![](https://cdn.intercars.eu/files/8/3/8/3/1/83831.webp)
Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, bezpośredniego
2016-01-22
W typie układu wtryskowego każdy cylinder ma swój wtryskiwacz. Wtryskują one paliwo bezpośrednio do przestrzeni komory spalania. W niej przebiega proces odparowania paliwa i mieszania z powietrzem.
![Układ bezpośredniego wtrysku benzyny wraz z układem sterowania przepustnicą Opis elementów na zdjęciu: 1 - pedał przyspieszenia; 2 - sterownik silnika; 3 - sygnały wyjściowe dla elementów wykonawczych; 4 - sygnały wejściowe z czujników; 5 - informacja o kącie ustawienia pedału przyspieszenia; 6 - informacja o kącie otwarcie przepustnicy; 7 - sygnał sterujący zmianą wartości kąta otwarcia przepustnicy; 8 - powietrze zasysane przez silnik; 9 - nastawnik przepustnicy; 10 - kolektor dolotowy; 11 - listwa paliwowa; 12 - wtryskiwacze benzyny; 13 - silnik. (źródło - Robert Bosch)](https://cdn.intercars.eu/files/5/4/6/0/5460.webp)
Układ bezpośredni
W odróżnieniu od układu pośredniego wtrysku, układ bezpośredniego wtrysku benzyny może do tego samego silnika wtryskiwać ją w różnych momentach, w jednej lub więcej dawkach. W ten sposób można utworzyć mieszanki uwarstwione lub homogeniczne o różnych składach oraz wykonywać dodatkowe zadania, np. nagrzewanie katalizatora, ochrona przed spalaniem stukowym. Aby to było możliwe przepustnica silnika musi być sprzężona z pedałem przyspieszenia za pośrednictwem układu EGAS, ponieważ w niektórych sytuacjach sterownik musi mieć możliwość innego ustawienia lub poruszania przepustnicą silnika niż wynika to z ustawienia lub ruchu pedału przyspieszenia. Oczywiście to nadal kierowca decyduje o wielkości momentu obrotowego, z którym pracuje silnik.
Układy wtrysku pośredniego a moment obrotowy silnika
W silnikach ZI z układami wtrysku pośredniego lub gaźnikiem, kierowca przez zmianę ustawienia pedału przyspieszenia zmienia ilość powietrza zasysanego przez silnik, przez co reguluje wartość momentu obrotowego silnika.
Układy wtrysku bezpośredniego a moment obrotowy silnika
W silnikach z układem bezpośredniego wtrysku benzyny, kierowca również reguluje wartość momentu obrotowego silnika ale może to następować przez:
- zmianę ilości zasysanego przez silnik powietrza, czyli tak jak w znanych dotychczas silnikach ZI - przy spalaniu przez silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny mieszanek homogenicznych ubogich lub o składzie bliskim stechiometrycznemu
- zmianę ilości wtryśniętego do silnika paliwa, czyli tak jak w silnikach ZS - przy spalaniu przez silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny mieszanek uwarstwionych.
- kierowca o tych zmianach w sposobie sterowania silnikiem nie wie i ich nie odczuwa - on tylko „obsługuje" pedał przyspieszenia.
Współczesne układy bezpośredniego wtrysku benzyny są wyrafinowane technicznie.
W kolejnym artykule przeczytaj szczegółowe informacje na temat Zadań układu paliwowego układu wtrysku benzyny
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu „Układy paliwowe układów wtrysku benzyny silników ZI Typy układów wtrysku benzyny” w dodatku technicznym Diagnostyka układu paliwowego układu wtrysku benzyny silnika Z, Kompendium praktycznej wiedzy, 34/Marzec 2010