Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualnosci

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli rozrząd silnika D4-D oczami ekspertów SNR

2024-10-01

Firma NTN prezentuje rozrząd bardzo popularnego silnika D4-D stosowanego od wielu lat między innymi w Toyotach Avensis, Corolla i RAV 4. Wydawałoby się, że układ jest bardzo prosty, a do montażu nie potrzebne są skomplikowane i rozbudowane zestawy blokad. Wystarczą blokada koła pasowego wału korbowego – Toyota n°09213-54015 oraz ściągacz – Toyota n°09950-50013. Warto pokusić się o analizę możliwych przyczyn potencjalnych usterek, aby uniknąć w przyszłości niepotrzebnych kłopotów. Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach.
Diabeł tkwi w szczegółach, czyli rozrząd silnika D4-D oczami ekspertów SNR
Diabeł tkwi w szczegółach, czyli rozrząd silnika D4-D oczami ekspertów SNR

Na początek schemat takiego zestawu:

Charakterystyka układu

Rolka napinające GT359.26 jest uruchamiana poprzez napinacz hydrauliczny GT369.40. Czasami w układzie tym, pasek rozrządu pracuje na 2/3 powierzchni rolki napinacza. Jest zatem bardzo ważne aby sprawdzić czy pasek porusza się w prawidłowym położeniu. Złe ułożenie paska powoduje nieprawidłowy rozkład nacisków na powierzchnię rolki, co może spowodować uszkodzenie łożyska napinacza.

Pasek zębaty DAYCO charakteryzuje się białą powłoką teflonową, która zapewnia mu sztywność, cecha ta ułatwia prawidłowe ułożenie paska w układzie) i wysoką odporność na ścieranie.

Rozpoznanie problemu: złe ustawienie paska na rolce.

Prawdopodobne przyczyny problemu: regulacja napięcia paska

·       Nie współliniowe ustawienie poszczególnych elementów układu

·       Nieprawidłowe napięcie paska

·       Błędne ustawienie napinacza GT369.26

Nieprawidłowe ułożenie paska może prowadzić do uszkodzenia elementów z nim współpracujących. Praca układu w tak niekorzystnych warunkach może skutkować zsunięciem się paska  z napinacza, a co za tym idzie uszkodzeniem silnika. Warto również pamiętać o prawidłowych momentach dokręcenia śrub i tak:

·       Śruba napinacza GT369.26: 40 Nm

·       Śruba rolki prowadzącej GE369.19: 46 Nm

·       Śruba koła pasowego: 180 Nm

·       Śruby napinacza hydraulicznego GT369.40: 21 Nm



W czasie demontażu starego rozrządu, warto sprawdzić stan uzębienia paska, zdarzyć się może bowiem że nieszczelność napinacza doprowadziła do ubytku oleju znajdującego się wewnątrz, bądź nastąpiło napowietrzenie oleju (infiltracja powietrza w oleju).

To skutkuje skokową pracą tłoczka napinacza, która może doprowadzić nawet do wycięcia zębów paska lub uszkodzić korpus rolki napinającej.

Fakt, że napinacz, na pierwszy rzut wygląda prawidłowo, nie powinien nas kusić do ponownego zamontowania. Wymieniajmy zawsze napinacz hydrauliczny na nowy.

Konsekwencją nieprawidłowej pracy napinacza hydraulicznego, jest brak jakiejkolwiek gwarancji stałego, prawidłowego napięcia paska  przez rolkę napinającą która w istocie rzeczy odpowiedzialna jest za odpowiednią dynamikę paska, oraz jego stałe napięcie niezależnie od zmiany jego długości, powodowane zużyciem i zmianami temperatury pracy.




Wskazówki końcowe:

Zalecany interwał między wymianami wynosi 100 000 km lub 6 lat.

Podczas wymiany rozrządu, wymień wszystkie jego części.

Nie skręcaj oraz nie zaginaj paska, przechowuj w miejscu nienasłonecznionym.

Bezwzględnie należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email