Od kilku lat mowa o pojazdach autonomicznych w branży transportowej. Autopiloty mają zastąpić kierowców. Wzbudza to sporo kontrowersji i pytań. Rosyjskie ministerstwo transportu planuje od 1 września 2025 roku dopuścić ruch ciężarówek wyposażonych w takie urządzenia. Z tej okazji przedstawiono projekt przepisów, nad którymi pracują Rosjanie regulujący pracę, ale i odpowiedzialność w kwestii wypadków, kolizji i usterek samochodów ciężarowych z autopilotem.
Rosjanie zaproponowali, by odpowiedzialność za decyzje autopilota i wszelkie straty w ludziach i sprzęcie odpowiadał właściciel pojazdu.Właściciel oczywiście będzie mógł się odwołać i skierować sprawę przeciwko producentowi podjazdu lub osobie sprawującej nadzór nad autopilotem. Niestety, musiałby także udowodnić, że popełniono błąd przy konstruowaniu pojazdu. W drugim przypadku musiałby udowodnić, że operator zaniedbał swoje obowiązki.
Dokument wspomina także o następstwach w wyniku nieprawidłowego użycia autopilota. Po stronie przewoźnika byłyby kary za uruchomienie autopilota na odcinku drogi nieprzystosowanej do jego użycia, np. pozbawionej cyfrowej mapy. Ponadto korzystanie z autopilota bez stosownych aktualizacji oprogramowania też miałoby się wiązać z karami finansowymi…
Szwedzi uważają, że odpowiedzialność za wypadki miałaby być po stronie osoby, która jako ostatnia uruchomiła autopilot. Amerykanie zrzucają odpowiedzialność na producenta systemu. A Waszym zdaniem, które rozwiązanie jest najsensowniejsze?
Przeczytaj także:Nowy cennik opłat drogowych w Czechach, zależnych od emisji CO2 ważny od 1 marca… (intercars.com.pl)USA: zakaz używania ogrzewania postojowego w terenie zabudowanym… (intercars.com.pl)Nowe tachografy dla starszych ciężarówek oraz kontrole 56 dniowe – nowe przepisy od 2025 roku… (intercars.com.pl)Naczepy oczyszczą powietrze? Rewolucyjny pomysł firmy RGVA… (intercars.com.pl)UE nie chce diesla, Włosi będą protestować… (intercars.com.pl)