Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Diagnostyka powrotowego układu paliwowego, wielopunktowego układu wtrysku benzyny silnika ZI.

2016-02-10

W artykule dowiesz się jak wygląda diagnostyka układu paliwowego wielopunktowego układu wtrysku benzyny silnika ZI. Jakie pomiary powinno się  przeprowadzić, które narzędzia są potrzebne do ich wykonania oraz jaka jest ocena wyniku pomiarów.

Przykład zestawu do pomiaru ciśnień paliwa w układach paliwowych układów wtryskowych. Źródło: HP.
Przykład zestawu do pomiaru ciśnień paliwa w układach paliwowych układów wtryskowych. Źródło: HP.

Narzędzia pomiarowe oraz pomocnicze 

Objętość wtryśniętego paliwa zależy przede wszystkim od różnicy ciśnienia, pod wpływem której paliwo przepływa przez wtryskiwacz a wiec głównie ciśnienia paliwa w listwie paliwowej. Tymczasem zdecydowana większość pośrednich układów wtrysku benzyny nie posiada czujnika ciśnienia paliwa zasilającego wtryskiwacza, a więc sterownik nie zna jego aktualnej wartości. System diagnostyczny sterownika nie jest również w stanie uszkodzeń typu hydraulicznego w układzie paliwowym 
(nieszczelności, wzrost oporów przepływu paliwa przez wtryskiwacze). Ma też trudności z wykryciem uszkodzeń typu elektrycznego wtryskiwaczy, jeśli nie jest  ono jednoznaczne np. przerwanie obwodu cewki wtryskiwacza, a jest to tylko jej przebicie. 

Zadaniem dla diagnosty jest:

- pomiar napięcia zasilającego pompę paliwową
- pomiar wartości ciśnienia paliwa listwie paliwowej
- pomiar wartości natężenia tłoczenia paliwa pompy paliwa
- kontrola szczelności układu 
- kontrola sprawności wtryskiwaczy 
Jeśli zostaną wykryte nieprawidłowości to kolejnym krokiem jest ich usunięcie

Niezbędne do ich wykonania są wymienione poniżej narzędzia pomiarowe oraz pomocnicze: 

- manometr wraz z zaworem odcinającym do pomiaru ciśnień w układach paliwowych; 
- wakuometr z trójnikiem do pomiaru podciśnień w kolektorze dolotowym; 
- przewód paliwowy o średnicy odpowiedniej dla króćca regulatora ciśnienia paliwa, z którego 
paliwo odpływa do zbiornika; 
- butelka z naniesioną skalą objętości
- zegarek z sekundnikiem lub stoper
- przewód serwisowy do zdalnego włączania pompy paliwowej 

Każdy serwis, który naprawia układy wtrysku benzyny, musi posiadać zestaw do pomiaru ciśnień w układach wtrysku paliwa.

Przykładowy zestaw pokazuje zdj. 1. Wybierając taki zestaw wśród ofert producentów należy zwrócić uwagę czy obejmuje on lub można dokupić: 

- manometr o zakresie pomiarowym od 0 do 10 at (dla układów wtryskowych pośrednich wielopunktowych)
- manometr o zakresie pomiarowym od 0 do 2,5 at (dla układów wtryskowych pośrednich jednopunktowych); 
- końcówki przyłączeniowe. do króćców listew paliwowych z szybkozłączką, które służą do przyłączania manometrów (są one stosowane w wielu produkowanych samochodach)
- rotametr do pomiaru objętościowego natężenia przepływu paliwa (jednostki np. m3/s), tłoczonego przez pompę paliwa do listwy paliwowej (pomiar wydajności tłoczenia pompy paliwa), 

Wymieniony w punkcie 6 przewód serwisowy umożliwia zdalne włączenie pompy paliwa gdy diagnosta przebywa np. pod samochodem stojącym na podnośniku, a nie może liczyć na czyjąś pomoc. Jest to dostatecznie długi przewód z wyłącznikiem. Po  wyjęciu przekaźnika pompy  paliwa, przyłączamy go tak do styków wtyczki przekaźnika, aby po zamknięciu przełącznika pompa paliwa włączyła się. 

Pomiar 1: pomiar napięcia zasilania na zaciskach pompy paliwowej

Cel pomiaru

Napięcie i natężenie prądu zasilającego elektryczną pompą paliwa, ma decydujący pływ na ciśnienie tłoczonego paliwa i wydajność pompy paliwowej.  Moc potrzebna do pracy pompy wyraża się iloczynem ciśnienia tłoczenia i wydajnością pompy. Moc elektryczna pobierana z  instalacji elektrycznej wyraża się iloczynem napięcia i prądu.Jeżeli w wyniku rozładowania (nawet częściowego) lub zużycia akumulatora, względnie nadmiernych oporów elektrycznych w przewodzie zasilającym pompę, wymienione parametry prądu zasilającego pompę nie są dotrzymane, to mogą wystąpić trudności w uruchomieniu silnika lub może ono nie nastąpić (szczególnie przy niskich temperaturach utoczenia). 

Pomiary ciśnień w układzie paliwowym powinny być przeprowadzane tylko przy takim stanie akumulatora, który gwarantuje osiągnięcie wymaganej wartości napięcia zasilającego.


Narzędzia pomiarowe 

Do przeprowadzenia pomiaru potrzebne będą:

- woltomierz

- przewód serwisowy do uruchomienia pompy paliwowej 


Przeprowadzenie i ocena wyników pomiaru 

1. Przyłączyć woltomierz  do zacisków elektrycznych pompy paliwa 

2. Wyjąć przekaźnik pompy paliwa a zaciski gniazda przekaźnika połączyć przewodem serwisowym

3. Uruchomić pompę paliwową

4. Odczekać chwilę aż wartość napięcia się ustabilizuje i odczytać wartość napięcia 


Za niskie lub za wysokie napięcie

Zmierzone napięcie nie powinno być niższe niż 11,5 do 12 V.  Jeśli zmierzone wartości są za niskie, to należy powtórzyć ten sam pomiar na zaciskach akumulatora. Jeśli uzyskane wyniki są zbliżone, to oznacza, że akumulator jest nadmiernie rozładowany. Jeśli wartości napięcia zmierzone na akumulatorze są wyraźnie wyższe (prawidłowe), to znaczy, że występują za duże straty napięcia w przewodzie zasilającym pompę wtryskową, czyli są nadmierne opory przepływu.

Jeśli zmierzona w pkt. 4 wartość napięcia jest prawidłowa ale można przypuszczać, że podczas rozruchu silnika rozrusznikiem występuje zbyt duży spadek napięcia na akumulatorze (wskutek nadmiernego rozładowania), który powoduje, że napięcie na zaciskach elektrycznej pompy paliwowej jest zbyt niskie (co utrudnia rozruch) to można powtórzyć pomiar napięcia na zaciskach pompy ale przy pracującym rozruszniku. Także w tym wypadku jeśli zmierzone wartości napięcia są za niskie, dla całkowitej pewności można powtórzyć pomiar bezpośrednio na zaciskach akumulatora. Zbyt niska wartość napięcia zmierzona również przy tym pomiarze upewnia nas, że przyczyną kłopotów z uruchamianiem silnika jest nadmiernie rozładowany akumulator. 


- Pomiar 2: pomiar maksymalnego ciśnienia w układzie zasilania paliwem (dotyczy silnika wolnossącego) 
Pomiar 3: pomiar maksymalnego ciśnienia tłoczenia pompy paliwa 
Pomiar 4: pomiar ciśnienia w układzie zasilania paliwem przy silniku pracującym na biegu jałowym 
Pomiar 5: pomiar wydajności tłoczenia pompy paliwa 
Pomiar 6: kontrola szczelności układu paliwowego 
Pomiar 7: kontrola szczelności wtryskiwaczy głównych, rozruchowego, złączy układu paliwowego 


Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu „Diagnostyka powrotowego układu paliwowego, wielopunktowego układu wtrysku benzyny silnika ZI - Narzędzia pomiarowe oraz pomocnicze i pomiar 1: pomiar napięcia zasilania na zaciskach pompy paliwowej” w dodatku technicznym Diagnostyka układu paliwowego układu wtrysku  benzyny silnika Z, Kompendium praktycznej wiedzy, 34/Marzec 2010


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email