Naczepa z osią generującą prąd. Przyszłość chłodni w transporcie?
Naczepa z osią generującą prąd. Przyszłość chłodni w transporcie?
2024-02-20
Jakub Olkowski
Naczepa z osią generującą prąd. Bateria na 9 godzin bez potrzeby włączania generatora. Czy to przyszłość chłodni?
oś elektryczna w chłodni
Od czasu targów w Hanowerze z 2022 mówi się o zelektryfikowanych osiach naczep. Jedną z nich jest system Thermo King Advancer Alxe Power, w którym jedna z osi generuje energię elektryczną do pracy agregatu. Czy wydajność tego systemu sprosta potrzebom branży transportowej? Thermo King przeprowadził testy praktyczne…
Użytkowanie naczep tak wyposażonych odbyło się u przewoźników z sześciu krajów o zróżnicowanym charakterze przewozów. Od dystrybucji lokalnej po kilkudniowe przewozy mrożonek. Testowano trzy konfiguracje elementów chłodzących. Pierwsza to korzystanie z energii z osi BPW uzyskiwanej podczas procesu hamowania. Tak odzyskana trafiała do akumulatora pod naczepą w miejscu schowka na palety. Można go było także doładować z gniazdka w sieci. Jeśli wydajność urządzeń okaże się niewystarczająca, załączy się niewielki diesel.
Schemat umiejscowienia elementów układu...
Ten system najlepiej sprawdzał się w lokalnej dystrybucji, w większości przypadków nie powodując uruchomienia diesla. W przypadku tras dalekobieżnych energia elektryczna odzyskiwana z osi zapewniała dzienne zapotrzebowanie w czasie jazdy. W czasie postoju prąd zasilał 40 do 80 procent zapotrzebowania co powodowało uruchomienie diesla od 4-5 do 8-9 godzin od zatrzymania.
Reasumując: na lokalnych trasach system elektryczny Thermo King sprawdzi się w 100 procentach. W przypadku dalekodystansowego wykorzystania oś elektryczna ogranicza zużycie paliwa, hałas oraz wibracje wynikające z pracy diesla, niestety, nie da się go całkowicie wyeliminować...