2021-12-31
Główne elementy układu klimatyzacji - zawór rozprężny i dysza rozprężna
2017-09-08
W aartykule omówiono kolejne dwa elementy, kończąc tym samym omawianie głównych elementów układu klimatyzacji.
Zawór rozprężny
Zawór rozprężny umieszczony jest między filtrem osuszaczem a parownikiem. Zadaniem zaworu rozprężnego jest regulacja przepływu czynnika chłodniczego do parownika. Zawór rozprężny obniża ciśnienie oraz temperaturę czynnika do poziomu pozwalającego jego całkowite odparowanie w parowniku i odebranie ciepła z wnętrza pojazdu. W typowym zaworze rozprężnym przepływ czynnika jest regulowany grzybkiem zaworu, na który z jednej strony działa siła sprężyny, a z drugiej różnica ciśnień działających na dwie strony membrany. Napięcie sprężyny otwiera i zamyka zawór rozprężny, która reguluje ilość wpadającego czynnika chłodniczego do parownika oraz ilość czynnika opuszczającego parownik. Ze względu na budowę rozróżniamy zawory rozprężne typu „L” i „H”.
Dysza rozprężna
Dysza rozprężna znajduje się między skraplaczem a parownikiem. Jej zadaniem jest regulacja dopływu czynnika chłodniczego do parownika. Dysza rozprężna to rurka o małej średnicy z kalibrowanym otworem umieszczony wewnątrz cylindrycznej obudowy z tworzywa sztucznego. Kalibrowana dysza obniża ciśnienie dopływającego ciekłego czynnika ze skraplacza. Po przejściu przez mały otwór dyszy czynnik jest rozpylany i ułatwia odparowanie w parowniku. Na wlocie i wylocie dyszy dławiącej znajduje się filtr siatkowy, który wychwytuje zanieczyszczenia stałe z czynnika chłodniczego.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 42/marzec 2012 „Klimatyzacja samochodowa Kompendium praktycznej wiedzy”