Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

O silniku czterosuwowym z zapłonem iskrowym

2017-01-31

W silnikach czterosuwowych o obecnej konstrukcji, 1 cykl pracy silnika odbywa się zawsze podczas dwóch obrotów wału korbowego (720O OWK), bez względu na ilość cylindrów. Podczas dwóch obrotów wału korbowego, w każdym z cylindrów silnika odbywa się tylko jeden suw pracy.
W aktualnych konstrukcjach układów sterowania silników, podczas jednego cyklu pracy silnika, czas wtrysku ma jeszcze tę samą wartość dla wszystkich wtryskiwaczy jednego bloku cylindrów, również w tzw. układach wtrysku sekwencyjnego. Już niedługo przejdziemy jednak na indywidualną regulację czasów wtrysku dla poszczególnych cylindrów.

Podział silnika na bloki cylindrów

Silniki z systemem diagnostyki pokładowej OBDII/EOBD, są dzielone na bloki cylindrów, nazywane w skrócie „blokami”. Podział ten nie jest podziałem konstrukcji mechanicznej silnika, ale podziałem w programie sterującym silnikiem. Silniki o ilości cylindrów do 4, mają przeważnie jeden blok cylindrów.

Silniki o ilości cylindrów 6 lub większej, są dzielone przeważnie na 2 lub więcej bloków cylindrów. Silnik podzielony np. na dwa bloki cylindrów, to pod względem sterowania dwa oddzielne silniki. Poznajmy podstawowe korzyści wynikające z podziału silnika na bloki cylindrów. Jednakowa wartość czasu wtrysku (dawki paliwa), obliczona przez sterownik dla np. 3 cylindrów, na podstawie sygnału czujnika tlenu, który mierzy zawartość tlenu w spalinach, wymieszanych z 3 cylindrów, zapewnia zasilanie każdego z 3 cylindrów mieszanką o składzie bliższym wymaganemu, niż w silniku o 6 cylindrach, dla którego sterownik oblicza czas wtrysku na postawie sygnału czujnika tlenu, mierzącego zawartość tlenu w spalinach, wymieszanych z 6 cylindrów.

Im skład mieszanki zasilającej jest bliższy wymaganemu, tym:
• większa jest sprawność konwertera katalitycznego a więc spaliny są czystsze;
• niższe jest zużycie paliwa.

Również układ regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, współpracujący z dwoma lub więcej czujnikami spalania stukowego, z których każdy „słucha” odgłosów przebiegu spalania w np. 3 cylindrach, pracuje dokładniej od układu regulacji kąta wyprzedzenia, współpracującego tylko z jednym czujnikiem spalania stukowego, który „słucha” odgłosów przebiegu spalania w np. 6 cylindrach. Zwiększa to dokładność regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, w układach wyposażonych w czujnik spalania stukowego.

Numerowanie bloków cylindrów

Jeśli silnik nie jest podzielony na bloki cylindrów silnika, to wszystkie jego cylindry należą do bloku cylindrów nr 1. Jeśli silnik jest podzielony na dwa lub więcej bloków cylindrów, to numerem 1 jest oznaczony blok cylindrów, do którego należy cylinder nr 1 (patrz rys. od 2 do 5). Blok cylindrów jest też określany słowem „bank”, ale jest to część terminu angielskiego „bank of cylinders”, który, np. w oprogramowaniu testera diagnostycznego, nie został przetłumaczony, bo tłumacz nie wiedział co to znaczy.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email