Diagnostyka powrotowego układu paliwowego, wielopunktowego układu wtrysku benzyny silnika ZI.
2016-02-10
W artykule dowiesz się jak wygląda diagnostyka układu paliwowego wielopunktowego układu wtrysku benzyny silnika ZI. Jakie pomiary powinno się przeprowadzić, które narzędzia są potrzebne do ich wykonania oraz jaka jest ocena wyniku pomiarów.
![Zdj. 1 Przykład zestawu do pomiaru ciśnień paliwa w układach paliwowych układów wtryskowych. Źródło: HP.](https://cdn.intercars.eu/files/5/7/0/8/5708.webp)
Narzędzia pomiarowe oraz pomocnicze
Zadaniem dla diagnosty jest:
Niezbędne do ich wykonania są wymienione poniżej narzędzia pomiarowe oraz pomocnicze:
Przykładowy zestaw pokazuje zdj. 1. Wybierając taki zestaw wśród ofert producentów należy zwrócić uwagę czy obejmuje on lub można dokupić:
Pomiar 1: pomiar napięcia zasilania na zaciskach pompy paliwowej
Cel pomiaru
Napięcie i natężenie prądu zasilającego elektryczną pompą paliwa, ma decydujący pływ na ciśnienie tłoczonego paliwa i wydajność pompy paliwowej. Moc potrzebna do pracy pompy wyraża się iloczynem ciśnienia tłoczenia i wydajnością pompy. Moc elektryczna pobierana z instalacji elektrycznej wyraża się iloczynem napięcia i prądu.Jeżeli w wyniku rozładowania (nawet częściowego) lub zużycia akumulatora, względnie nadmiernych oporów elektrycznych w przewodzie zasilającym pompę, wymienione parametry prądu zasilającego pompę nie są dotrzymane, to mogą wystąpić trudności w uruchomieniu silnika lub może ono nie nastąpić (szczególnie przy niskich temperaturach utoczenia).
Pomiary ciśnień w układzie paliwowym powinny być przeprowadzane tylko przy takim stanie akumulatora, który gwarantuje osiągnięcie wymaganej wartości napięcia zasilającego.
Narzędzia pomiarowe
Do przeprowadzenia pomiaru potrzebne będą:
- woltomierz
- przewód serwisowy do uruchomienia pompy paliwowej
Przeprowadzenie i ocena wyników pomiaru
1. Przyłączyć woltomierz do zacisków elektrycznych pompy paliwa
2. Wyjąć przekaźnik pompy paliwa a zaciski gniazda przekaźnika połączyć przewodem serwisowym
3. Uruchomić pompę paliwową
4. Odczekać chwilę aż wartość napięcia się ustabilizuje i odczytać wartość napięcia
Za niskie lub za wysokie napięcie
Zmierzone napięcie nie powinno być niższe niż 11,5 do 12 V. Jeśli zmierzone wartości są za niskie, to należy powtórzyć ten sam pomiar na zaciskach akumulatora. Jeśli uzyskane wyniki są zbliżone, to oznacza, że akumulator jest nadmiernie rozładowany. Jeśli wartości napięcia zmierzone na akumulatorze są wyraźnie wyższe (prawidłowe), to znaczy, że występują za duże straty napięcia w przewodzie zasilającym pompę wtryskową, czyli są nadmierne opory przepływu.
Jeśli zmierzona w pkt. 4 wartość napięcia jest prawidłowa ale można przypuszczać, że podczas rozruchu silnika rozrusznikiem występuje zbyt duży spadek napięcia na akumulatorze (wskutek nadmiernego rozładowania), który powoduje, że napięcie na zaciskach elektrycznej pompy paliwowej jest zbyt niskie (co utrudnia rozruch) to można powtórzyć pomiar napięcia na zaciskach pompy ale przy pracującym rozruszniku. Także w tym wypadku jeśli zmierzone wartości napięcia są za niskie, dla całkowitej pewności można powtórzyć pomiar bezpośrednio na zaciskach akumulatora. Zbyt niska wartość napięcia zmierzona również przy tym pomiarze upewnia nas, że przyczyną kłopotów z uruchamianiem silnika jest nadmiernie rozładowany akumulator.
- Pomiar 2: pomiar maksymalnego ciśnienia w układzie zasilania paliwem (dotyczy silnika wolnossącego)
- Pomiar 3: pomiar maksymalnego ciśnienia tłoczenia pompy paliwa
- Pomiar 4: pomiar ciśnienia w układzie zasilania paliwem przy silniku pracującym na biegu jałowym
- Pomiar 5: pomiar wydajności tłoczenia pompy paliwa
- Pomiar 6: kontrola szczelności układu paliwowego
- Pomiar 7: kontrola szczelności wtryskiwaczy głównych, rozruchowego, złączy układu paliwowego