie osiągów pojazdu ściśle związane może być z zastosowaniem w tarczach dwuczęściowych aluminiowego dzwonu. Powoduje to zmianę parametrów pojazdu np. zmniejszenie masy nieresorowanej.

Oferta wcześniej wymienionych tarcz jest skierowana głównie do użytkowników nowych aut luksusowych oraz sportowych, głównie z racji tego, iż cena za komplet takich tarcz może dwukrotnie bądź nawet trzykrotnie przewyższyć cenę za tarcze standardowe. Innowacja oraz nowoczesne technologie muszą jednak kosztować.

Przy doborze tarcz, podobnie jak w przypadku klocków kluczową rolę odgrywają wytyczne producenta auta.

Warto pamiętać również o czujnikach zużycia klocka hamulcowego

Musimy przypominać klientom o regularnych wymianach wszystkich części eksploatacyjnych układu hamulcowego, takich jak klocki i tarcze hamulcowe, a także o czym często zapominamy zastawy montażowe i czujniki zużycia okładzin.

Czujniki zużycia klocka hamulcowego informują nas o konieczności wymiany okładzin hamulcowych. Dzielimy je na akustyczne i elektryczne.

Czujniki akustyczne są to cienkie blaszki przymocowane z tyłu klocka, które po osiągnieciu przez okładzinę grubości minimalnej zaczyna wydawać głośny, piskliwy dźwięk.

Czujniki elektryczne z jednej strony umiejscowione są w okładzinie hamulcowej, a z drugiej podłączone do komputera. Czujnik ściera się razem z okładziną i gdy osiągnie grubość graniczną na desce rozdzielczej zaczyna świecić się kontrolka informująca o konieczności wymiany okładzin. W jednych klockach czujnik jest ich integralną częścią, a w innych trzeba go dokupić oddzielnie. Bardzo ważne jest, żeby za każdym razem przy montażu nowych klocków stosować nowe czujniki.

Zestaw montażowy klocka hamulcowego to cienkie metalowe blaszki położone pomiędzy klockiem hamulcowym, a zaciskiem.

Odpowiedzialny jest za prawidłowe umiejscowienie klocka w zacisku hamulcowym. Klocek powinien z jednej strony ściśle przylegać zarówno do tarczy jak i zacisku, a dodatkowo mieć możliwość swobodnej pracy. Często do zestawu dołączone są sprężyny, które mają niwelować drgania.

W układzie hamulcowym panują bardzo wysokie temperatury i jeśli klocek umieszczony byłby bezpośrednio w jarzmie, mógłby się blokować, ze względu na rozszerzalność cieplną metali. Zestawy montażowe w bardzo dużym stopniu niwelują ten problem. Oczywiście w związku z tym, że są wykonane z metalu również maja tendencje do rozszerzania się w skutek działania wysokiej temperatury, więc niezmiernie ważne jest zakładanie za każdym razem nowego zestawu montażowego przy każdej wymianie okładzin hamulcowych. Niestety w wielu serwisach nie przykłada się do tego zbytniej wagi i stosuje się ponownie ten sam zestaw. Może prowadzić to do nieprawidłowego działania całego układu. Klocek może się wtedy blokować w jarzmie co skutkuje nierównomiernym i szybszym zużyciem okładziny. Mogą również pojawić się piski.

Przewody hamulcowe

Odpowiedzialne są za doprowadzenie płynu hamulcowego z pompy hamulcowej do zacisków. Każda ich awaria może być bardzo tragiczna w skutkach, ponieważ może doprowadzić do znacznego pogorszenia sprawności układu hamulcowego albo całkowitej utraty hamulców.

Przewody hamulcowe dzielimy na sztywne i elastyczne.

Przewody sztywne łączą pompę hamulcową z przewodami elastycznymi. Mogą być wykonane z różnych metali. Na pierwszy montaż producenci zazwyczaj stosują przewody stalowe, jednak na rynku części zamiennych dominują miedziane. Są równie wytrzymałe jak stalowe, ale dużo łatwiejsze w obróbce. Ważne jest, żeby materiał był dobrej jakości. Renomowani producenci oferują przewody o grubości ścianki 0,9mm. Cieńsza ścianka nie jest wystarczająco wytrzymała i w razie nagłego hamowania, na skutek gwałtownego wzrostu ciśnienia w układzie mogą ulec uszkodzeniu.

Najczęstszą przyczyną awarii przewodów sztywnych jest korozja, dlatego trzeba regularnie kontrolować ich stan i w razie konieczności wymienić na nowe. Należy pamiętać, żeby zawsze wymieniać cały komplet.

Przewody elastyczne łączą przewody sztywne z zaciskami hamulcowymi. Wykonane są z gumowego węża odpornego na działanie płynu hamulcowego wzmocnionego plecionką z tkaniny syntetycznej.

Są ona narażone na dużo większe obciążenia niż przewody sztywne, ponieważ z jednej strony muszą wytrzymać wysokie ciśnienie i temperaturę panującą w układzie hamulcowym, a dodatkowo muszą być elastyczne, ponieważ łączą elementy będące wobec siebie w ruchu.

Producenci określają ich żywotność na kilka lat.

Na ich wytrzymałość bardzo duży wpływ ma materiał, z którego są wykonane.

Najczęstszą awarią jest pęknięcie przewodu na skutek zmęczenia materiału. Jest to bardzo niebezpieczne, dlatego bardzo ważne jest dbanie o ich prawidłowy stan techniczny. Powinniśmy regularnie je kontrolować i w razie potrzeby wymienić na nowe. Tak samo jak w przypadku przewodów sztywnych, zawsze wymieniamy je kompletami.

Podczas kontroli układu hamulcowego nie należy ograniczać się jedynie do wymiany klocków hamulcowych. Warto pamiętać również np. o sprawdzeniu stanu płynu hamulcowego tj. sprawdzeniu poziomu napełnienia (zgodnie z instrukcją serwisową), w razie potrzeby uzupełnieniu (w oparciu o obliczenia) oraz sprawdzeniu temperatury wrzenia.

Poznaj asortyment popularnych producentów układów hamulcowych:

Zapraszamy do sprawdzenia oferty produktów firmy:




Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email