Typowe uszkodzenia okładzin ciernych hamulców bębnowych
2015-12-18
Zapoznaj się z opisanymi uszkodzeniami, dowiedz się czemu powstają i jak wpływają na pracę hamulca.
- Współpraca okładzina – bęben hamulcowy, tylko częścią powierzchni okładziny hamulcowej.
Czemu dochodzi do uszkodzenia?
Zamontowanie okładzin o za małej grubości lub obtoczenie okładzin hamulcowych promieniem mniejszym niż promień bębna, z którym współpracują (rys. a). Okładzina współpracuje wówczas z powierzchnią bębna hamulcowego tylko częścią środkową.
Zamontowanie okładziny o za dużej grubości lub obtoczenie okładzin hamulcowych promieniem większym niż promień bębna, z którym współpracują (rys. b). Okładzina współpracuje wówczas z powierzchnią bębna hamulcowego tylko końcowymi częściami okładziny.
Niewykonanie obtoczenia wykładzin po montażu powoduje zmniejszenie powierzchni współpracy okładziny i bębna hamulcowego (rys. c).
Jak to wpływa na pracę hamulca?
Do czasu dopasowania się okładzin do bębna hamulcowego może wystąpić:
- zmniejszenie momentu hamowania
- zwiększone „odgłosy” współpracy obu elementów
- zwiększenie ryzyka przegrzania okładzin hamulcowych
Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.
- Uskok na powierzchni roboczej okładziny hamulcowej
Przyczyny powstania uszkodzenia:
- wykonanie nieprawidłowego obtoczenia okładzin hamulcowych
- uskok na powierzchni roboczej bębna hamulcowego
Jak uszkodzenie wpływa na pracę hamulca?
Do czasu dopasowania się okładziny do bębna hamulcowego może wystąpić:
- zmniejszenie momentu hamowania
- zwiększone „odgłosy” współpracy obu elementów
- zwiększenie ryzyka przegrzania okładzin hamulcowych
Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.
- Rysy i żłobki na powierzchni roboczej okładziny hamulcowej
Przyczyną powstania uszkodzenia jest przedostawanie się do wnętrza bębna hamulcowego piasku lub kamieni.
Jak to wpływa na pracę hamulca?
Dochodzi do szybszego zużycia okładzin i bębna hamulcowego.
- Skośne zużycie okładziny hamulcowej
Przyczyną powstania uszkodzenia jest nierównoległość osi obrotu szczęk hamulcowych względem osi obrotu bębna hamulcowego.
Jak to wpływa na pracę hamulca?
- Okładziny i bęben hamulcowy szybciej się zużywają
- okładziny i bęben hamulcowy głośniej współpracują
- Zanieczyszczenie powierzchni okładziny hamulcowej
Płyn hamulcowy dostaje się na powierzchnię okładziny hamulcowej, w wyniku nieszczelności cylinderka hamulcowego. Smar może dostać się na powierzchnię okładziny, w następstwie:
- zużycia pierścienia uszczelniającego łożyska piasty koła
- zużycia powierzchni obudowy piasty koła, współpracującej z wargą uszczelniacza (warga uszczelniacza wypracuje rowek)
- zamontowania pierścienia uszczelniającego o niskiej jakości
- wprowadzenia za dużej ilości smaru do łożyska podczas montażu
- montażu brudnymi rękami przez mechanika
Jak zanieczyszczenie powierzchni okładziny hamulcowej wpływa na pracę hamulca?
Uszkodzenie powoduje duży spadek momentu hamującego hamulca, „ściąganie” auta podczas hamowania, na lewą lub prawą stronę.
Pamiętaj
Tylko niezwłoczne oczyszczenie wykładziny hamulcowej, od chwili zanieczyszczenia, najlepiej płynem do mycia hamulców., a następnie przeszlifowanie powierzchni okładzin papierem ściernym o średniej gradacji, pozwala na ich dalszą pracę. Gdy zdejmujemy bęben i widzimy tłuste lub zanieczyszczone płynem hamulcowym okładziny, nie ma sensu je czyścić – należy je wymienić. Nie będą one prawidłowo pracować. Ważne, by bęben hamulcowy dokładnie umyć.
- Przegrzanie okładziny hamulcowej
Czemu okładzina hamulcowa się przegrzewa?
Długotrwałe przekroczenie dopuszczalnej dla danego materiału temperatury, wynoszącej ok. 350°C do 400°C. Może ona wystąpić w wyniku:
- nieprawidłowej regulacji ciśnień w układzie hamulcowym
- za długiego używania hamulców podczas zjazdów
- za częstego i za silnego używania hamulców
Co się dzieje z hamulcem?
- Zmniejszenie momentu hamowania
- Występuje przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia okładzin ciernych hamulców bębnowych" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.