Data publikacji: 2022-06-24

Jaki wyciąg spalin będzie dobry dla warsztatu motocyklowego?

Każdy kto zawodowo zajmuje się motoryzacją z pewnością słyszał o wyciągach spalin silnikowych - urządzeniach z dziedziny wentylacji, służących do usuwania spalin z pomieszczeń zamkniętych. Pożyteczność urządzenia jako jednego z podstawowych elementów wyposażenia warsztatu często bywa podważana przez niedowiarków. Wyciągi spalin bywają przez właścicieli warsztatów ignorowane, ponieważ nie przekładają się na bezpośredni zysk firmy. To błąd, który może kosztować zdrowie, a nawet życie.

Wyciągi spalin silnikowych nie zostały zaprojektowane w celu przynoszenia bezpośredniego zysku, istnieją po to, by zapewnić bezpieczną pracę mechanikom w przestrzeni wolnej od spalin. Tylko tyle i aż tyle. Przecież nikt nie lubi tracić czasu na przeżywanie grypy, a już tym bardziej na znacznie poważniejsze choroby jak chociażby rak. Choroby nowotworowe to prawdziwa zmora motoryzacji, tylko w spalinach znajduje się około tysiąca szkodliwych związków chemicznych, a najgroźniejsze z nich charakteryzują się działaniem rakotwórczym. 

Zainwestuj w zdrowie

Dochodząc do tego miejsca, czyli pełnego zrozumienia istoty tkwiącej w posiadaniu i stosowaniu wyciągu spalin, jako urządzenia decydującego o jakości i komforcie pracy w warsztacie, warto przyjrzeć się temu, na co zwrócić uwagę przy wyborze wyciągu spalin do warsztatu motocyklowego. Zwłaszcza, że do 8 lipca można złożyć wniosek o dofinansowanie przez ZUS takiej inwestycji. Uzyskać można zwrot do 80% kosztów poniesionych na taką poprawę warunków pracy.

SKORZYSTAJ Z DOTACJI ZUS! POZNAI WARUNKI I OFERTĘ ODCIĄGÓW


Kluczowym elementem determinującym wybór wyciągu spalin do obsługi motocykli podczas prac diagnostycznych jest układ wydechowy motocykla. Standardowe rozwiązania znane z warsztatów samochodowych polegające na wpinaniu klucza mocującego ssawki wyciągowej do rury wydechowej pojazdu w tym przypadku mają ograniczone zastosowanie. Motocykle wymagają większej atencji. Niepowtarzalność motocykli i nietuzinkowe modyfikacje konstrukcyjne sprawiają, że nie istnieje standardowy typ ssawki wyciągowej zdolnej obsłużyć wszystkie dostępne na rynku rodzaje układów wydechowych. Co w takiej sytuacji? 

Na pewno nie należy załamywać rąk, tylko postawić na bezdotykowy system ssawek zamontowanych na przykład na statywie. Wybór jest na tyle szeroki, by umożliwiał wyciąg spalin z końcówki nawet dwóch rur wydechowych bez groźby zarysowania chromowanej powierzchni. Prostokątna, podłużna ssawka z możliwością regulacji wysokości oraz kąta pracy dobrze sprawdzi się przy kilku typach rur wydechowych. W zaawansowanych układach do tematu należy podejść indywidualnie, przy wsparciu specjalisty od wyciągów spalin, który doradzi najlepszy z możliwych wyborów. 

BEZPIECZNY WARSZTAT?
TYLKO Z PROFESJONALNYM WYCIĄGIEM SPALIN


Wybór typów ssawek zależy od wyboru producenta, warto przed zakupem zadać sobie trud, by poznać szerzej jego ofertę, zwrócić uwagę na to, czy istnieje dostępna lista akcesoriów, które będzie można zastosować do wybranych urządzeń w późniejszym terminie. A skoro już mowa o kompletnych urządzeniach, tzw. zestawach, wybór jest szeroki i podyktowany indywidualnymi potrzebami, jak np. układem stanowisk serwisowych danego warsztatu, wymiarami i powierzchnią samego warsztatu. 

W przypadku kilku stanowisk naprawczych za optymalne rozwiązanie zapewniające satysfakcjonujące użytkowanie wyciągu spalin uważa się wersję w wykonaniu szynowym, w której wózek wyciągowy z wężem i ssawką porusza się po długości szyny obejmującej wszystkie stanowiska. Nie zawsze jednak warsztat dysponuje wystarczającą przestrzenią czy większą ilością stanowisk, wówczas skrojonym na miarę warsztatu rozwiązaniem może okazać się np. ramię wyciągowe charakteryzujące się łatwością i swobodą w obsłudze. 

Pokrótce przywołane rozwiązania techniczne spełniają najważniejsze zdanie – pozwalają cieszyć się pracą pozbawioną obecności spalin silnikowych w warsztacie, dodatkowo są funkcjonalnie i nie stwarzają problemów użytkownikowi. To oczywiście nie wszystkie opcje produktowe dostępne na rynku, możliwości jest znacznie więcej, jednak od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej od pozbycia się spalin.