Branża ciężarowego transportu drogowego stoi obecnie przed dwoma wyzwaniami. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem wymagane jest ograniczenie emisji CO2 przez nowe pojazdy ciężarowe. Do 2030 r. musi zostać ono zmniejszone o 30%. Jednocześnie oczekuje się, że osiągi takich pojazdów zostaną utrzymane, a nawet poprawione. Istotną rolę w osiągnięciu tych celów będą odgrywały nowoczesne środki smarne, głównie oleje silnikowe.
Sprawdź promocję na filtry i oleje silnikowe w Inter Cars:
Trendy rozwoju środków smarnych
Trendy dotyczące rozwoju produkcji środków smarnych są napędzane wymogami branży samochodowej i kwestiami związanymi z ochroną środowiska. Aktualnie priorytetami są efekty w postaci wydłużenia czasu pracy silnika i oleju silnikowego oraz ograniczenie emisji spalin. Obniżenie zużycia paliwa przez całą flotę pojazdów w Europie o 1,0%[1], może przełożyć się na oszczędności operatorów flot szacowane na miliard euro rocznie.
– Dążąc do ograniczenia emisji spalin i zmniejszenia zużycia paliwa, producenci OEM opracowali jednostki napędowe, które ograniczają zużycie paliwa na jednostkę mocy silnika oraz zmniejszają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Wiązało się to z istotnymi zmianami w konstrukcji wysokoobciążonych silników. Mają one zapewnić najbardziej efektywne wykorzystanie paliwa bez utraty trwałości jednostki napędowej –
mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska.Do ochrony najważniejszych podzespołów nowoczesnego silnika należy stosować bardziej zaawansowane środki smarne o niskiej lepkości i niskiej wartości wskaźnika HTHS. Tylko taki olej może zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i stabilność parametrów oleju.
Nowa gama olejów Shell Rimula R7
Aby sprostać rygorystycznym przepisom dotyczącym ograniczania emisji i tym samym pomóc producentom oraz operatorom pojazdów ciężarowych, firma Shell opracowała i wprowadziła do oferty gamę olejów silnikowych nowej generacji Shell Rimula R7. Ta innowacyjna rodzina produktów o niskiej lepkości i niskiej wartości HTHS została przygotowana specjalnie z myślą o samochodach ciężarowych najnowszej generacji i jest owocem wieloletniego doświadczenia w zakresie formulacji olejów oraz współpracy z producentami OEM.
Oleje Shell Rimula R7 zmniejszają zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji bez uszczerbku dla trwałości, a jednocześnie chronią silnik nawet w najtrudniejszych warunkach. Wyjątkowa wydajność, stabilność i oszczędność paliwa w przypadku produktów z tej serii zostały sprawdzone w rygorystycznych testach oraz próbach przeprowadzanych w warunkach rzeczywistych, na dystansie wielu milionów kilometrów.
Najnowszymi produktami w rodzinie Shell Rimula R7 są Shell Rimula R7 Plus AI 0W-20 oraz Shell Rimula R7 Plus AD 0W-20. Cała gama Rimula R7 obejmuje cztery oleje silnikowe dające możliwość jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa:
- Shell Rimula R7 AX 5W-30 o wartości HTHS 2,9 mPa s, posiadający aprobaty API FA-4, SN; ACEA F01; DFTR 15C130 (MB 228.61); Volvo VDS 5; Renault VI RLD-5; MACK EOS-5; Cummins CES 20087; Detroit Fluids Specification (DFS) 93K223
- Shell Rimula R7 Plus AM 5W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobaty MAN M3977 i Scania LDF-5
- Shell Rimula R7 Plus AI 0W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobatę Iveco 18-1804 TLV LS
- Shell Rimula R7 Plus AD 0W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobatę DTFR 15C140 (MB 228.71)
– Oleje z rodziny Shell Rimula R7 o obniżonej wartości HTHS zapewniają bezpośrednie obniżenie zużycia paliwa o około 1% w porównaniu z konwencjonalnym olejem SAE 5W-30 (HTHS na poziomie 3,5)[2], bez negatywnego wpływu na ochronę silnika i podzespołów. Wykorzystywane w transporcie pojazdy pokonują rocznie setki tysięcy kilometrów. Ten 1% daje wymierny efekt finansowy, przynosząc znaczne obniżenie kosztów paliwa i konserwacji. Niższe zużycie paliwa dzięki stosowaniu oleju o niskiej wartości HTHS oznacza też mniejszy ślad węglowy, czystszy filtr cząstek stałych i tym samym lepszą wentylację silnika oraz niższe spalanie. Każdy litr spalonego oleju napędowego emituje średnio 2,6 kg CO2. Oleje z rodziny Shell Rimula R7 mogą bezpośrednio i trwale zmniejszać emisję gazów przez flotę dzięki obniżeniu zużycia paliwa –
podkreśla Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska.Wszystkie oleje z rodziny Shell Rimula R7 zostały opracowane z wykorzystaniem technologii Dynamic Protection Plus, która łączy stosowanie bazowego oleju syntetycznego powstającego w technologii GTL oraz technologii Adaptive Additive, zapewniając doskonałą ochronę silnika. Zaawansowana technologia niskopopiołowa (LowSAPS) zapobiega blokowaniu lub zanieczyszczaniu urządzeń oczyszczających spaliny, takich jak katalizatory i filtry układu wydechowego. Dzięki temu nowoczesne pojazdy spełniają wymogi prawne i pracują z wysoką sprawnością.
Oleje Shell Rimula R7 wykazują doskonałe parametry w wymagających testach stanowiskowych i polowych silników z układami EGR, DPF, SCR, obejmujących korozję, zużycie pierścieni tłokowych i tulei cylindrowych oraz zużycie zespołu zaworów. Spełniają najnowsze wymagania dotyczące długich okresów między wymianami oleju w przypadku nowoczesnych silników Euro 6, umożliwiając operatorom optymalizację harmonogramów konserwacji i kontrolę jej kosztów.
[1] Oszczędność paliwa na poziomie do 1,0% udowodniona w testach polowych dla Shell Rimula R7 AD (SAE 5W-30). Dokonano tego w porównaniu z klasą lepkości 5W-30 (HTHS 3,5 mPa·s). Zużycie paliwa obniżone do 3% w porównaniu z klasą lepkości 10W-40 oraz do 3,9% w porównaniu z klasą lepkości 15W-40.
[2] Przeprowadzono próby terenowe w celu określenia statystycznie istotnych wartości obniżenia zużycia paliwa.
