Przykład 1. Zostały odczytane następujące, chwilowe wartości parametrów:
• SHRT FT 11 = 2%;
• SHRT FT 12 = 99,22% lub zamiast wartości liczbowej ukazała się informacja „niewykorzystywany”;
• SHRT FT 1 = 2%.
Najpierw zwracamy uwagę na wartość parametru SHRT FT 12. Jeśli tak jak w tym przykładzie SHRT FT 12 = 99,22% lub obok parametru pojawi się informacja „niewykorzystywany”, oznacza to, że sygnał prowadzącego czujnika tlenu O2S 12 nie jest wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki, dla bloku cylindrów nr 1 silnika - nie uwzględniamy go. Układ regulacji składu mieszanki, przy określaniu wartości parametru SHRT FT 1, wykorzystuje więc tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11.
Pomiędzy wartościami parametrów: SHRT FT 11 a SHRT FT 1, występuje zależność, opisana wzorem (4)
SHRT FT 11 = SHRT FT 1 = 2%
Wartości parametrów SHRT FT 11 i SHRT FT 1, oraz powyższą zależność pomiędzy nimi, interpretujemy w poniższy sposób:
• SHRT FT 11 = 2% - układ regulacji składu mieszanki dla bloku cylindrów nr 1 silnika, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11, zaproponował chwilowe zwiększenie czasu wtrysku o 2%;
• SHRT FT 1 = 2% - układ regulacji składu mieszanki dla cylindrów bloku nr 1 silnika, tylko na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11, chwilowo zwiększył czasu wtrysku o 2%.
Przykładowe przebiegi napięć regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, które odnoszą się do przykładu nr 1, przedstawia rys.15.
Przykład 2. Zostały odczytane następujące, chwilowe wartości parametrów:
• SHRT FT 11 = -2%;
• SHRT FT 12 = 0,3%;
• SHRT FT 1 = -1,7%.
Najpierw zwracamy uwagę na wartość parametru SHRT FT 12. Ponieważ wartość parametru SHRT FT 12 jest inna niż 99,22% lub zamiast informacji „niewykorzystywany”, ukazała się wartość liczbowa - w naszym przykładzie 0,3%, oznacza to, że sygnał prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, jest również wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki, dla bloku cylindrów nr 1 silnika. Układ regulacji składu mieszanki, przy określaniu wartości parametru SHRT FT 1, wykorzystuje więc sygnały obu czujników tlenu: regulacyjnego O2S 11 i prowadzącego O2S 12. Pomiędzy wartościami parametrów: SHRT FT 11, SHRT FT 12 a SHRT FT 1, jest zależność, opisaną wzorem:
SHRT FT 11 + SHRT FT 12 = SHRT FT 1 -2% + 0,3% = -1,7%
Wartości parametrów SHRT FT 11, SHRT FT 12 i SHRT FT 1, oraz powyższą zależność pomiędzy nimi, interpretujemy w poniższy sposób:
• SHRT FT 11 = -2% - układ regulacji składu mieszanki dla bloku cylindrów nr 1 silnika, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11, zaproponował chwilowe zmniejszenie czasu wtrysku o 2%;
• SHRT FT 12 = 0,3% - układ regulacji składu mieszanki dla bloku cylindrów nr 1 silnika, na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, zaproponował chwilowe zwiększenie czasu wtrysku o 0,3% (ta korekcja jest spowodowana przez nieprawidłową pracę regulacyjnego czujnika tlenu, np. wskutek jego eksploatacyjnego zużycia);
• SHRT FT 1 = -1,7% - układ regulacji składu mieszanki dla cylindrów bloku nr 1 silnika, na podstawie sygnałów obu czujników tlenu: regulacyjnego O2S 11 i prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, chwilowo zmniejszył czas wtrysku o 1,7%.
Przykładowe przebiegi napięć regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, które odnoszą się do przykładu nr 2, przedstawia rys.16.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"