Uszkodzenia spowodowane nieprawidłowym docieraniem silnika po naprawie
Uszkodzenia spowodowane nieprawidłowym docieraniem silnika po naprawie
2024-10-21
Docieranie remontowanych silników na biegu jałowym ma zapobiegać zużyciu i uszkodzeniom, ale ma dokładnie odwrotny skutek. Eksperci MAHLE objaśniają potencjalne przyczyny problemu.
Artykuł techniczny MAHLE
Docieranie silników na biegu jałowym przez wiele godzin lub nawet dni nadal jest powszechną praktyką w niektórych warsztatach naprawczych. Uzasadnienie: na biegu jałowym silnik nie jest obciążony, dlatego docieranie przebiega wyjątkowo łagodnie. W rzeczywistości powoduje to jednak znaczne zużycie i jest bardzo szkodliwe dla silnika oraz nowych komponentów.
Przyczyny zwiększonego zużycia silnika
Po remoncie silnik należy dotrzeć, aby nowe i istniejące komponenty dopasowały się do siebie. Docieranie na biegu jałowym powoduje jednak cały szereg problemów:
Ze względu na niską prędkość obrotową pompa oleju wytwarza zbyt niskie ciśnienie i nie doprowadza dostatecznej ilości oleju do miejsc smarowania. Zabrudzenia i ściernie mogą zostać wypłukane lub nie zostają wypłukane w wystarczającym stopniu i powodują zwiększone zużycie już w fazie docierania.
Ścianki cylindrów nie są spryskiwane dostateczną ilością rozpryskiwanego oleju wydostającego się z wału korbowego. Brud nie zostaje prawidłowo wymyty, co prowadzi do większego zużycia tłoków i pierścieni tłokowych.
Na biegu jałowym pierścienie tłokowe nie zapewniają całko- witego uszczelnienia: większa ilość gazów spalinowych.
dostaje się do skrzyni korbowej, powodując dalsze zmniejszenie warstwy oleju na cylindrze i dodatkowe zużycie.
Zawór ciśnieniowy chłodzenia denka tłoka może być zamknięty, przez co tłoki są chłodzone tylko w minimalnym stopniu.
Otaczające elementy konstrukcyjne, takie jak sworznie tłokowe i panewki łożysk korbowych, są słabiej smarowane.
Niskie ciśnienie oleju może również spowodować uszkodzenie elementów układu rozrządu i turbosprężarki. Mniejsza ilość oleju rozpryskiwanego z wałka rozrządu sprzyja zużyciu, np. popychaczy hydraulicznych i wahaczy.
Prawidłowe docieranie silnika - jak to zrobić?
W idealnym przypadku silniki po remoncie są docierane na stanowisku kontrolnym zgodnie z zadanym programem.
Ważne!
Jeżeli nie jest dostępne stanowisko kontrolne do kontrolowanego docierania silników, silnik należy dotrzeć w ruchu drogowym. Należy przy tym przestrzegać następujących zasad:
Bezwzględnie przestrzegać temperatury roboczej (min. 80°C temperatury oleju).
Silnik powinien pracować ze zmiennymi prędkościami obrotowymi do najwyżej 2/3 maksymalnej prędkości obrotowej.
Korzystać przede wszystkim z dróg krajowych lub płynnego ruchu miejskiego i unikać korków.
W miarę możliwości unikać jazdy pod górę i z góry oraz jazdy ze zbyt niską prędkością obrotową.
Unikać pełnego obciążenia i prędkości maksymalnych oraz nie hamować silnikiem.
Sprawdzać poziom oleju co 50–100 km, w razie potrzeby uzupełniać.
Po ok. 1000 km wymienić olej i filtr oleju.
Bezwzględnie przestrzegać innych specyfikacji producenta.