Skorzystaj z promocji na profesjonalne urządzenia marki Karcher!
Konserwacja układu hamulcowego - najważniejsze informacje od ekspertów Brembo
2024-07-19
Skorzystaj z promocji na zakup klocków i tarcz hamulcowych Brembo w Inter Cars: nie zwlekaj, masz czas tylko do końca sierpnia!
Co jest ważne przed przystąpieniem do prac nad samochodem?
Przy konserwacji układu hamulcowego zawsze należy wykonywać pracę w sposób profesjonalny. Podczas montowania nowego zacisku, tarczy lub klocka hamulcowego należy postępować zgodnie z załączoną instrukcją. Używaj dobrej jakości komponentów i wykonuj pracę w bezpiecznie, używając najbardziej odpowiedniego sprzętu. Jest to podyktowane faktem, iż układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo czynne pojazdu. Jego awaria może zagrozić bezpieczeństwu ludzi.
(fot. Brembo)
Sprawdzenie tarcz hamulcowych
Należy zawsze oceniać stan i grubość tarcz.Minimalna grubość jest zwykle zaznaczona na obrzeżu powierzchni hamującej lub na
powierzchni piasty. W razie potrzeby należy dokonać wymiany. Brembo nie zaleca toczenia ani szlifowania powierzchni hamującej. Wykonujemy te czynności z uwagi na to, że jeśli tarcze będą miały grubość mniejszą niż minimalna, nie będą w stanie prawidłowo odprowadzać ciepła.
(fot. Brembo)
Pęknięcia tarcz hamulcowych
Tarcze każdej osi należy sprawdzać przy każdej wymianie klocków pod kątem żłobień i pęknięć. W razie potrzeby tarcze należy wymienić. Na rysunku przedstawiono możliwe stany powierzchni tarczy hamulcowej.
SAMOCHODY
→ A1 = niewielkie pęknięcia w różnych miejscach na całej powierzchni → Sprawdzić i
wymienić komponenty
→ B1 = pęknięcia biegnące w kierunku promieniowym → WYMIENIĆ!
→ C1 = nierówność powierzchni tarczy mniejsza niż 1,5 mm → Sprawdzić i wymienić
komponenty
→ D1 = pęknięcia przechodzące do kanału chłodzącego lub na wewnętrzną bądź
zewnętrzną krawędź pierścienia ciernego → WYMIENIĆ!
(fot. Brembo)
Czyszczenie tarcz hamulcowych
Należy ZAWSZE czyścić tarcze po wymianie lub obróbce maszynowej.
→ Oczyścić powierzchnię hamującą i powierzchnię stykającą się z piastą
→ Warstwę antykorozyjną (olejową) należy całkowicie usunąć
→ Tarcza nie może być zanieczyszczona olejem ani smarem
Z jakiego powodu?
→ Na nowych tarczach znajdują się pozostałości po obróbce maszynowej i obsłudze. Olej ten należy usunąć, aby
uniknąć powstawania hałasu i zanieczyszczenia powierzchni klocków
→ Toczenie (resurfacing) tarcz może powodować pozostawanie na nich metalowych opiłków, które należy usunąć, aby zapobiec powodowaniu hałasu i zanieczyszczeniu powierzchni klocka
Jaki stosować środek do czyszczenia tarcz?
✔ Benzyna
✔ Spirytus
✔ Specjalny środek do czyszczenia tarcz hamulcowych
(fot. Brembo)
Czyszczenie piasty
Należy ZAWSZE oczyścić piastę przed instalacją nowej tarczy.
→ Oczyścić powierzchnię piasty koła. Usunąć rdzę oraz inne osady szczotką drucianą
Czym jest podyktowane czyszczenie piasty?
→ Piasta koła mogła zardzewieć
→ Obecność rdzy lub zabrudzeń może wpływać na bicie tarczy
Jaki środek stosować do czyszczenia piast?
✔ Szczotka druciana
✔ Benzyna
✔ Spirytus
✔ Specjalny środek do czyszczenia tarcz hamulcowych
(fot. Brembo)
Kontrola bicia
Należy ZAWSZE mierzyć tarczę przed i po czynnościach w zakresie układu hamulcowego.
→ Aby sprawdzić bicie tarczy, należy użyć specjalnego narzędzia
→ Bicie boczne tarczy nie może przekraczać 0.06mm, z wyjątkiem sytuacji, w których producent samochodu podane inne dane
→ Dokręcić tarczę za pomocą śrub do kół i podkładek w celu zasymulowania grubości koła
→ W razie wystąpienia problemu zaleca się zmierzenie bicia piasty
Z jakiego powodu?
Wahania bicia mogą powodować wibracje w układzie hamulcowym. Jeśli tarcze mają nadmierne bicie, kierowca może słabiej wyczuwać pedał hamulca i skuteczność hamowania może być ograniczona.
(fot. Brembo)
Sprawdzanie klocków
Należy ZAWSZE sprawdzać grubość i powierzchnię klocków.
→ W razie potrzeby wymienić klocki
→ Nanieść cienką warstwę specjalnego smaru na miejsca styku ze wspornikiem
Dlaczego?
→ Używanie klocków, które nie spełniają określonych wymagań, może powodować takie problemy z bezpieczeństwem jak pękanie czy zjawisko fadingu
→ Zabrudzone tarcze lub klocki hamulcowe zmniejszają zdolność zatrzymywania pojazdu. Bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do kontaktu smaru i pasty montażowej z tarczami i klockami hamulcowymi
(fot. Brembo)
Instalacja podkładek
Należy ZAWSZE instalować prawidłowo podkładkę, jeśli umieszczono ją luzem w opakowaniu.
→ W przypadku podkładek z podwójnymi warstwami przylepnymi, po montażu należy zdjąć warstwę wierzchnią
→ Klocki hamulcowe należy tak zainstalować, aby wskaźnik zużycia znajdował się po stronie wewnętrzne
Z jakiego powodu?
→ Nieprawidłowa instalacja może zagrozić prawidłowemu działaniu układu hamulcowego
(fot. Brembo)
Klocki kierunkowe
Należy się ZAWSZE upewnić, że konsekwentnie sprawdza się, czy klocki nie są typu kierunkowego.
→ Podkładka posiada wycięcia
→ Obecny jest zaczep asymetryczny
→ Należy wziąć pod uwagę długość zużycia wskaźnika elektrycznego
→ Obserwować wszelkie zmiany w skosie
→ Poszukać symbolu półksiężyca
Z jakiego powodu?
→ Zamontowanie klocków hamulcowych po niewłaściwej stronie prowadzi do hałasu, zwiększonego zużycia i może też doprowadzić do gorszej skuteczności hamowania
→ Podkładka z wycięciami. Umożliwiają one przesunięcie punktu nacisku ze strony tłoczka
→ Zaczep (asymetryczny można rozpoznać po oznaczeniach)
→ Elektryczny wskaźnik zużycia: miejsce montażu zależy od długości wskaźnika
(fot. Brembo)
Sprawdzanie zacisku
Należy ZAWSZE zwracać szczególną uwagę na prawidłowe postępowanie z zaciskiem i przewodami hamulcowymi.
→ Używać odpowiedniego sprzętu
Z jakiego powodu?
→ Wieszanie zacisku za przewód podczas wymiany tarczy i klocków może spowodować rozdarcie tego przewodu.
→ Przymocowanie zacisku do przewodu w celu uniknięcia kapania płynu hamulcowego podczas wymiany zacisku może potencjalnie spowodować wewnętrzne uszkodzenie przewodu
(fot. Brembo)
Sprawdzanie jarzm zacisków i prowadnic
Należy ZAWSZE sprawdzać i czyścić prowadnice klocka i jarzma. W razie potrzeby wymienić zacisk lub jarzmo.
→ W razie potrzeby wymienić te zaczepy
Z jakiego powodu?
→ Aby zapewnić płynne działanie mechanizmu wsuwania/wysuwania się po włączeniu hamulców
(fot. Brembo)
Sprawdzanie tłoczków
Należy ZAWSZE sprawdzać tłoczki pod kątem działania, korozji i wycieków.
→ W razie potrzeby należy dokonać wymiany
Z jakiego powodu?
→ Korozja może powodować zakleszczanie się tłoczków, co może skutkować nierównomiernym rozkładem siły hamowania i ściąganiem pojazdu podczas hamowania
(fot. Brembo)
Uszczelki i elementy przesuwne
Należy ZAWSZE czyścić i smarować sworznie ślizgowe zacisku, osłony sworzni oraz zewnętrzną uszczelkę tłoka.
→ Sprawdzić tłoczki, uszczelki, osłony i elementy ślizgowe zacisku, aby upewnić się, że są wolne od uszkodzeń i korozji oraz mogą się prawidłowo przesuwać
→ Należy używać smaru odpowiedniego dla każdego z komponentów
→ W razie potrzeby należy dokonać wymiany
Z jakiego powodu?
→ Użycie niewłaściwego smaru może spowodować przedwczesne uszkodzenie gumy i uszczelki, powodując nierówny nacisk lub wycieki z zacisku.
→ Pęknięte lub podarte komponenty gumowe mogą powodować przedostawanie się wilgoci do podzespołów, co może prowadzić do powstawania rdzy i uniemożliwiać płynne działanie układu podczas hamowania
(fot. Brembo)
Smar hamulcowy
NALEŻY PAMIĘTAĆ O:
KOMPATYBILNOŚCI GUMY (OBSZARY NIEBIESKIE)
→ Części gumowe zacisku hamulcowego (uszczelka, osłony, osłona przeciwpyłowa) są wykonywane z materiału EPDM
→ EPDM jest to specjalna mieszanka gumowa kompatybilna z płynem hamulcowym
→ EPDM może ulec uszkodzeniu przez produkty, które nie są z nim kompatybilne, np. olej mineralny, niekompatybilny smar czy środek czyszczący
SMARY DO UKŁADÓW HAMULCOWYCH: (OBSZARY ŻÓŁTE)
Alternatywną metodą zmniejszania wibracji powodujących hałas jest konsekwentne nakładanie wysokotemperaturowego smaru do hamulców na tylną część klocków i na obszary, w których klocki stykają się z zaciskiem.
→ Środek smarny musi być odporny na ciepło, aby nie topił się i nie spływał z klocków, a także musi być trwały, aby zapewniał długotrwałą ochronę.
→ Nigdy nie używać do tego celu zwykłego smaru do podwozi ani silikonowego smaru do układów hamulcowych.
→ Ponadto nie wolno dopuszczać do kontaktu smaru z przednimi częściami klocków.
(fot. Brembo)
Sprawdzanie płynu hamulcowego
Należy ZAWSZE traktować priorytetowo kontrolę poziomu płynu hamulcowego.
→ Utrzymywać poziom płynu pomiędzy oznaczeniami MIN i MAX. Jeśli poziom jest niski, należy dolać zalecanego płynu zgodnego z typem określonym przez producenta samochodu
→ Stale monitorować kolor i czystość płynu hamulcowego. Jeśli płyn wydaje się być ciemny, konieczna jest jego wymiana
→ Należy zapewniać terminową wymianę płynu hamulcowego. Na ogół jest ona przewidziana po dwóch latach lub zgodnie z zaleceniami producenta samochodu
Z jakiego powodu?
→ Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że w miarę upływu czasu wchłania wilgoć
→ W miarę zużywania się klocków hamulcowych poziom płynu hamulcowego może stopniowo
spadać. Nagły jednak spadek poziomu płynu zwykle wskazuje na nieszczelność układu hamulcowego, co wymaga natychmiastowej uwagi
→ Zanieczyszczenie płynu hamulcowego wodą zwiększa ryzyko powstawania efektu korka parowego
(fot. Brembo)
Wymiana płynu hamulcowego
ZAWSZE podczas wymiany płynu hamulcowego należy:
→ Unikać stosowania płynu, który jest niezgodny ze specyfikacją samochodu
→ Uważać, aby płyn przypadkowo nie przedostał się na lakierowane, gumowe, plastikowe i mechaniczne części samochodu
→ Nie używać płynu hamulcowego z pojemnika, który był otwarty przez dłuższy czas
DLACZEGO?
→ Zanieczyszczony wodą płyn hamulcowy nie tylko zagraża bezpieczeństwu, lecz także przyczynia się do korozji i powstawania wżerów w różnych komponentach układu hamulcowego. Dotyczy to tłoczków i otworów zacisków, siłowników przy kołach, pomp hamulcowych, stalowych linek hamulcowych i modulatorów ABS
(fot. Brembo)
Klucz dynamometryczny
Należy ZAWSZE używać klucza dynamometrycznego do wszystkich komponentów układu hamulcowego i kół.
→ Używać klucza dynamometrycznego w odpowiedniej kolejności
→ Nie wszystkie śruby mocujące zacisk są jednakowe. Zakresy momentu obrotowego mogą być różne; należy zapoznać się z danymi pojazdu. Ponadto niektóre śruby mogą wymagać dokręcania zgodnie z danym momentem lub wymagają zastosowania środka do blokowania gwintów w płynie
Jaki jest tego powód?
→ Niestosowanie skalibrowanego klucza dynamometrycznego podczas prac przy komponentach układu hamulcowego i dokręcania kół „na krzyż” może prowadzić do takich niepożądanych skutków jak piszczenie hamulców, pulsowanie pedału i możliwe uszkodzenie tarczy
(fot. Brembo)
Docieranie: czynność końcowa
Jako mechanik, musisz ZAWSZE przeprowadzić próbę drogową i zasugerować kierowcy pokonanie pojazdem 300 km, aby upewnić się, że nie dochodzi do wibracji ani hałasów oraz że układ hamulcowy działa prawidłowo.
→ W tym czasie warto hamować krótko i płynnie, aby umożliwić prawidłowe wyrównanie się powierzchni klocków i tarcz.
→ Jak zatrzymywać się: niskie ciśnienie hamowania, powolne zmniejszanie prędkości, niska temperatura, mała prędkość (np. normalne zatrzymanie „na światłach”).
DLACZEGO?
→ Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo czynne pojazdu. Jego awaria może zagrozić bezpieczeństwu ludzi.
→ W okresie docierania ważne jest, aby umożliwić prawidłowe wyrównanie się tarczy z klockami
(fot. Brembo)
Źródło: Brembo