Data publikacji: 2019-04-16

Walczyli o tytuł najlepszego młodego mechanika w Polsce

10 uczniów z całej Polski zmagało się 12 kwietnia w Białymstoku o tytuł najlepszego młodego mechanika w Polsce oraz możliwość reprezentowania naszego kraju na arenie międzynarodowej. Kim są zwycięzcy i jak przebiegała rywalizacja?

YCM (8).jpg
42358.jpg
42350.jpg
YCM (3).jpg
YCM (13).jpg
YCM (2).jpg
YCM (4).jpg
YCM (5).jpg
YCM (16).jpg
YCM (15).jpg
YCM (7).jpg
YCM (1).jpg
YCM (6).jpg
YCM (9).jpg
YCM (17).jpg
YCM (14).jpg
YCM (12).jpg

Nowa lokalizacja

Areną zmagań kolejnej edycji konkursu Young Car Mechanic był Zespół Szkół Mechanicznych Centrum Kształcenia Praktycznego nr 2 w Białymstoku. Wybór lokalizacji nie jest przypadkowy – to w tej szkole uczy się zeszłoroczny zwycięzca finału międzynarodowego. Ponadto szkoła to jedna z najbardziej utytułowanych technicznych placówek oświatowych, kształcąca najlepszych specjalistów mechaniki samochodowej w naszym kraju.

- Pomysł na to, aby przeprowadzić finał w Białymstoku pojawił się podczas wizyty w tej szkole. Obiekt jest znakomicie wyposażony i przygotowany do prowadzenia prac warsztatowych oraz egzaminów. Uczniowie również ciepło wypowiadali się o tym pomyśle, a dzięki realizacji finału w tak dogodnej lokalizacji będą mogli w jeszcze większym stopniu skupić się na właściwym wykonywaniu zdań – mówi Marek Sosnowski, jeden z Trenerów Działu Szkoleń Inter Cars.

- Możliwość współorganizowania tak fantastycznej inicjatywy, jaką jest krajowy finał Young Car Mechanic, to ogromne wyzwanie, ale też prestiż i nobilitacja. To znakomita okazja do pokazania przedstawicielom innych szkół naszego obiektu i możliwości, jakimi dysponujemy. Jak widać współpraca w ramach programu Młode Kadry przynosi efekty – mówi Krzysztof Czerech, zastępca dyrektora ds. Centrum Kształcenia Praktycznego Nr 2 w Białymstoku.

Zadania techniczne

Młodzi adepci sztuki naprawy pojazdów w walce o tytuł i awans do międzynarodowego finału musieli zmierzyć się w z szeregiem zdań, które przygotowali dla nich trenerzy Inter Cars, a także przedstawiciele partnerów inicjatywy, firm Elring, ZF Aftermarket oraz Bosch. Były to zagadnienia, z którymi na co dzień muszą zmagać się pracownicy warsztatów i serwisów samochodowych.

- Przygotowane przez nas zadanie jest podobne do tego z poprzednich lat, jednak wymaga od uczestników nieco więcej dokładności i precyzji. Jest to wymiana uszczelki głowicy z zachowaniem wszystkich procedur przewidzianych przez nas przy wykonaniu naprawy i pomiarów, które są niezbędne. Presja czasu i stres to dodatkowe utrudnienia, z którymi muszą zmagać się zawodnicy – mówił Korneliusz Kąkol, reprezentujący firmę Elring.

- Nasze zadanie to wymiana klocków hamulcowych w układzie wyposażonym w elektryczny hamulec postojowy, tzw. EPB. Nie jest to bardzo skomplikowana czynność, jednak może przysporzyć trochę kłopotów, zwłaszcza mniej wprawionym uczestnikom. Wierzę jednak, że wszyscy sobie z nim poradzą - Michał Głażewski, z firmy ZF Aftermarket

Na stanowisku Boscha młodzi mechanicy mierzyli się z poprawną diagnostyką układu paliwowego silnika Diesla. Jednym z elementu zadania było przeprowadzenia pełnej diagnostyki komputerowej z wykorzystaniem testera diagnostycznego KTS BOSCH.

Jak pokazała praktyka, sam tester to nie wszystko, prawidłowa interpretacja paramentów rzeczywistych gwarantowała prawidłowe rozwiązanie zadania.

Innymi zadaniami, z którymi musieli się zmierzyć młodzi mechanicy były pomiar ilościowy dawek wtrysku paliwa oraz wymiana kół i przystosowanie ich do pojazdu.

Zwycięzca może być tylko jeden

Po kilku godzinach zmagań polegających na diagnostyce i przeprowadzeniu napraw oraz rozwiązaniu testów, przyszła pora na oficjalne wręczenie nagród i ogłoszenie zwycięzców. Wszyscy czekali właśnie na ten moment – wyłonienie trzech pierwszych miejsc, uczniów, którzy w maju w Centrum Szkoleniowym Inter Cars będą reprezentować Polskę na międzynarodowym finale. Dla nich to ogromna szansa, albowiem oprócz chwały i prestiżu, do wygrania są również bardzo cenne nagrody.

Łączna pula nagród dla 3 pierwszych miejsc w Międzynarodowym Finale Young Car Mechanic 2019 wynosi aż 100 000 zł. Dodatkowo, wszyscy uczestnicy Finału Międzynarodowego zostaną zaproszeni na wycieczkę do fabryki firmy Elring w Stuttgarcie i muzeów poświęconych tematyce motoryzacji.

- Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i poświęcenie. Zaprezentowaliście naprawdę wysoki poziom i doskonale poradziliście sobie ze wszystkimi zadaniami. Dziękujemy również Waszym opiekunom, którzy dzielnie Was wspierali i towarzyszyli Wam dzisiaj tutaj. To w Waszych rękach leży przyszłość naszej branży – mówił Radosław Sujka, Menadżer Działu Szkoleń Inter Cars.

Oficjalne wyniki

Najlepszym młodym mechanikiem 2019 roku został Bartłomiej Januszewski z Białegostoku. Bartek to także zwycięzca międzynarodowego finału z poprzedniego roku. Dzięki temu zwycięstwu będzie miał możliwość obronić swój tytuł.

- Dla mnie to zwycięstwo znaczy bardzo dużo. To ukoronowanie ciężkiego okresu, w trakcie którego musiałem pogodzić pracę w warsztacie samochodowym, naukę w szkole i przygotowania do egzaminów maturalnych. Zeszłoroczna wygrana miała ogromny wpływ na rozwój mojej kariery, dlatego liczę, że w tym roku będzie podobnie – mówił tuż po wręczeniu nagrody Bartek Januszewski.

II miejsce zajął Mateusz Janowski z Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy, a III był Paweł Smolaga z Zespołu Szkół Samochodowych im. rtm. Witolda Pileckiego z Radomia.

Wszyscy trzej finaliści spotkają się pod koniec maja w Cząstkowie Mazowieckim, gdzie powalczą o tytuł najlepszego młodego mechanika w Europie. Oprócz nich będą tam obecni ich rówieśnicy z Litwy, Łotwy, Estonii, Bułgarii, Węgier i Ukrainy

W tym roku partnerami strategicznymi, zarówno etapu krajowego, jak i międzynarodowego finału są firmy Bosch, Elring oraz ZF Aftermarket.