Pomiń nawigację

Problem z rozruchem

2022-01-04

Anna Nowak

Do jednego z naszych ekspertów pod numer 22 714 11 10, zadzwonił pracownik warsztatu, przedstawiając problem z rozruchem samochodu marki Opel Vivaro z silnikiem 2.0 CDTI, rocznik 2009.

Po wstępnej weryfikacji ustaliliśmy, że podczas rozruchu silnik odpalał na 1-2 sekundy po czym gasł. W sterowniku silnika odnaleziono zapisane błędy dotyczące wtryskiwaczy. Co zrobić z tą informacją? Co sprawdzić, aby dowiedzieć się skąd pojawił się ten błąd.


Pracownik infolinii po wysłuchaniu dotychczasowej diagnozy, zalecił zmierzenie rezystancji oraz pojemności elektrycznej wtryskiwaczy CR Bosch piezo. Okazało się, że jeden z wtryskiwaczy wykazywał zbyt małą rezystancję w stosunku do pozostałych (120kΩ przy pozostałych 180kΩ). Po niezwykle ciężkiej wymianie uszkodzonego wtryskiwacza zapłon zaczął działać prawidłowo, jednak wystąpił kolejny problem - brak reakcji na pedał gazu trwający przez kilkadziesiąt sekund po uruchomieniu silnika.

Poprzednie doświadczenia skierowały obsługę serwisu do wymiany czujnika ciśnienia CR. Wymiana czujnika spowodowała poprawę, jednakże podczas dodawania gazu samochód nie przyspieszał prawidłowo, a obroty silnika były zauważalnie ograniczone.

Mechanik wykonał więc kolejny telefon do naszego eksperta, podczas którego przedstawił dotychczasowy proces diagnostyczny. Powiedział o szczegółowo przeprowadzonej analizie parametrów rzeczywistych pracy silnika, włączając czujniki oraz pracę elementów wykonawczych. Niestety nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. W związku z tym rozpoczęto analizę wszystkich systemów pojazdu. W międzyczasie mechanik zauważył, że w wyniku oddziaływania wilgoci i mrozu uszkodzeniu uległy krańcówki drzwi kierowcy i pasażera. W tym momencie ekspert techniczny z infolinii skojarzył sytuację, potwierdził ją w bazie, gdzie takie usterki powodowały ograniczenie mocy silnika. Mimo niedowierzaniu mechanika, ekspert zalecił usunięcie problemu, naprawę instalację i wymianę krańcówki. Diagnoza okazała się trafna. Problem został rozwiązany, a samochód odzyskał pełną sprawność.

Na zestawie wskaźników nie było żadnej informacji o problemie otwartych drzwi, ponieważ krańcówki nie posiadają możliwości diagnozy, a są warunkiem blokady pełnego momentu obrotowego sterownika silnika.

.