2021-12-31
Parametry SHRT FT X i LONG FT X, a kody usterek
2017-07-19
Zakresy zmian wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X, przyjęte jako normalnie występujące przy pracy silnika, informują o zmianach czasu wtrysku, które wynikają np. ze zmian składu paliwa, powietrza, zanieczyszczenia filtra powietrza, zanieczyszczenia wtryskiwaczy, zużycia części silnika i jego układów.
Jeśli spełnione są dwa warunki:
- program sterownika układu zasilania benzyną, mimo wydłużania lub skracania czasu wtrysku benzyny lub gazu - jeśli układ wtrysku benzyny współpracuje z układem zasilania gazem, tak że wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X przekroczyły przyjęte w programie sterownika granice, nie uzyskał pożądanej pracy układu regulacji składu mieszanki (cykliczna zmiana składu mieszanki, w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika układu zasilania benzyną)
- program sterownika nie wykrył żadnej innej niesprawności benzynowego układu zasilania (system diagnostyki pokładowej OBDII/EOBD sterownika układu zasilania benzyną, nie jest w stanie stwierdzić uszkodzenia elementów gazowego układu zasilania, bo o jego obecności nic nie wie)
wówczas następuje rejestracja jednego z następujących kodów usterek: P0170, P0171, P0172, P0173, P0174 lub P0175. Rejestracja kodu usterki z tej grupy oznacza, że program sterownika nie może uzyskać mieszanki o wymaganym składzie, ale nie może również wskazać przyczyny niesprawności - to jest zadanie dla diagnosty.
Rejestrację jednego z wymienionych kodów usterek może przykładowo spowodować też:
- nieprawidłowy dobór wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu;
- nieprawidłowy dobór układu zasilania gazem, jego elementów lub nieprawidłowy ich montaż;
- uszkodzenie układu zasilania gazem.