Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Termostat układu chłodzenia silnika

2016-02-19

Termostat zmienia ustawienie zaworów regulacyjnych, jeśli temperatura płynu chłodzącego opływającego termostat zmienia się w zakresie temperatur przez niego regulowanych. Ta zmiana następuje, gdy np. kończy się nagrzewanie silnika i osiąga on prawidłowy zakres temperatur pracy lub wystąpi zakłócenie w pracy układu regulacji temperatury płynu chłodzącego.

Elementy na rysunku: 1 - silnik; 2 - termostat; 3 - komora mieszania; 4 - chłodnica. Temperatury płynu chłodzącego: Tpcw - nagrzanego, wypływającego z płaszcza chłodzącego silnika; Tpcd - schłodzonego, dopływającego do płaszcza chłodzącego silnika. Ustawienia zaworów regulacyjnych termostatu, kierujących strumień płynu chłodzącego: b - tylko przez obieg „krótki”; c - tylko przez obieg „długi”.
Elementy na rysunku: 1 - silnik; 2 - termostat; 3 - komora mieszania; 4 - chłodnica. Temperatury płynu chłodzącego: Tpcw - nagrzanego, wypływającego z płaszcza chłodzącego silnika; Tpcd - schłodzonego, dopływającego do płaszcza chłodzącego silnika. Ustawienia zaworów regulacyjnych termostatu, kierujących strumień płynu chłodzącego: b - tylko przez obieg „krótki”; c - tylko przez obieg „długi”.

Zmianie ustawienia zaworów regulacyjnych towarzyszą wahania temperatury płynu chłodzącego w układzie chłodzenia. To, czy te wahania są większe lub mniejsze, czy trwają krócej lub dłużej, czy mogą być niebezpieczne czy nie, zależy również od miejsca montażu termostatu w układzie chłodzenia. Termostat jest montowany na „wyjściu” z silnika, ale może być również montowany na „wejściu” do silnika. Każde z obu miejsc montażu, ma swoje zalety i wady.

Termostat zamontowany na „wyjściu” z silnika

Termostat, przez który płynie wypływający z silnika strumień płynu chłodzącego, o temperaturze Tpcw ma za zadanie utrzymanie tej temperatury w prawidłowym zakresie. Pożądana wartość temperatury Tpcw, jest uzyskiwana w ten sposób, że zawory regulacyjne termostatu dzielą strumień płynu przepływającego przez termostat na dwa strumienie:

płynący przez obieg „krótki”;

płynący przez obieg „długi”.

Temperatura płynu chłodzącego płynącego obiegiem „długim” i „krótkim”

Temperatura płynu chłodzącego płynącego obiegiem „długim” obniża się po przepłynięciu przez chłodnicę, a temperatura Tpcw płynu chłodzącego płynącego obiegiem „krótkim” nie zmienia się (występujący niewielki spadek temperatury można pominąć). Strumienie wypływające z obu obiegów mieszają się w komorze mieszania, w następstwie czego ustala się wartość temperatury Tpcd płynu chłodzącego dopływającego do silnika. Jej wartość zależy od temperatur i natężeń strumieni płynu chłodzącego wypływających z obu obiegów układu chłodzenia. Płyn chłodzący o temperaturze Tpcd, wpływa do płaszcza chłodzącego silnik, w którym ogrzewa się do temperatury Tpcw.

Co jest zaletą montażu termostatu na „wyjściu” z silnika?

Zaletą montażu termostatu na „wyjściu” z silnika jest lepsza kontrola temperatury części silnika i szybsza reakcja na zmiany temperatury płynu chłodzącego wypływającego z silnika. Niestety, aby po każdej zmianie ustawienia zaworów regulacyjnych termostatu, mógł on sprawdzić o ile zmieniła się temperatura Tpcw płynu chłodzącego wypływającego z silnika, płyn chłodzący musi przepłynąć ponownie przez cały układ chłodzenia.

Powoduje to wahania temperatur płynu chłodzącego:

po zakończeniu nagrzewania się silnika, przed ich ustaleniem

po zmianie temperatury Tpcw płynu chłodzącego, spowodowanej działaniem zakłóceń 

Przykładowo, zakłóceniem dla układu chłodzenia silnika - Z3 na zdj. 2, jest wzrost obciążenia silnika. Powoduje on chwilowy wzrost temperatury Tpcw płynu chłodzącego wypływającego z silnika. Zanim, w wyniku działania układu regulacji, temperatura ta ustali się na wartości przyjętej za prawidłową, wartości temperatur płynu chodzącego: Tpcw - wypływającego z silnika i Tpcd - dopływającego do silnika okresowo wahają się.

Termostat regulujący temperaturę Tpcw płynu chłodzącego wypływającego z silnika, nie ma więc kontroli nad temperaturą Tpcd płynu chłodzącego dopływającego do silnika. Przy wahaniach temperatury towarzyszących pracy układu regulacji, szczególnie przy niskiej temperaturze zewnętrznej Tz (na zdj. 2 wynosi ona ok. -20OC), gdy chłodnica silniej schładza płyn chłodzący może się zdarzyć, że do silnika wpłynie strumień płynu chłodzącego o za niskiej temperaturze, co w skrajnym przypadku może spowodować pęknięcie bloku silnika.

Termostat zamontowany na „wejściu” do silnika

Termostat, opływany strumieniem płynu chłodzącego dopływającego do silnika, o temperaturze Tpcd ma za zadanie utrzymanie tej temperatury w prawidłowym zakresie. Pożądana wartość temperatury Tpcd, jest uzyskiwana w ten sposób, że strumień płynu wypływający z silnika, o temperaturze Tpcw, rozdziela się w trójniku na dwa strumienie: płynący przez obieg „krótki” i płynący przez obieg „długi”. W trójniku nie ma żadnego zaworu, ale jest tu wykorzystana cecha strumienia płynu, polegającą na tym, że strumień o większym natężeniu popłynie przez obwód o mniejszym oporze przepływu. Opór przepływu w obiegu „krótkim” i „długim” jest ustalany przez zawory regulacyjne termostatu. Strumień płynu wypływający z obiegu „krótkiego” o temperaturze Tpcw (pomijamy niewielki spadek temperatury) i strumień płynu wypływający z obiegu „długiego” o niższej temperaturze, schłodzony w chłodnicy, mieszają się w komorze termostatu tworząc strumień płynu chłodzącego dopływającego do silnika o temperaturze Tpcd. Wartość tej temperatury zależy od temperatur i natężeń strumieni płynu chłodzącego wypływających z obu obiegów układu chłodzenia, a od niej zależy ustawienie zaworów regulacyjnych termostatu. Po przepłynięciu przez płaszcz chłodzący silnika, temperatura płynu chłodzącego rośnie od temperatury Tpcd do Tpcw.

Zaletą montażu termostatu na „wejściu” do silnika jest:

praktycznie brak wahań temperatur płynu chłodzącego po zakończeniu nagrzewania się silnika;

niewielkie wahania temperatur płynu chłodzącego po zmianie temperatury Tpcd, spowodowane działaniem zakłóceń.

Wynika to z tego, że termostat jest opływany strumieniem płynu chłodzącego, którego temperatura Tpcd zmienia się z niewielką zwłoką, mierzoną od momentu zmiany ustawienia zaworów regulacyjnych termostatu do momentu, w którym termostat może „stwierdzić” o ile stopni zmieniła się wartość regulowanej temperatury. Zwłoka ta jest krótsza w układach chłodzenia z termostatem zamontowanym na „wejściu” do silnika, od zwłoki w układach z termostatem zamontowanym na „wyjściu” z silnika.

Przykładowo, zakłóceniem dla układu chłodzenia silnika - Z1 na zdj. 4, jest zmniejszenie ilości ciepła odbieranego przez chłodnicę. W konsekwencji następuje chwilowy wzrost temperatury Tpcd płynu chłodzącego dopływającego do silnika. Zanim, w wyniku działania układu regulacji, temperatura ta ustali się na wartości przyjętej za prawidłową, wartości temperatur płynu chodzącego: Tpcw - wypływającego z silnika i Tpcd - dopływającego do silnika okresowo wahają się, ale mniejszym zakresie, niż w przypadku montażu termostatu na „wyjściu” z silnika (należy porównać z wykresem na zdj. 2).

Ponadto, zaletą montażu termostatu na „wejściu” do silnika, jest kontrola temperatury Tpcd płynu chłodzącego dopływającego do bloku silnika, co pozwala uniknąć wpłynięcia płynu chłodzącego o za niskiej temperaturze, niebezpiecznej dla silnika. Wadą montażu termostatu na „wejściu” do silnika jest jednak gorsza kontrola temperatury płynu chłodzącego wypływającego z silnika, a więc kontrola temperatury części silnika.


Przeczytaj jakie można wyróżnić charakterystyki elementów rozszerzalnych oraz jak zbudowany jest element rozszerzalny termostatu.

Dowiedz się czym jest „standardowy” termostat płynu chłodzącego silnik.



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email