Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Pomiar grubości i różnic grubości części roboczej tarczy hamulcowej

2015-12-30

Jak prawidłowo przeprowadzić pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej?  Jak i czym zmierzyć różnicę grubości tarczy?

Pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej


Jak wykonać prawidłowy pomiar?

Prawidłowy pomiar można przeprowadzić wyłącznie specjalną suwmiarką. Aby wykonać jeden pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej należy:

- poluzować lekko śrubę 8 (zdj. 1) do blokowania suwaka z podziałką Noniusza

- rozsunąć szczęki pomiarowe 3 i 4 (zdj. 1), na odległość większą od grubości części roboczej tarczy hamulcowej, która będzie mierzona tak, by część przesuwna szczęki ruchomej 3 (zdj. 1)  zetknęła się z suwakiem  z podziałką Noniusza 5 (zdj. 1)  i przesunęła się

Gdy ruchoma szczęka pomiarowa 3 (zdj. 1)  będzie dosuwana do szczęki stałej 4 (zdj. 1), suwak z podziałką Noniusza 5 (zdj. 1)  będzie przesuwany przez zderzak trzpienia 6 (zdj. 1). Przed wykonaniem pomiaru trzeba odsunąć ruchomą szczękę pomiarową 3 (zdj. 1)  wraz z suwakiem z podziałką Noniusza 5 (zdj. 1), aby po dosunięciu szczęki ruchomej 3 (zdj. 1)  do powierzchni do powierzchni tarczy hamulcowej, suwak z podziałką Noniusza 5 (zdj. 1)  wskazał na linijce 7 (zdj. 1)  prawidłową wartość mierzonej grubości części roboczej tarczy hamulcowej,

- objąć szczękami pomiarowymi część roboczą tarczy hamulcowej

- dotknąć ostrzem 2 (zdj. 1)  stałej szczęki pomiarowej 4 (zdj. 1)  do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej. Jeśli na tarczy hamulcowej są wyraźne rysy to w miarę możliwości należy ostrze tej szczęki pomiarowej umieścić na „dnie” rysy

- trzymając suwmiarkę tak, aby linia łącząca ostrza 2 (zdj. 1)  była prostopadła do powierzchni roboczej należy dosunąć do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej ostrze 2 (zdj. 1)  ruchomej szczęki pomiarowej 3 (zdj. 1). Jeśli ten warunek nie będzie spełniony to zmierzona grubość będzie większa od rzeczywistej

- po dosunięciu ruchomej szczęki pomiarowej 3 (zdj. 1) do części roboczej tarczy hamulcowej suwak z podziałką Noniusza 5 (zdj. 1) wskaże na skali suwmiarki jej grubość. Wartość tę można odczytać z dokładnością do 0,1mm

- aby zachować wynik pomiaru na skali suwmiarki, należy  dokręcić do oporu śrubę 8 (zdj. 1) do blokowania suwaka z podziałką Noniusza.

- po zakończeniu pomiaru należy zdjąć suwmiarkę z tarczy  hamulcowej, w tym celu należy odsunąć ruchomą szczękę pomiarową 3 (zdj. 1)  od powierzchni części roboczej tarczy hamulcowej a następnie można zdjąć suwmiarkę. Nie przeszkodzi w tym ewentualny próg na tarczy a w sytuacji jeśli bezpośrednio po wykonaniu pomiaru zostanie dokręcona śruba 8 (zdj. 1) to zmierzona grubość części roboczej tarczy hamulcowej zostanie zachowana na skali suwmiarki

Zmierzoną wartość grubości części roboczej tarczy hamulcowej trzeba porównać z danymi producenta lub w razie ich braku z podanymi w tabeli (zdj. 2). Jeśli:

- oceniamy tarczę hamulcową eksploatowaną, będzie to minimalna dopuszczalna grubość części roboczej tarczy hamulcowej Bmin. [min]

- oceniamy tarczę hamulcową eksploatowaną ale po toczeniu lub szlifowaniu, będzie to minimalna, dopuszczalna grubość części roboczej tarczy hamulcowej po obróbce Bobr./min. [mm], która określa  minimalną grubość części roboczej tarczy hamulcowej po obróbce, wymaganą dla dopuszczenia jej do dalszej eksploatacji

Pomiar grubości części roboczej tarczy hamulcowej należy wykonać w kilku miejscach począwszy od zewnętrznego brzegu przesuwając się następnie wzdłuż promienia do jej osi obrotu. Zmierzone grubości tarczy hamulcowej pozwolą ocenić jej stopień zużycia oraz sprawdzić jak zmienia się jej grubość  w kierunku promienia.


Pomiar różnicy grubości części roboczej tarczy hamulcowej


Różna grubość części tarczy

Część robocza tarczy hamulcowej może być mało zużyta, nie mieć bicia osiowego ale jeśli w różnych miejscach  ma różną grubość to będzie występowała pulsacja momentu hamującego tzw.  „na zimno” („Uszkodzenia tarcz hamulcowych”).

Specjalny czujnikowy przyrząd pomiarowy

Dopuszczalna różnica grubości części roboczej tarczy hamulcowej  wynosi 0,01 do 0,02 mm. Ponieważ już różnica grubości części roboczej tarczy hamulcowej wynosząca od 0,012 do 0,015 mm może według producentów tarcz hamulcowych wywołać pulsację momentu więc wskazany jest pomiar z dokładnością 0,001 mm. Do tego celu powinien być użyty specjalny czujnikowy przyrząd pomiarowy, który jest rzadko na wyposażeniu serwisów. Można próbować wykorzystać zwykły mikrometr ale jego dokładność może okazać się za mała do tego pomiaru (standardowo 0,01 mm) więc różnice grubości mogą nie zostać zmierzone.

Ocena różnicy grubości tarczy hamulcowej

Dla oceny różnicy grubości tarczy hamulcowej należy w odległości  10 do 15 mm  od zewnętrznego obrzeża tarczy hamulcowej wykonać ok. 12 do 15 pomiarów wzdłuż obwodu tarczy hamulcowej. Trzeba pamiętać, że jeśli występują różnice w grubości części roboczej tarczy hamulcowej  to są one mierzone pośrednio podczas pomiaru bicia osiowego części roboczej tarczy hamulcowej. 


Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Pomiar grubości i różnic grubości części roboczej tarczy hamulcowej" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email