Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korekcja czasu wtrysku, przy pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej cz.III

2017-03-21

W dzisiejszym artykule zakończymy omawianie pętli zamkniętej
Wykresy przedstawiają: a - sygnał regulacyjnego dwustanowego/ napięciowego czujnika tlenu O2S X1; b - przebieg zmian wartości czasu wtrysku tW, prowadzonych przez układ regulacji składu mieszanki, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 (jest to tzw. algorytm skokowy zmian czasu wtrysku); c - przebieg zmian wartości parametru SHRT FT X. Wartość parametru SHRT FT X (rys.c) informuje diagnostę o zmianach czasu wtrysku (rys.b). Na odcinkach C1 i C3 wykresu (rys.c) wartości parametru SHRT FT X mieszczą się w zakresie prawidłowym (ZP = ±3%). Na odcinku C2 wykresu (rys.c), część wartości parametru SHRT FT X wykracza poza zakres prawidłowy (ZP = ±3%). Oznaczenia na rysunku: tP - czas poszukiwania, tW - czas wtrysku (jego wartość można zmierzyć na złączu wtryskiwacza); tK12 - czas wtrysku po korekcjach 1 i 2 (patrz rys.7, blok nr 3 schematu). Opis wykresów w tekście rozdziałów.
O chwilowych zmianach czasu wtrysku, które są wynikiem pracy układu regulacji składu mieszanki, informuje parametr SHRT FT X.

W oznaczeniu parametru:
• SHRT FT to scrod od sow „Short Term Fuel Trim”;
• X oznacza numer bloku cylindrów silnika, którego dotyczy parametru.

Po polsku parametr SHRT FT X nazywamy „chwilową korekcją czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika”.

Przykładowo:
1. parametr o oznaczeniu SHRT FT 1 informuje o wartości chwilowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika;
2. jeśli silnik jest podzielony na bloki cylindrów nr 1 i 2, to program sterownika traktuje je jako dwa oddzielne silniki, dlatego wyznacza dwa parametry SHRT FT 1 i SHRT FT 2, które określają wartości chwilowych korekcji dawek paliwa dla bloków cylindrów nr 1 i 2.

Układ regulacji składu mieszanki (korekcja 3) oblicza czas wtrysku według wzoru zamieszczonego w galerii. Poniżej objaśnienia użytych symboli:
tK123 - czas wtrysku po korekcjach 1, 2 i 3 [ms];
tK12 -czas wtrysku po korekcjach 1 i 2 (patrz wzór 2 z poprzedniego artykułu i jego opis)
SHRT FT X - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika [%].

Parametr SHRT FT X może przyjmować następujące wartości, które oznaczają:
• SHRT FT X = 0% - brak korekcji czasu wtrysku;
• 0% < SHRT FT X < 100% - zwiększenie czasu wtrysku (wzbogacenie mieszanki);
• -100% < SHRT FT X < 0% - zmniejszenie czasu wtrysku (zubożenie mieszanki).

Wartości parametru SHRT FT X można odczytać z programu sterownika czytnikiem OBD - patrz rys.9c. Chcę w tym miejscu uwrażliwić diagnostów, że wszystkie czytniki OBD lub testery diagnostyczne odczytują wartości każdego z parametrów z programu sterownika (z lub bez systemu OBDII/EOBD), tylko kilka razy na sekundę. Na wykresie wyświetlanym na ekranie testera, który prezentuje zmianę wartości parametru w czasie, odcinki wykresu pomiędzy dwoma odczytanymi wartościami parametru, przedstawiają przybliżony przebieg zmiany wartości parametru. Aby to podkreślić, na wykresach wartości parametrów tworzonych przez testery AMX530 firmy Automex, wyróżnione są punkty wykresu, w których wartości parametrów zostały odczytane z programu sterownika.

Powyższa cecha wykresów wartości parametrów, odczytywanych przez testery diagnostyczne, ma znaczenie szczególnie przy przebiegach szybkozmiennych. Wykres wartości parametru SHRT FT X jest wykresem tego typu. Proszę zauważyć, że wykres wartości parametru SHRT FT X (rys.9c), to lekko „zdeformowany” wykres czasu wtrysku tW (rys.9b). Oba wykresy powinny mieć ten sam kształt, bo wartości parametru SHRT FT X informują o zmianach wartości czasu wtrysku. Uwaga! - w większości samochodów, parametr SHRT FT X informuje o zmianach czasu wtrysku, które są wynikiem pracy układu regulacji składu mieszanki. Są jednak samochody, w których parametr SHRT FT X informuje o zmianach składu mieszanki spalonej przez silnik, w stosunku do wymaganego przez program sterownika składu mieszanki, podczas pracy układu regulacji składu mieszanki.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email