Pomiń nawigację
  1. Aktualności

Uszkodzenia spowodowane nieprawidłowym docieraniem silnika po naprawie

2024-10-21

Docieranie remontowanych silników na biegu jałowym ma zapobiegać zużyciu i uszkodzeniom, ale ma dokładnie odwrotny skutek. Eksperci MAHLE objaśniają potencjalne przyczyny problemu.
Artykuł techniczny MAHLE
Artykuł techniczny MAHLE


Docieranie silników na biegu jałowym przez wiele godzin lub nawet dni nadal jest powszechną praktyką w niektórych warsztatach naprawczych. Uzasadnienie: na biegu jałowym silnik nie jest obciążony, dlatego docieranie przebiega wyjątkowo łagodnie. W rzeczywistości powoduje to jednak znaczne zużycie i jest bardzo szkodliwe dla silnika oraz nowych komponentów.


Przyczyny zwiększonego zużycia silnika

Po remoncie silnik należy dotrzeć, aby nowe i istniejące komponenty dopasowały się do siebie. Docieranie na biegu jałowym powoduje jednak cały szereg problemów:
  • Ze względu na niską prędkość obrotową pompa oleju wytwarza zbyt niskie ciśnienie i nie doprowadza dostatecznej ilości oleju do miejsc smarowania. Zabrudzenia i ściernie mogą zostać wypłukane lub nie zostają wypłukane w wystarczającym stopniu i powodują zwiększone zużycie już w fazie docierania.
  • Ścianki cylindrów nie są spryskiwane dostateczną ilością rozpryskiwanego oleju wydostającego się z wału korbowego. Brud nie zostaje prawidłowo wymyty, co prowadzi do większego zużycia tłoków i pierścieni tłokowych.
  • Na biegu jałowym pierścienie tłokowe nie zapewniają całko- witego uszczelnienia: większa ilość gazów spalinowych.
  • dostaje się do skrzyni korbowej, powodując dalsze zmniejszenie warstwy oleju na cylindrze i dodatkowe zużycie.
  • Zawór ciśnieniowy chłodzenia denka tłoka może być zamknięty, przez co tłoki są chłodzone tylko w minimalnym stopniu.
  • Otaczające elementy konstrukcyjne, takie jak sworznie tłokowe i panewki łożysk korbowych, są słabiej smarowane.
  • Niskie ciśnienie oleju może również spowodować uszkodzenie elementów układu rozrządu i turbosprężarki. Mniejsza ilość oleju rozpryskiwanego z wałka rozrządu sprzyja zużyciu, np. popychaczy hydraulicznych i wahaczy.

Prawidłowe docieranie silnika - jak to zrobić?

W idealnym przypadku silniki po remoncie są docierane na stanowisku kontrolnym zgodnie z zadanym programem.

Ważne!

Jeżeli nie jest dostępne stanowisko kontrolne do kontrolowanego docierania silników, silnik należy dotrzeć w ruchu drogowym. Należy przy tym przestrzegać następujących zasad:
  • Bezwzględnie przestrzegać temperatury roboczej (min. 80°C temperatury oleju).
  • Silnik powinien pracować ze zmiennymi prędkościami obrotowymi do najwyżej 2/3 maksymalnej prędkości obrotowej.
  • Korzystać przede wszystkim z dróg krajowych lub płynnego ruchu miejskiego i unikać korków.
  • W miarę możliwości unikać jazdy pod górę i z góry oraz jazdy ze zbyt niską prędkością obrotową.
  • Unikać pełnego obciążenia i prędkości maksymalnych oraz nie hamować silnikiem.
  • Sprawdzać poziom oleju co 50–100 km, w razie potrzeby uzupełniać.
  • Po ok. 1000 km wymienić olej i filtr oleju.
  • Bezwzględnie przestrzegać innych specyfikacji producenta.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email