
Inter Cars na targach AGROTECH 2025 w Kielcach
2023-01-16
Jakub Olkowski
Przeładowany samochód ciężarowy. Kto odpowiada za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej - kierowca czy przewoźnik? Jaki grozi mandat?
Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub/i dopuszczalnej ładowności narażamy się na odpowiedzialność finansową. W przypadku stwierdzenia przez inspekcję transportu drogowego przeciążenia auta grożą kary od 500 zł do 15000 zł.
Dla przeładowanych pojazdów o DMC 3,5 do 12 t przewidziano kary od 500 złotych do 5 tys. Przeładowane pojazdy o DMC powyżej 12 t skutkują karą pomiędzy 1000 a 10 000 zł. W przypadku pojazdów o DMC 2,5-3,5 t, a więc tzw. popularnych busów, taka kara może wynieść pomiędzy 500 a 2000 zł.
Dla pojazdów nienormatywnych poruszających się bez zezwolenia lub z naruszeniem jego postanowień kara może wynieść 15 tys. złotych. W wielu wypadkach konsekwencją kontroli i wskazania przekroczenia masy jest konieczność przeładunku towaru na inny pojazd. Jeśli nie jest to możliwe, środek transportu zostanie odholowany na parking i tam zatrzymany.
Odpowiedzialność za zbyt ciężki ładunek spoczywa na przewoźniku. Jeśli jednak jest on w stanie udowodnić, że wina za przeciążenie pojazdu leży po stronie kierowcy, wówczas to on może ponieść konsekwencje finansowe w kwocie do 500 zł.
Zbyt ciężki samochód to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wraz ze wzrostem masy wydłuża się droga hamowania. Sterowność takiego pojazdu także się pogarsza. Z punktu widzenia przedsiębiorcy takie działanie jest szkodliwe. Zwiększa się zużycie eksploatacyjne pojazdu, szybciej zużywają się hamulce, elementy zawieszenia, przeniesienia napędu, o zwiększonym zużyciu paliwa nie wspominając. Inspektorzy ITD podkreślają, że przekroczenie dopuszczalnego nacisku na oś to przyspieszone zużycie nawierzchni, co jest niekorzystne dla ogółu społeczeństwa.
Dlatego istotne jest, aby odbiorca lub inny podmiot wykonujący usługi przewozowe nie dopuszczali do przeładowania pojazdu.
DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita, to maksymalny ciężar przewidziany homologacją, jaki może mieć środek transportu. A więc składa się na niego masa własna (wraz z płynami, paliwem, akumulatorem itp.) oraz masa ładunku, w tym kierowcy i pasażerów.
Maksymalny nacisk na oś jest uzależniony od konstrukcji pojazdu. Dla pojedynczej osi jest to wartość 10 ton. W przypadku zespołu osi wartość ta wynosi odpowiednio: