Pomiń nawigację

Problem z DPF

2022-01-12

Pojazd marki Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi, kod silnika D4EB, zasilany olejem napędowym, o mocy 110 kW, rok produkcji 2006 – 2009, trafił do serwisu z aktywnymi kontrolkami: MIL oraz świec żarowych i DPF.

Serwis podjął próbę odczytu pamięci kodów błędów sterowników pojazdu. Odczytano dwa z nich w sterowniku silnika: P1407 – Temperatura spalin przed filtrem cząstek stałych – niestabilne dane oraz P2002 – filtr cząstek stałych (rząd 1) – wydajność poniżej progu.

Sprawdzeniu poddano więc zapełnienie filtra cząstek stałych. Ilość sadzy przekraczała 90% zapełnienia, a wartość różnicy ciśnienia podczas obciążenia silnika wynosiła ponad 200 mbar. Serwis na podstawie uzyskanych danych, podjął decyzję o wymianie filtra cząstek stałych na nowy zamiennik. Po wykonaniu tej czynności oraz adaptacji, w sterowniku silnika pozostał błąd P1407, a po przejechaniu ok 20 km błąd P2002 powrócił.

Po kontakcie z infolinią techniczną i weryfikacji przedmiotowego przypadku, uzyskano informację, że należy w pierwszej kolejności rozwiązać problem z błędem P1407. Pracownik infolinii zaproponował sprawdzenie wartości rzeczywistej dotyczącej temperatury spalin przed filtrem cząstek stałych. Okazało się, że zarówno na zimnym silniku jak i podczas rozgrzewania temperatura spalin się nie zmienia i wynosi 128 °. Zalecono wymianę czujnika temperatury, co wyeliminowało błąd P1407.

Następnie zajęto się drugim błędem. Ekspert zaproponował odczyt parametrów rzeczywistych czujnika różnicy ciśnienia spalin. Na biegu jałowym odczytana wartość wynosiła 0 mbar, a przy 2500 obr/min wzrastała maksymalnie do 3 mbar. Na podstawie tych danych zlecono porównać wygląd wkładu starego filtra cząstek stałych z nowym zamiennikiem. W wyniku tego zaobserwowano, że wkład filtra cząstek stałych w starym zajmuje około 2/3 pojemności obudowy, natomiast w nowym zamienniku zajmuje całą jego powierzchnię. Po wymianie filtra na prawidłowy i wykonaniu adaptacji błąd P2002 wyeliminowano. Dodatkowa przestrzeń w obudowie filtra powodowała niekontrolowane pulsacje spalin, zakłócając wartości czujnika różnicy ciśnienia. Ze względu na lokalizację przewodu doprowadzonego do czujnika różnicy ciśnienia w zamienniku, sterownik nie odczytywał prawidłowego przepływu spalin.