Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Główne elementy układu klimatyzacji - skraplacz i parownik

2017-09-01

Kolejne dwa elementy, które składają się na układ klimatyzacji

Skraplacz 

Skraplacz zwany też chłodnicą klimatyzacji jest wymiennikiem ciepła, którego zadaniem jest odprowadzenie ciepła z czynnika chłodniczego przejętego przez parownik od powietrza z kabiny. Gorąca, sprężona para czynnika chłodniczego wpływa do skraplacza od strony wysokiego ciśnienia sprężarki. Para czynnika chłodniczego wpływa do górnej części skraplacza i płynie przez jego rurki, oddając ciepło rurkom i lamelom, skąd ciepło oddawane jest do atmosfery. Podczas przepływu para czynnika  chłodniczego stopniowo skrapla się w ciecz, która wypływa w stronę parownika. Skraplacze chłodzone są strumieniem powietrza pochodzącym od wentylatora wentylatorów umieszczonych przy chłodnicy klimatyzacji bądź pędem powietrza wytworzonym przez ruch pojazdu. Skraplacz umieszczony jest zwykle z przodu auta, tuż przed chłodnicą wody lub rzadziej spotykany przypadek to jest zespolony w chłodnicą wody.

Parownik

Parownik jest elementem układu klimatyzacji, który odbiera ciepło z powietrza dostarczonego z kabiny pojazdu. Inną bardzo ważną funkcja parownika jest osuszanie powietrza. Do parownika dopływa rozpylony czynnik chłodniczy o niskiej temperaturze i małym ciśnieniu. Podczas przepływu chłodnego czynnika chłodniczego przez rurki parownika ciepło przechodzi z cieplejszego powietrza do  chłodniejszego czynnika chłodniczego. Ciepło wchłonięte przez ciekły czynnik chłodniczy powoduje, że odparowuje on, zmieniając swoją postać z cieczy o nikim ciśnieniu na parę o niskim ciśnieniu. W układach z zaworem rozprężnym cały ciekły czynnik chłodniczy odparowuje w parowniku, natomiast z dyszą dławiącą tylko część czynnika chłodniczego odparowuje w parowniku. Ciepło doprowadzane jest (zasysane) do parownika za pomocą wentylatorów wnętrza, które również wdmuchują zimne powietrze do wnętrza pojazdu. Parownik jest mniejszy od skraplacza i jego zadaniem jest odbiór jak największej ilości ciepła, znajduje się zwykle pod deską rozdzielczą w tej samej obudowie, co nagrzewnica (element grzejny układu ogrzewania) razem z zestawem klap, które umożliwiają regulację przepływu powietrza i temperatury wewnątrz pojazdu.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 42/marzec 2012  „Klimatyzacja samochodowa Kompendium praktycznej wiedzy”


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email