Pomiń nawigację
  1. Aktualności

Rola skraplacza w nowoczesnym układzie klimatyzacji samochodowej

2024-04-03

Skraplacz (ang. condenser) jest jednym z najważniejszych elementów układu klimatyzacji. Nazywany jest często „chłodnicą klimatyzacji” co stanowi niedopowiedzenie i niejako pozbawia go najważniejszej z funkcji.
NRF
NRF

Zasada działania skraplacza klimatyzacji

Czynnik chłodniczy trafia do skraplacza bezpośrednio po opuszczeniu sprężarki klimatyzacji. Ma on postać gorącego gazu (nawet do 90°C) pod wysokim ciśnieniem. W trakcie procesu kondensacji (in. skroplenia, obydwa terminy wyjaśniają zarówno polską jak i angielską nazwę części) zmienia się stan skupienia czynnika i rozproszona zostaje część jego energii cieplnej. Opuszcza on skraplacz jako gotowa do rozprężenia ciecz o temperaturze z reguły nieprzekraczającej 60°C.


WAŻNE: Aby układ klimatyzacji działał poprawnie, musi nastąpić kondensacja czynnika.

Rozwój technologii klimatyzacji

Nowoczesne samochody wymagają bardzo wydajnych układów klimatyzacji, które pracują efektywnie przy zmniejszonej objętości czynnika chłodniczego. Aby sprostać tym założeniom producenci części sięgnęli po mikrokanałowe skraplacze wieloprzepływowe wykorzystujące efekt dochładzania.

Przykładowy przekrój takiego skraplacza pokazano na rysunku nr 2. Widać tu dokładnie, że każdy z kanałów głównych składa się z wielu mikrokanałów. Zapewnia to bardziej efektywne rozpraszanie ciepła przepływającego czynnika przez co jego kondensacja przebiega łatwiej i cały proces jest bardziej wydajny.
Jak wspomniano wcześniej skraplacze z technologią dochładzania (ang. sub-cooling) stają się coraz bardziej popularne w nowoczesnych samochodach. 
Typowy element tego typu składa się z 3 podstawowych części: 

  • rdzeń główny skraplacza 
  • część dochładzająca 
  • modulator 
To właśnie obecność tego ostatniego sprawia, że skraplacz tego rodzaju jest łatwy do rozpoznania. Ma on postać cylindra połączonego zamontowanego po jednej stronie wymiennika ciepła. Modulator spełnia dwie podstawowe funkcje: po pierwsze pozwala oddzielić frakcję gazową czynnika (czyli tę, która nie została jeszcze skroplona) od płynnej (już skroplonej) co wpływa korzystnie na przebieg procesu kondensacji. Po drugie pełni on funkcję osuszacza układu klimatyzacji absorbując wilgoć, która nie tylko może powodować korozję wewnątrz innych elementów, ale także zmniejsza efektywność działania całego systemu.

Czynności serwisowe

Niezwykle ważnym jest, aby podczas czynności serwisowych związanych z układem klimatyzacji poświęcić należytą uwagę także skraplaczowi. Należy dokonać wzrokowej inspekcji stanu tego elementu w celu zlokalizowania ewentualnych uszkodzeń mechanicznych oraz możliwych nieszczelności (a przez to wycieków czynnika chłodzącego).

Równie ważna jest ocena stopnia zabrudzenia samego wymiennika. Z racji lokalizacji z przodu pojazdu (z reguły jako pierwszy w komorze silnika, tuż za zderzakiem) skraplacz jest szczególnie narażony nie tylko na uszkodzenia przez obiekty jak kamyki czy fragmenty roślin, ale także gromadzi drobne zanieczyszczenia (pył, piasek i tym podobne), co w efekcie doprowadza do osłabienia wydajności wymiany ciepła i tym samym procesu skraplania.

Dodatkowym zagrożeniem w sezonie zimowym jest sól drogowa mająca zasadniczy wpływa na korozję wielu elementów pojazdu w tym skraplacza klimatyzacji.

Wraz z postępem technologicznym maksymalizacja wydajności poszczególnych układów w pojazdach przy jednoczesnej miniaturyzacji poszczególnych elementów stała się faktem. Wprowadzenie opisanych powyżej mikrokanałowych skraplaczy wieloprzepływowych z technologią dochaładzania
jest idealnym tego przykładem.

Jako wiodący dostawca części do systemów klimatyzacji firma NRF zapewnia swoim klientom nie tylko dostępność najbardziej pożądanych na rynku produktów przeznaczonych do wszystkich typów pojazdów, ich najwyższą jakość i niezawodność.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email