Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Przegrzanie (spalenie) materiału ciernego na całej lub części powierzchni

2015-11-16

Kolejnym uszkodzeniem klocków hamulcowych jest zwęglenie całej lub części powierzchni styku klocka hamulcowego z tarczą hamulcową. Sprawdź czym jest to spowodowane.

Co doprowadziło do takiego uszkodzenia?

Doszło do przegrzania klocka hamulcowego, w wyniku czego nastąpiło częściowe wypalenie żywic – substancji, wiążącej materiału ciernego klocka.

Przegrzanie klocka hamulcowego nastąpiło przez:

- brak swobody ruchu klocka hamulcowego w prowadnicach uchwytu zacisku
- błędnego cofania się tłoczka w zacisku hamulcowym
- trzymania nogi na pedale hamulca
- zbyt długich  okresów używania hamulców 
- częstego hamowania zwłaszcza z dużych prędkości
- przeszkoda w chłodzeniu  hamulców, w wyniku zamontowania nieodpowiednich (złej konstrukcji) osłon ozdobnych (dekli)

Jaki wpływ na pracę hamulca  ma przegrzanie klocka?

Przez przegrzanie klocka hamulcowego obniża się współczynnik tarcia klocka o tarczę hamulcową, powodując wymuszenie zwiększenia siły nacisku na pedał hamulca dla uzyskania tego samego momentu, a także i siły hamowania jak przy nieuszkodzonych klockach hamulcowych. Dochodzi także do zmiany własności materiału ciernego (jest kruchy i łamliwy) oraz wzrostu zużycia klocka hamulcowego.

Co zrobić?

Należy zweryfikować czy przegrzanie hamulców nie jest spowodowane uszkodzeniem zacisku hamulcowego lub innymi przyczynami technicznymi. Należy dowiedzieć się jak wygląda styl jazdy kierowcy. W sytuacji gdy kierowca zbyt często używa hamulca, można ostrzec go przed negatywnymi konsekwencjami takiego działania. W momencie gdy klocki wykazują objawy przegrzania, należy je wymienić.







Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email