Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Systemy wspomagające

2016-03-10

Systemy wspomagające są integralną częścią pojazdów, bez których jazda jest mocno utrudniona, a czasem nawet niemożliwa.  Ogromny rozwój technologiczny i coraz to większa liczba różnego rodzaju asystentów pozwala na bezpieczniejszą i wygodniejszą podróż. W artykule przeczytasz na temat podziału asystentów we współczesnych pojazdach.

Podział systemów - asystentów we współczesnych pojazdach 

Ze względu na bardzo dużą liczbę systemów wspomagających, czyli asystentów można podzielić je na grupy.


Pierwszym podziałem jest podział na systemy czynne i bierne


Systemy czynne to takie, których wynikiem będzie jakaś operacja, np. zatrzymanie pojazdu. Systemy czynne zadziałają pomimo braku jakiejkolwiek reakcji ze strony kierowcy. Przykładem takiego systemu będzie asystent jazdy w korku, aktywny tempomat, asystent nagłego hamowania, asystent wypadkowy, asystent świateł drogowych itp. Systemy takie działają przeważnie z wykorzystaniem własnych czujników, jednak w momencie zadziałania mogą wymuszać określone działania na pozostałych podzespołach pojazdu, np. takich jak układ hamulcowy.

Systemy bierne to systemy, których wynikiem jest poinformowanie o pojawiającym się zagrożeniu, względnie systemy te ułatwiają zaobserwowanie zagrożenia. Działanie tych systemów kończy się na przekazaniu informacji, reakcja na zasygnalizowane zagrożenie leży w kompetencjach kierowcy. Systemy takie działają w oparciu o własną infrastrukturę, czyli własne czujniki. Do tych systemów zaliczamy asystenta jazdy nocą, system rozpoznawania znaków drogowych, system pomiaru ciśnienia w ogumieniu, system czujników parkowania, asystenta parkowania itp. 


Drugi podział, jakiego można dokonać, to podział na systemy autonomiczne oraz zespolone


Systemy autonomiczne to takie, które stanowią integralną całość same w sobie i poza zasilaniem nie wymagają, ani nie wykorzystują żadnego układu pojazdu. Systemy tego rodzaju będą z reguły jednocześnie systemami biernymi, ponieważ nie wykorzystują żadnego układu pojazdu, Systemy tego typu wywodzą się i często mogą być również montowane jako wyposażenie akcesoryjne, np. system czujników parkowania. Co ważne awaria takiego systemu bardzo rzadko uniemożliwia jazdę pojazdu. We współczesnych pojazdach coraz rzadziej można spotkać systemy całkowicie autonomiczne, coraz częściej systemy współpracują ze sobą poprzez wspólne wykorzystywanie m.in. czujników. 


Systemy zespolone są to systemy, które stanowią całość z innymi systemami lub układami pojazdu. Systemy tego typu najczęściej stanowią rozbudowę istniejących układów pojazdu poprzez „dołożenie" funkcji lub rozbudowę o dodatkowe czujniki. Przykładem takiego systemu może być asystent nagłego hamowania lub asystent ruszania pod górkę. 


Ostatnim podziałem  jest podział na systemy odpowiadające/zwiększające bezpieczeństwo i systemy  odpowiadające/zwiększające komfort.

Jednak jest to podział w którym występuje dość płynna granica między tym, co jest komfortem a co bezpieczeństwem np. układ klimatyzacji zwiększa poczucie komfortu w czasie jazdy ale trzeba także zwrócić uwagę, że kierowca, który w czasie upałów jedzie autem bez klimatyzacji ma obniżoną koncentracje, czuje zmęczenie, co powoduje większe prawdopodobieństwo stworzenia zagrożenia na drodze. Tym samym można uznać, że układ, o którym mowa jest układem, który należy do systemów bezpieczeństwa. Podsumowując, w przypadku prowadzenia pojazdu wszystko, co zwiększa komfort, wpływa również na poprawę bezpieczeństwa i odwrotnie, stąd nie wykonujemy podziału asystentów pod tym względem. 


Przeczytaj na temat - Rodzaje i opis działania systemów – asystentów.



Zdjęcia i tekst pochodzą z artykułu „Podział systemów – asystentów we współczesnych pojazdach” w dodatku technicznym "Systemy wspomagające. Na co może liczyć kierowca?" z Wiadomości IC



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email