Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Obsługa układów klimatyzacji

2017-09-14

Aby móc sprawnie obsługiwać układy klimatyzacji oraz wykonywać czynności naprawcze, powinniśmy stworzyć własny algorytm sprawdzania układów oraz diagnozowania usterek. Ułatwi on nam  wykonywaną pracę oraz pozwoli przestrzegać logicznej kolejności wykonywania czynności obsługowej.
Dzięki temu nawet proste i oczywiste usterki nie zostaną przeoczone, a diagnostyką objęte zostaną tylko
nieprawidłowo funkcjonujące elementu układu klimatyzacji. Przede wszystkim należy wiedzieć, czego trzeba oczekiwać od prawidłowo działającego układu klimatyzacji. Niestety jeżeli nie będziemy wiedzieli jak działa prawidłowo układ klimatyzacji oraz jakie funkcje w układzie spełniają poszczególne jego elementy, to zadanie może okazać się trudne. Na rynku można znaleźć coraz więcej doświadczonych firm i zakładów serwisujących układy klimatyzacji samochodowej, które przeprowadzają szkolenia. Dziś każdy serwisant i mechanik powinien zainwestować nie tylko w swój warsztat, lecz także w swoją wiedzę.

Poniżej podstawowe procedury obsługowe:
  • podłączyć stację obsługową lub baterię manometrów
  • sprawdzić ciśnienia panujące w układzie klimatyzacji po stronie wysokiego i niskiego ciśnienia przy wyłączonej klimatyzacji
  • uruchomić układ klimatyzacji
  • sprawdzić ciśnienia w układzie klimatyzacji po stronie wysokiego i niskiego ciśnienia
  • sprawdzić wzrokowo działanie wentylatora lub wentylatorów na chłodnicy
  • sprawdzić działanie sprężarki klimatyzacji (zwrócić uwagę na działanie sprzęgła).
Po przejściu wymienionych procedur powinniśmy wiedzieć, czy układ klimatyzacji działa prawidłowo, czy w układzie jest czynnik chłodniczy lub go brakuje. Wskazania manometrów przy niedziałającym układzie klimatyzacji powinny być takie same po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia. W przypadku prawidłowej ilości czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji ciśnienie powinno wynosić (przy temperaturze otoczenia około 200C) 5 bar. Jeżeli jest ono niższe, może to oznaczać ubytek lub zbyt małą ilość czynnika chłodniczego w układzie. Natomiast jego wzrost może być spowodowany np. zbyt dużą ilość czynnika chłodniczego w układzie.

W przypadku braku czynnika chłodniczego powinniśmy obowiązkowo sprawdzić szczelności układu klimatyzacji. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości trzeba ustalić punkt nieszczelności i przed dokonaniem napełnienia czynnikiem chłodniczym układu wykonać procedurę naprawy układu klimatyzacji mającą na celu usunięcie nieszczelności.

Jeżeli nie działa wentylator lub wentylatory, należy ustalić przyczynę i wdrożyć procedurę naprawczą. To samo dotyczy działania sprężarki klimatyzacji. Jeżeli w układzie jest czynnik, to należy go odzyskać za pomocą stacji obsługowej. Po wykonaniu odzysku czynnika chłodniczego ustalamy czy jego ilość znacznie odbiega od wyznaczonych norm. Jeżeli jest go zbyt mało, należy wykonać sprawdzenia szczelności układu. Następnym etapem powinno być prawidłowo wykonana procedura napełnienia układu klimatyzacji. Układ napełniamy taką ilością czynnika chłodniczego, jaka jest zalecana przed producenta pojazdu. Informacje o ilości czynnika chłodniczego potrzebną do prawidłowego napełnienia znajdziemy na naklejce pod maską pojazdu bądź w bazie danych stacji obsługowej. Jeżeli nie jest nam znana potrzebna ilość, to należy zawsze się ustalić, jaka powinna być.

Zbyt duża lub zbyt mała ilość czynnika chłodniczego w układzie zawsze powoduje odstępstwa w prawidłowym działaniu układu klimatyzacji. Przy procedurze napełnienia układu klimatyzacji pamiętajmy o dodaniu oleju  sprężarkowego (takiej samej ilości jaka została odzyskana wraz z czynnikiem chłodniczym z układu) oraz dodajmy barwik UV, który w przyszłości gdy nastąpi ubytek czynnika chłodniczego z układu pozwoli nam zlokalizować za pomocą lampy UV wyciek czynnika chłodniczego. Po włączeniu klimatyzacji wskazania manometrów prawidłowo działającego układu, tj. gdy jest szczelny układ, prawidłowa ilość czynnika chłodniczego, wydajny kompresor oraz sprawny lub sprawne wentylatory na chłodnicy powinny wskazywać po stronie niskiego ciśnienia około 2 barów, a po stronie wysokiego ciśnienia około 8-12 barów.

Odstępstwa od tych wskazań mogą wskazywać na usterkę w układzie klimatyzacji, np. nie działający prawidłowo lub brak działania wentylatora na chłodnicy może wskazywać na manometrze wysokiego ciśnienia, ciśnienie nawet rzędu 20-30 barów! Obserwacja ciśnień oraz interpretacja na tej podstawie działania układu klimatyzacji znacznie ułatwia rozpoznawanie usterek w układzie klimatyzacji. Ze wskazań manometrów możemy też stwierdzić, czy kompresor jest wydajny, czy zawór rozprężny jest uszkodzony, czy filtr-osuszacz należy już wymienić. Procedurę obsługową powinniśmy zakończyć zawsze sprawdzeniem, czy układ działa prawidłowo (wskazania manometrów po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia są prawidłowe).

Klimatyzacja samochodowa jest niewątpliwie zagadnieniem bardzo ciekawym, a dobra znajomość problematyki teoretyczno-praktycznej układów pozwoli na sprawną ich obsługę i ewentualne wykonywanie niezbędnych napraw.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 42/marzec 2012  „Klimatyzacja samochodowa Kompendium praktycznej wiedzy”


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook