Data publikacji: 2021-07-13

Nowa grupa produktowa – zwrotnice koła

Reinhoch rozszerza swoją ofertę asortymentową w zakresie układu kierowniczego o zwrotnice koła. Dodanie nowej grupy produktowej to wynik konsekwentnie realizowanej strategii, której celem jest zapewnienie warsztatom dostępu do kompleksowej oferty części do napraw układów kierowniczych oraz zawieszenia w pojazdach.

nowa-linia-2-1179x658_R.jpg

Zwrotnice kół to bardzo ważne i trwałe podzespoły. Mimo to ich awarie zdarzają się regularnie, przez co zapewnienia o dożywotnim działaniu nie do końca znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Jak działają zwrotnice kół i co najczęściej się psuje?

Za co odpowiada zwrotnica koła?

Rola zwrotnic kół w układzie kierowniczym jest bardzo istotna. Zwrotnice odpowiadają za prawidłowe prowadzenie kół skrętnych, przez co mają ogromny wpływ na zachowanie samochodu. Od prawidłowego działania zwrotnic i współpracy z innymi elementami zawieszenia zależy to, jak prowadzi się auto. Utrzymywanie zamierzonego kierunku jazdy wymaga dużej precyzji wszystkich podzespołów, a ewentualne luzy w zwrotnicy mogą przyczynić się do nerwowej reakcji kół na ruch kierownicą.

Zwrotnice kół przedniej osi spinają ze sobą najważniejsze elementy zawieszenia, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo jazdy. Dolna część zwrotnicy podpierana jest wahaczem poprzecznym, natomiast do górnej przytwierdzona jest kolumna MacPhersona, pełniąca funkcje resorowania i amortyzowania koła. W zawieszeniach wielowahaczowych zastąpiona jest ona górnym wahaczem. O ruch kół na boki dbają drążki kierownicze. Do zwrotnicy przykręcona jest także piasta koła. Wyjątkiem są zwrotnice ze zintegrowaną piastą, w których osadzone jest już łożysko.

Awarie zwrotnic kół – co przydarza się najczęściej?

Jednym z mitów dotyczących zwrotnic kół jest to, że nie podlegają one okresowej wymianie. Choć wykonane są z bardzo grubego i trwałego kawałka metalu, usterki wcale nie zdarzają się tak rzadko. Najczęściej są efektem stłuczki, uderzenia kołem w krawężnik lub najechania na dziurę w asfalcie. Mechaniczne usterki kwalifikują zwrotnice do natychmiastowej wymiany, bowiem nie podlegają  prostowaniu.

Potencjalnych usterek jest więcej. Przede wszystkim zwrotnice mogą skorodować, co znacznie obniży ich wytrzymałość. Podczas niewłaściwej wymiany klocków hamulcowych często dochodzi do uszkodzenia gwintu w zwrotnicy w wyniku krzywo wkręconej prowadnicy zacisku. W przypadku zwrotnic aluminiowych bardzo często dochodzi też do ich uszkodzenia podczas wymiany części eksploatacyjnych mechanizmu zwrotniczego. 

Wymiana zwrotnicy koła – o czym trzeba pamiętać?

Po zdiagnozowaniu usterki zwrotnicy najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zazwyczaj wymiana elementu na nowy. Przy okazji warto sprawdzić stan końcówek drążków kierowniczych, przegubów, klocków hamulcowych czy tarcz. Dobierając nowe zwrotnice kół, należy zwrócić uwagę na ich jakość. Jako że łączą one kluczowe elementy zawieszenia i układu kierowniczego, muszą być wytrzymałe oraz odporne na pęknięcie czy wyginanie.

Dobrej jakości zwrotnice kół charakteryzują się także dużą precyzją. Pozytywnym przykładem są produkowane w Europie zwrotnice Reinhoch. Spełniają wszystkie wymagane normy jakościowe stawiane produktom z sektora automotive i wytwarzane są wyłącznie w zaufanych fabrykach, produkujących części także na rynek OEM. Dzięki powtarzalności każdego produktu zamontowanie nowej zwrotnicy jest bardzo proste i nie wymaga żmudnego dopasowywania elementów łączących.

Po naprawach zawieszenia sprawdzenie ustawienia kół jest niezbędne. Nieprawidłowe ustawienie zbieżności i rozregulowanie układu prowadzi do szybszego i nierównomiernego zużycia opon. Pogarsza też prowadzenie samochodu i może skutkować ściąganiem auta na bok. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości podzespołów marki Reinhoch, precyzyjne ustawienie geometrii nie stanowi problemu.

Nie bagatelizuj usterek zwrotnic

Pęknięcie lub nadmierne wygięcie zwrotnic zdarza się rzadko, ale to nie oznacza, że należy rezygnować z wymiany tej części. Pamiętaj, że uszkodzona zwrotnica może doprowadzić do usterki innego elementu zawieszenia. Współpracujące z wygiętą lub zardzewiałą zwrotnicą podzespoły mogą podlegać wysokim naprężeniom, co szybko zużyje sworznie wahacza czy końcówki drążków kierowniczych. Terminowa wizyta w warsztacie pozwoli oszczędzić sporo gotówki, a przede wszystkim poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy.