Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Regulacja układu zasilania gazem LPG, silnika z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD

2017-08-04

Celem tytułowej regulacji  jest dobór wartości jednego lub więcej współczynników przeliczeniowych WG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, w programie sterownika układu zasilania gazem.

Według mojej opinii, wartości współczynników przeliczeniowych wG/B, powinny być tak określone dla każdego bloku cylindrów silnika, aby w tych samych warunkach pracy silnika, czyli przy tych samych wartościach prędkości obrotowej i obciążenia:

  • zakres zmian wartości parametru LONG FT X, o nazwie długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika, przy zasilaniu silnika gazem, był taki sam jak przy zasilaniu silnika benzyną
  • zakres zmian wartości parametru SHRT FT X o nazwie chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika mieścił się w zakresie +/- 3%, zarówno przy zasilaniu silnika gazem jak i benzyną.

Parametry LONG FT X i SHRT FT X są odczytywane ze sterownika układu zasilania benzyną.

Opisana procedura regulacyjna układu zasilania gazem LPG spowoduje, że:

  • zmiana paliwa zasilającego silnik, z benzyny na gaz i odwrotnie, nie powinna powodować zauważalnych zmian w pracy silnika
  • przy silniku zasilanym gazem zmniejszy się niebezpieczeństwo rejestracji kodów usterek: P0170, P0171, P0172, P0173, P0174 i P0175, informujących o trudnościach w doborze przez sterownik benzynowego układu zasilania czasu wtrysku benzyny wówczas, gdy wtryskiwanym paliwem jest gaz
  • nie będzie trudności z rozruchem silnika i jego nierówną pracą w okresie nagrzewania, przy zasilaniu benzyną, po dłuższym okresie zasilania gazem.

Jeśli silnik jest podzielony na dwa lub więcej bloków cylindrów, to każdy blok cylindrów silnika wraz z przynależną mu częścią układu wylotowego (czujniki tlenu i konwerter katalityczny) jest dla układu zasilania i przeważnie też dla układu zapłonowego, oddzielnym silnikiem. Układ zasilania gazem LPG silnika musi ten podział zachować. Powinna być więc możliwość oddzielnej regulacji poszczególnych części układu zasilania gazem, z których każda zasila inny blok cylindrów silnika. Jeśli ten warunek nie jest spełniony, to dokładność regulacji wielkości dawek gazu, wykonywana przez sterownik z wykorzystaniem sygnałów czujników tlenu, jest mniejsza.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email