Pęknięcie części mocującej tarczy w wyniku dokręcenia za dużym momentem śruby pozycjonującej tarczę hamulcową
2015-12-16
Śruba pozycjonująca pełni funkcję zapewniającą ciągłe ustawienie tarczy hamulcowej względem piasty, ma to na na celu zapobieganie przemieszczaniu się tarczy hamulcowej i piasty względem siebie oraz powstawaniu negatywnych skutków takiego działania.
Śruba pozycjonująca nie służy do mocowania tarczy hamulcowej. Jest to zadanie dla śrub mocujących koło. W wyniku dokręcenia śruby pozycjonującej zbyt dużym momentem, płaszczyzna styku tarczy hamulcowej i piasty koła odkształci się, co może powodować drgania, wyczuwalne od razu po montażu, podczas naciśnięcia pedału hamulca w trakcie jazdy. Może to być także przyczyną pęknięcia części mocującej tarczy.
Aby prawidłowo dokręcić śrubę pozycjonującą tarczy hamulcowej najlepiej używać do tego klucza dynamometrycznego.
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.