Data publikacji: 2021-06-09
, autor: Przemysław Sałek

Kiedy wymienić tuleje układu kierowniczego i zawieszenia?

Pomimo tego, że tuleje są stosunkowo niewielkie, odgrywają dużą rolę w zapewnieniu komfortu jazdy kierowcy oraz trwałości układu kierowniczego i zawieszenia pojazdu.

2021_DT_Kiedy należy wymienić tuleje_1170x658.png

Tuleja pełni rolę poduszki umieszczonej między elementami i pozwala na kontrolowanie zakresu i ruchu w przegubach redukując jednocześnie hałas, wibracje oraz  sztywność pracy. Tuleje układu kierowniczego i zawieszenia mogą się z czasem zużywać. Przyczyną zużycia mogą być naprężenia spowodowane ciągłym ruchem, tarciem, ciepłem, ekspozycją na brud i zanieczyszczenia takie, jak sole drogowe i smary.

Zużyte lub uszkodzone tuleje nie będą mogły spełniać swojego zadania. Dlatego tak ważne jest, aby je regularnie sprawdzać i, w razie potrzeby, wymieniać.

Oznaki zużycia tulei

Jeśli tuleje ulegną całkowitemu uszkodzeniu, pomiędzy przegubami i połączonymi częściami dojdzie do kontaktu metal-metal, co znacznie skróci żywotność tych elementów. Warto zamontować nowe tuleje po zaobserwowaniu pierwszych oznak ich zużycia, gdyż wymiana elementów układu kierowniczego i zawieszenia może być kosztownym przedsięwzięciem. Oględziny pozwolą na wychwycenie uszkodzeń lub zużycia tulei, takich jak rozdarcie, rozwarstwienie gumowego elementu tulei lub pęknięcia na łączeniu metal-guma. Zużycie opon może również wskazywać na problemy z przednim lub tylnym zawieszeniem. Poza oględzinami, innymi oznakami zużycia bądź uszkodzenia tulei poprzedzającymi ich całkowite uszkodzenie są:

Porady techniczne dotyczące wymiany tulei

Podczas wymiany tulei należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Korzystaj z odpowiedniej tulei dopasowanej do pojazdu – tuleje, które wyglądają tak samo na zewnątrz, mogą posiadać liczne cechy wewnętrzne zaprojektowane z myślą o danym zastosowaniu;
  • Wymieniaj tuleje stabilizatora poprzecznego parami;
  • Przed zamontowaniem części zamiennej, sprawdź, czy jej rozmiary są odpowiednie;
  • Pamiętaj, aby przed jazdą próbną wstępnie dokręcić śruby mocujące i umieścić pojazd na ziemi. Następnie dokręcić elementy mocujące z odpowiednim momentem obrotowym. Pominięcie tego kroku może spowodować niepotrzebne naprężenie tulei w niewłaściwej pozycji i doprowadzić do jej przedwczesnego uszkodzenia.

Wymiana niektórych tulei może być utrudniona i wymagać użycia specjalistycznych narzędzi. W takich sytuacjach może się okazać, że bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest wymiana całego elementu niż samej tulei. Na przykład niektóre tuleje wahacza nie mogą być wymieniane bez wymiany wahacza. W takich przypadkach należy wymienić cały wahacz.

Wybór odpowiedniej tulei zamiennej

Jeśli zależy nam na posiadaniu w pojeździe sztywnego zawieszenia, które zapewnia maksymalną przyczepność opony do nawierzchni, najprawdopodobniej skorzystamy z twardych tulei o niewielkiej elastyczności. Skutkiem ubocznym lepszego prowadzenia może być niski komfort jazdy oraz zwiększony hałas w kabinie pojazdu. Z drugiej strony możliwe jest zastosowanie znacznie bardziej miękkich tulei charakteryzujących się niskim poziomem twardości w skali Shore’a, co sprawi, że wewnątrz samochodu będzie ciszej, ale wpłynie to negatywnie na jego prowadzenie. Znalezienie złotego środka w tej kwestii jest bardzo istotne, dlatego wszystkie tuleje Delphi Technologies zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać odpowiednią wartość twardości w skali Shore’a, zarówno w celu poprawy prowadzenia, jak i redukcji hałasu i drgań.

Czy chciałbyś dowiedzieć się więcej o układzie kierowniczym i zawieszeniu? Delphi Technologies oferuje kompleksowe rozwiązanie serwisowe na rynku części zamiennych.