Pomiń nawigację
  1. Pojazdy ciężarowe

Kto jest odpowiedzialny za wypadek ciężarówki z autopilotem? Rosjanie już wiedzą…

2024-02-15

Jakub Olkowski

Kto będzie odpowiedzialny za wypadek ciężarówki z autopilotem? Rosjanie pracują nad przepisami, które mają jasno zdefiniować odpowiedzialność…
Kto odpowiada za błąd autopilota
Kto odpowiada za błąd autopilota
Od kilku lat mowa o pojazdach autonomicznych w branży transportowej. Autopiloty mają zastąpić kierowców. Wzbudza to sporo kontrowersji i pytań. Rosyjskie ministerstwo transportu planuje od 1 września 2025 roku dopuścić ruch ciężarówek wyposażonych w takie urządzenia. Z tej okazji przedstawiono projekt przepisów, nad którymi pracują Rosjanie regulujący pracę, ale i odpowiedzialność w kwestii wypadków, kolizji i usterek samochodów ciężarowych z autopilotem.

Rosjanie zaproponowali, by odpowiedzialność za decyzje autopilota i wszelkie straty w ludziach i sprzęcie odpowiadał właściciel pojazdu.

Właściciel oczywiście będzie mógł się odwołać i skierować sprawę przeciwko producentowi podjazdu lub osobie sprawującej nadzór nad autopilotem. Niestety, musiałby także udowodnić, że popełniono błąd przy konstruowaniu pojazdu. W drugim przypadku musiałby udowodnić, że operator zaniedbał swoje obowiązki.

Dokument wspomina także o następstwach w wyniku nieprawidłowego użycia autopilota. Po stronie przewoźnika byłyby kary za uruchomienie autopilota na odcinku drogi nieprzystosowanej do jego użycia, np. pozbawionej cyfrowej mapy. Ponadto korzystanie z autopilota bez stosownych aktualizacji oprogramowania też miałoby się wiązać z karami finansowymi…

Szwedzi uważają, że odpowiedzialność za wypadki miałaby być po stronie osoby, która jako ostatnia uruchomiła autopilot. Amerykanie zrzucają odpowiedzialność na producenta systemu. A Waszym zdaniem, które rozwiązanie jest najsensowniejsze?

Przeczytaj także:

Nowy cennik opłat drogowych w Czechach, zależnych od emisji CO2 ważny od 1 marca… (intercars.com.pl)

USA: zakaz używania ogrzewania postojowego w terenie zabudowanym… (intercars.com.pl)

Nowe tachografy dla starszych ciężarówek oraz kontrole 56 dniowe – nowe przepisy od 2025 roku… (intercars.com.pl)

Naczepy oczyszczą powietrze? Rewolucyjny pomysł firmy RGVA… (intercars.com.pl)

UE nie chce diesla, Włosi będą protestować… (intercars.com.pl)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email