Przegrzanie (spalenie) materiału ciernego na całej lub części powierzchni
2015-11-16
Kolejnym uszkodzeniem klocków hamulcowych jest zwęglenie całej lub części powierzchni styku klocka hamulcowego z tarczą hamulcową. Sprawdź czym jest to spowodowane.
![](https://cdn.intercars.eu/files/5/1/0/4/5104.webp)
Co doprowadziło do takiego uszkodzenia?
Doszło do przegrzania klocka hamulcowego, w wyniku czego nastąpiło częściowe wypalenie żywic – substancji, wiążącej materiału ciernego klocka.
Przegrzanie klocka hamulcowego nastąpiło przez:
- brak swobody ruchu klocka hamulcowego w prowadnicach uchwytu zacisku
- błędnego cofania się tłoczka w zacisku hamulcowym
- trzymania nogi na pedale hamulca
- zbyt długich okresów używania hamulców
- częstego hamowania zwłaszcza z dużych prędkości
- przeszkoda w chłodzeniu hamulców, w wyniku zamontowania nieodpowiednich (złej konstrukcji) osłon ozdobnych (dekli)
Jaki wpływ na pracę hamulca ma przegrzanie klocka?
Przez przegrzanie klocka hamulcowego obniża się współczynnik tarcia klocka o tarczę hamulcową, powodując wymuszenie zwiększenia siły nacisku na pedał hamulca dla uzyskania tego samego momentu, a także i siły hamowania jak przy nieuszkodzonych klockach hamulcowych. Dochodzi także do zmiany własności materiału ciernego (jest kruchy i łamliwy) oraz wzrostu zużycia klocka hamulcowego.
Co zrobić?
Należy zweryfikować czy przegrzanie hamulców nie jest spowodowane uszkodzeniem zacisku hamulcowego lub innymi przyczynami technicznymi. Należy dowiedzieć się jak wygląda styl jazdy kierowcy. W sytuacji gdy kierowca zbyt często używa hamulca, można ostrzec go przed negatywnymi konsekwencjami takiego działania. W momencie gdy klocki wykazują objawy przegrzania, należy je wymienić.
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia klocków hamulcowych i ich przyczyny" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.
Przeczytaj o 11 najczęstszych uszkodzeniach klocków hamulcowych.