Pomiń nawigację
  1. Aktualności

12 ważnych rad dotyczących obsługi układu hamulcowego

2025-03-24

Odpowiednie przeprowadzenie przeglądu i obsługi układu hamulcowego jest jednym z najważniejszych zadań, jakich powinien nauczyć się każdy mechanik. Żywotność klocków hamulcowych może być bardzo różna, dlatego konieczna jest umiejętność oceny, kiedy należy je wymienić. 12 rad od ekspertów Delphi dotyczących obsługi układu hamulcowego.
Sprawdź promocję Płynna Jazda 2025:



1. Pęknięcia termiczne


Podczas przeglądu tarcz, zwracaj uwagę, czy występują pęknięcia termiczne.

2. Poziom płynu hamulcowego

Zawsze sprawdzaj poziom i temperaturę wrzenia  płynu hamulcowego. Jeśli to konieczne, wymień płyn. Podczas cofania tłoków odkręć odpowietrznik w celu pozbycia się starego płynu z zacisku hamulcowego . Zdejmij korek zbiornika płynu hamulcowego przy cofaniu tłoka, aby uniknąć oporu i uszkodzenia układu.

3. Dokonaj przeglądu sąsiadujących obszarów

Podczas wymiany tarcz i klocków hamulcowych należy dokonać przeglądu sąsiadujących części i elementów w celu sprawdzenia zużycia i uszkodzeń. Mowa tu o częściach układu kierowniczego, zawieszenia, tulei, łożysk i przewodów hamulcowych. Spójrz także na złącza i okablowanie, amortyzatory  i sprężyny oraz czujniki ABS. 

4. Grubość klocków

Niektóre ślady na tarczach mogą być oznaką problemów z klockami.  W celu oceny poziomu zużycia grubość klocków hamulcowych sprawdzamy odpowiednim miernikem . Większość posiada czujnik zużycia , który informuje o konieczności wymiany .Zazwyczaj zaleca się wymianę klocków hamulcowych w momencie, gdy materiał cierny został zużyty do grubości 3 mm lub poniżej. Wyznacznikiem powinny być jednak zawsze zalecenia producenta. Sprawdź, czy po jeździe na starych klockach i tarczach nie ma oznak przegrzania.

5. Oznaki zużycia klocków

Duże zużycie zewnętrznego klocka hamulcowego może często być oznaką problemów z kołkami prowadzącymi, tulejami, a nawet ślizgami. Jeśli to na wewnętrznym klocku widać większe zużycie, warto sprawdzić, czy tłok nie jest zablokowany lub, czy nie ma problemu z pompą hamulcową, przewodem elastycznym.

6. Porady dotyczące smaru

Nie używaj smaru miedzianego na nowoczesnych klockach, (elektroliza – łączenie miedzi i aluminium) . Rozważ użycie produktu Delphi Anti Seize Braking.

7. Nakładki wygłuszające

Nakładki wygłuszające z czasem tracą swoją skuteczność, co może powodować nie tylko zwiększony hałas, ale także nierównomierne zużycie i nierównomierne hamowanie. Przy każdej wymianie klocków lub szczęk należy również wymienić części pomocnicze, takie jak sprężyny, zaczepy czy podkładki.

8. Zużycie szczęk hamulcowych

Aby sprawdzić, czy szczęki hamulcowe są zużyte, należy zwrócić uwagę na niestabilne czucie w pedale hamulca, a także wibracje w czasie hamowania. Można również zauważyć zbyt duży skok hamulca postojowego.

9. Sprawdź sprężyny

Sprężyny powrotne szczęk hamulcowych nie są wieczne, a z czasem mogą stać się słabsze. Kiedy przestają cofać szczęki do pierwotnej, prawidłowej pozycji, może to powodować nadmierne zużycie okładziny.

10. Zadbaj o smar

Samoregulatory szczęk hamulcowych powinny być swobodne i odpowiednio nasmarowane.

11. Żywotność przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe są wykonane z gumy, przez co z czasem mogą ulec zniszczeniu. W przypadku widocznych pęknięć przewody należy bezwarunkowo wymienić. W dokumentacji producenta sprawdzić co ile wymienia się przewody elastyczne.

12. Temperatura płynu hamulcowego

Zbadaj temperaturę wrzenia płynu hamulcowego. W razie zbyt niskiej wymień. Zaleca się wymianę płynu co 2 lata lub od ilości przejechanych kilometrów. 

Pamiętaj...

Przy montowaniu nowych części układu hamulcowego należy zalecić klientom, aby przez pierwsze 300 km używali hamulca delikatniej, aż części odpowiednio się ułożą. Hamowanie z dużych prędkości na nowym niedotartym zestawie  może spowodować uszkodzenie nowych części i doprowadzić do utraty skuteczności hamowania.

Tarcze czy bębny - wymieniamy zawsze parami, nie można wymieniać jednej strony.