Regulacja układu zasilania gazem LPG, silnika z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD
2017-08-04
Według mojej opinii, wartości współczynników przeliczeniowych wG/B, powinny być tak określone dla każdego bloku cylindrów silnika, aby w tych samych warunkach pracy silnika, czyli przy tych samych wartościach prędkości obrotowej i obciążenia:
- zakres zmian wartości parametru LONG FT X, o nazwie „długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika”, przy zasilaniu silnika gazem, był taki sam jak przy zasilaniu silnika benzyną
- zakres zmian wartości parametru SHRT FT X o nazwie „chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika” mieścił się w zakresie +/- 3%, zarówno przy zasilaniu silnika gazem jak i benzyną.
Parametry LONG FT X i SHRT FT X są odczytywane ze sterownika układu zasilania benzyną.
Opisana procedura regulacyjna układu zasilania gazem LPG spowoduje, że:
- zmiana paliwa zasilającego silnik, z benzyny na gaz i odwrotnie, nie powinna powodować zauważalnych zmian w pracy silnika
- przy silniku zasilanym gazem zmniejszy się niebezpieczeństwo rejestracji kodów usterek: P0170, P0171, P0172, P0173, P0174 i P0175, informujących o trudnościach w doborze przez sterownik benzynowego układu zasilania czasu wtrysku benzyny wówczas, gdy wtryskiwanym paliwem jest gaz
- nie będzie trudności z rozruchem silnika i jego nierówną pracą w okresie nagrzewania, przy zasilaniu benzyną, po dłuższym okresie zasilania gazem.
Jeśli silnik jest podzielony na dwa lub więcej bloków cylindrów, to każdy blok cylindrów silnika wraz z przynależną mu częścią układu wylotowego (czujniki tlenu i konwerter katalityczny) jest dla układu zasilania i przeważnie też dla układu zapłonowego, oddzielnym silnikiem. Układ zasilania gazem LPG silnika musi ten podział zachować. Powinna być więc możliwość oddzielnej regulacji poszczególnych części układu zasilania gazem, z których każda zasila inny blok cylindrów silnika. Jeśli ten warunek nie jest spełniony, to dokładność regulacji wielkości dawek gazu, wykonywana przez sterownik z wykorzystaniem sygnałów czujników tlenu, jest mniejsza.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www