Utleniona powierzchnia robocza tarczy hamulcowej
2015-12-16
Kiedy powierzchnia robocza tarczy hamulcowej pokrywa się warstwą utlenionego materiału o niebieskawym kolorze? Co wpływa na powstanie tego uszkodzenia?
Jakie są objawy utlenienia powierzchni roboczej tarczy?
Wydłużenie drogi hamowania w stosunku do długości drogi, która jest uzyskana przy prawie takiej samej sile nacisku na pedał hamulca, jak wtedy gdy tarcza była sprawna.
Co sprzyja powstaniu uszkodzenia?
Powstaniu uszkodzenia sprzyja wszystko to, co powoduje osiąganie granicznych, dopuszczalnych dla tarczy hamulcowej temperatur (ok. 600°C do 700°C):
- jazda dynamiczna obciążonym autem
- jazdę pod górę
- jazda sportowa
- nieprawidłowe ułożenie się klocka hamulcowego do tarczy hamulcowej
- współpraca klocka z tarczą wyłącznie częścią swojej powierzchni w wyniku blokowania się klocka hamulcowego w prowadnicach albo jego nieprawidłowego prowadzenia.
Skuteczność hamulców obniża się w wyniku współpracy klocka hamulcowego z warstwą tlenków materiału, z którego wykonana jest część robocza tarczy, a nie z właściwym materiałem. Utleniona warstwa tarczy znajduję się tylko na powierzchni. Usunięcie jej może nastąpić przez toczenie lub szlifowanie powierzchni roboczej tarczy (jeśli pozwala na to jej grubość).
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.