1. Aktualności

Poradnik akumulatorowy - wszystko, co musisz wiedzieć

2022-10-28

10 najważniejszych porad dotyczących obsługi i użytkowania akumulatora samochodowego

Przechowywanie akumulatorów – na co uważać?

Akumulator działa na zasadzie chemicznej i środowisko w jakim jest przechowywany nie pozostaje bez wpływu na jego stan.

Optymalna temperatura przechowywania akumulatora wynosi około 15°C. Z czego to wynika? Otóż w wyższej temperaturze procesy chemiczne następujące w akumulatorze są przyspieszane. Nawet gdy akumulator nie jest podłączony do jakiegokolwiek obwodu, to w jego wnętrzu zachodzą reakcje chemiczne. W ich wyniku następuje bardzo powolne samorozładowanie akumulatora. Jednakże gdy temperatura rośnie, to samorozładowanie następuje szybciej. Jeśli akumulator jest przechowywany w upalnie letnie dni na słońcu lub blisko źródła ciepła, to jego stan będzie się szybko degradował.

Dlaczego jednak należy unikać bardzo niskich temperatur? Wówczas tendencje do skraplania ma wilgoć znajdująca się naturalnie w powietrzu. Jeśli na pokrywie akumulatora znajduje się warstwa wody, to pojawią się prądy błądzące. Wówczas prąd z akumulatora będzie płynął pomiędzy biegunami, gdyż pojawi się możliwość przewodzenia, co również przyspieszy samorozładowanie akumulatora. Z tego samego powodu należy unikać narażania akumulatora na deszcz lub śnieg.

Jazda na krótkich odcinkach

Jeśli samochód użytkowany jest tylko sporadycznie lub wyłącznie na krótkich odcinkach, to układ ładowania w samochodzie może nie nadążać z doładowaniem akumulatora po rozruchu. W takim wypadku warto przed zimą sprawdzić stan naładowania i doładować akumulator elektroniczną ładowarką (prostownikiem).



ATRAKCYJNA ORERTA AKUMULATORÓW
DLA TWOJEGO WARSZTATU



Zasady przy wymianie akumulatora

W samochodach, w których producent zastosował akumulator AGM, należy podczas wymiany montować tylko akumulator AGM, aby zachować pełną funkcjonalność i żywotność. W samochodach, w których zastosowany był akumulator EFB, należy zastosować EFB lub AGM. Przy wymianie akumulator należy zakodować w sterowniku pojazdu testerem diagnostycznym.

Wymiana Star/Stop tylko w warsztacie

W wypadku systemu Start/Stop akumulator należy wymienić w warsztacie, gdyż po wymianie należy go zarejestrować w sterowniku pojazdu testerem diagnostycznym.

Warto testować akumulator w warsztacie

Dobrze jest, aby przy wizycie samochodu w warsztacie przetestować akumulator. Test trwa bowiem zaledwie kilka minut, a pozwala uniknąć kłopotów przy rozruchu. Profilaktyka pozwala wyeliminować problem zanim nastąpi nagła awaria, unieruchamiająca samochód.

Kierowca może zadbać o swój komfort, prosząc warsztat o kontrolę stanu akumulatora i układu ładowania. Elektroniczny tester akumulatora jest w stanie wykryć nadciągającą niesprawność. Warto wykonać test prewencyjny, by uniknąć konieczności rozruchu z użyciem kabli lub kosztownego zamawiania pomocy drogowej czy lawety.

Testowanie nowego akumulatora

W testerze elektronicznym należy wybrać opcję „test nowego akumulatora”. W wypadku nowego akumulatora, nieużytkowanego jeszcze w pojeździe, wyznacznikiem sprawności akumulatora jest napięcie spoczynkowe, które przed montażem w pojeździe powinno wynosić powyżej 12,4 V

Nowy akumulator ma napięcie z reguły w zakresie 12,6-12,8 V i utrzymuje się ono przez długi okres czasu ze względu na niski stopień samorozładowania. 

W wypadku akumulatora używanego w pojeździe przed badaniem napięcia należy go w pełni naładować, po czym odczekać pewien czas (ok. godziny) na ustabilizowanie się stanu akumulatora. Wymóg naładowania używanego akumulatora wynika z faktu, że podczas użytkowania w pojeździe jest on rozładowywany przez rozruch silnika lub przez obciążenie odbiornikami energii elektrycznej. Z reguły akumulator jest więc w pewnym stopniu rozładowany.

Dla akumulatora używanego, naładowanego, napięcie powinno wynosić około 12,6-12,7 V. Napięcie na poziomie niższym sugeruje, że akumulator jest już zasiarczony lub nastąpił opad masy czynnej z płyt.

ZOSTAŃ AKUMULATOROWYM EKSPERTEM!



Jak letnie upały wpływają na akumulator?

W trakcie pracy akumulatora mają miejsce procesy chemiczne i fizyczne. Niektóre z nich, jak korozja kratki akumulatora, są niepożądane. Korozję przyspiesza wysoka temperatura, o którą nietrudno pod maską samochodu w czasie wielotygodniowych, letnich upałów. Dlatego przed nadejściem jesieni warto jest skontrolować stan akumulatora.

Sprawdź stan akumulatora przed mrozami

Prąd w akumulatorze powstaje w wyniku reakcji chemicznej, która przy niskich temperaturach ulega spowolnieniu. Przyjmuje się, że sprawność akumulatora w temperaturze -25°spada o 40%. Stąd warto wybrać akumulator, w którym konstrukcja kratki akumulatora pozwala na sprawny przepływ prądu, ułatwiając rozruch w niskich temperaturach.

Wskazówka dla bezpieczeństwa

Po naładowaniu akumulatora należy unikać w jego pobliżu iskier, źródeł ognia lub łuku elektrycznego. Jeśli prowadzimy w pobliżu akumulatora prace, np. cięcie szlifierką kątową, to powstała iskra może doprowadzić do zapłonu gazów wydostających się z akumulatora lub do eksplozji akumulatora.

Jaki akumulator wybrać?

W obecnie produkowanych samochodach jest nawet kilkadziesiąt różnych sterowników i układów elektronicznych. Znacznie więcej jest też układów komfortu, zasilanych elektrycznie. Najczęściej wspomaganie układu kierowniczego jest już elektryczne, bardzo rozbudowane są układy klimatyzacji i nawiewów, a także multimediów. Stąd akumulator zasila obecnie dużo więcej urządzeń, niż jeszcze 20 lat temu. Dlatego warto wybrać solidny produkt z dobrej półki.

AKUMULATORium - zostań ekspertem i zarabiaj cały rok


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook