Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korekcja czasu wtrysku, uwzględniająca sumaryczny i długookresowy wpływ wielu znanych lub nieznanych wielkości na skład mieszanki paliwowo powietrznej

2017-03-07

Na skład mieszanki paliwowo-powietrznej ma wpływ wiele  czynników- w artykule omówimy kolejne z nich
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
W bloku nr 3 programu sterownika (rys.7), jest uwzględniony wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, wielkości lub czynników, których:

• występowania sterownik nie może bezpośrednio stwierdzić przez pomiar;
• jest to trudne techniczne lub kosztowne, dlatego rezygnujemy z tego.

Ponadto, jeśli nawet wiemy o występowaniu takich wielkości lub czynników, to nie ma możliwości określenia ich wpływu na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, w postaci charakterystyk w programie sterownika silnika lub jest to bardzo trudne i również rezygnujemy z tego. Takimi czynnikami są między innymi:

• błędy korekcji wpływu na skład mieszanki paliwowo- -powietrznej wybranych wielkości, mierzonych przez sterownik (patrz poprzedni punkt);
• różnice w składzie lub jakości paliwa;
• zmiany oporów przepływu przez filtr powietrza lub paliwa, spowodowane zanieczyszczeniami;
• zanieczyszczenie wtryskiwaczy benzyny;
• zużycie części silnika;
• nieszczelności układu dolotowego;
• zmiany ciśnienia atmosferycznego (jeśli w układzie sterowania silnika nie ma czujnika mierzącego to ciśnienie).

Do tej grupy zaliczamy też takie uszkodzenia silnika i jego układów, których system diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD nie jest w stanie wykryć, a wpływają one na zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. W bloku nr 3 programu jest wykonywana korekcja 2 czasu wtrysku. Uwzględnia ona sumaryczny wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej tych wszystkich czynników lub wielkości, których indywidualny wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej nie jest możliwy do zmierzenia lub stwierdzenia. Wartość tej korekcji określa parametr LONG FT X, w oznaczeniu którego:

• LONG FT to skrót od słów „Long Term Fuel Trim”;
• X oznacza numer bloku cylindrów silnika, którego dotyczy parametr.

Po polsku parametr LONG FT X nazywamy „długookresową korekcją czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika”.
Przykładowo:
1. parametr o oznaczeniu LONG FT 1 informuje o długookresowej korekcji czasu wtrysku, dla bloku cylindrów nr 1 silnika;
2. jeśli silnik jest podzielony na bloki cylindrów nr 1 i 2, to program sterownika traktuje je jako dwa oddzielne silniki, dlatego wyznacza dwa parametry LONG FT 1 i LONG FT 2, które określają długookresowe korekcje dawek paliwa dla bloków cylindrów nr 1 i 2.

Wartość każdego z parametrów LONG FT X, określa procedura adaptacji czasu wtrysku (opisuję ją w kolejnym artykule).

Czas wtrysku po korekcji 2, jest obliczany według wzoru nr. 2 zamieszczonego w galerii. Poniżej objaśnienia do poszczególnych symboli:

tK12 - czas wtrysku po korekcjach 1 i 2 [ms];
tK1 - czas wtrysku po korekcji 1 (patrz wzór nr 1 i jego opis)
LONG FT X - długookresowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika [%]

Parametr LONG FT X może przyjmować następujące wartości, które oznaczają:
• LONG FT X = 0% - brak korekcji czasu wtrysku
• 0% < LONG FT X < 100% - zwiększenie czasu wtrysku (wzbogacenie mieszanki)
• -100% < LONG FT X < 0% - zmniejszenie czasu wtrysku (zubożenie mieszanki).

Wartość każdego parametru LONG FT X, można odczytać z programu sterownika czytnikiem OBD.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email