Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Wymiana klocków hamulcowych w samochodach z elektrohydraulicznymi układami hamulcowymi

2015-12-23

Na drogach występują auta, w których wymiana klocków hamulcowych nie jest możliwa bez aktywacji funkcji układu elektronicznego sterującego układem hamulcowym, która umożliwia tę czynność, a po zakończeniu powrót do zwykłego trybu pracy.

Elektrohydrauliczny układ hamulcowy – SBC

Modele samochodów Mercedes – Benz o symbolach: W211, R230, C119 są wyposażone w elektrohydrauliczny układ hamulcowy zwanym SBC (od słów Sensotronic Breake Control). Układ ten posiada akumulator, który utrzymuje płyn hamulcowy pod ciśnieniem  ok. 14 MPa. W konkretnych warunkach nawet jeśli kierowca nie naciska na pedał hamulca a kluczyk ze stacyjki jest wyjęty płyn hamulcowy o takim ciśnieniu może być doprowadzony do zacisków hamulcowych kół.

Obsługa układu hamulcowego

Obsługa układu hamulcowego wymienionych modeli samochodów Mercedes – Benz np. wymiana klocków lub tarcz hamulcowych, jest możliwa tylko po tzw. dezaktywacji układu hamulcowego SBC, która powoduje obniżenie ciśnienia płynu do wartości bezpiecznej. Po zakończeniu pracy należy przeprowadzić aktywację układu hamulcowego. SBC, która powoduje wzrost ciśnienia płynu hamulcowego w akumulatorze układu hydraulicznego do wartości ok. 14 MPa oraz kasowanie kodów usterek z pamięci sterownika układu SBC.

Elektryczny hamulec postojowy EHB

Modele aut: Audi A6 (od sierpnia 2004), Audi A8, VW Passat (od kwietnia 2005),  oraz Volvo S80 są wyposażone w tzw. elektryczny hamulec postojowy EHB. Gdy samochód stoi  klocki hamulcowe zacisków hamulca postojowego tylnej  osi są dociśnięte do tarcz hamulcowych. Aby możliwa była ich wymiana lub inne czynności wymagające demontażu zacisku hamulcowego docisk musi być zwolniony. Zrobić to może tylko elektroniczny układ sterujący po aktywacji trybu diagnostycznego.  Po zakończeniu czynności obsługowych należy ponownie aktywować normalny tryb pracy  elektrycznego hamulca postojowego. Podczas aktywacji następuje samoczynne ustawienie klocków hamulcowych, dociśnięcie ich do tarcz hamulcowych oraz kasowanie kodów usterek ze sterownika układu EHB. 

Wymiana klocków hamulcowych a tester diagnostyczny

Próba wymiany klocków hamulcowych w układzie hamulcowym typu SBC lub z hamulcem EHB  bez aktywacji trybu diagnostycznego może spowodować zranienie mechanika przeprowadzającego  naprawę i uszkodzenie układu hamulcowego. Bezpieczne wykonanie tej czynności umożliwiają testery, które są przyłączone do gniazdka diagnostycznego pojazdu.


Więcej na temat testerów przeczytasz w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007.

Zdjęcia i tekst pochodzą z artykułu"Wymiana klocków hamulcowych w samochodach z elektrohydraulicznymi układami hamulcowymi


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email