Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Wyposażenie warsztatu

Diagnozowanie układu zapłonowego z wykorzystaniem funkcji oscyloskopu PDL 8100

2023-06-28

Dość częstym problemem, z którym spotykają się warsztaty są usterki, które w sterowniku zapisywane są jako kody P030X (X-nr cylindra) – czyli wypadanie zapłonu. Powinniśmy pamiętać, że kod wskazuje na skutek, a nie przyczynę i zanim zaczniemy wymianę elementów układu zapłonowego warto je przedtem zdiagnozować, tym bardziej, że przyczyn wypadania zapłonu może być więcej niż sam uszkodzony układ zapłonowy.

Diagnozowanie układu zapłonowego z wykorzystaniem funkcji oscyloskopu PDL 8100
Diagnozowanie układu zapłonowego z wykorzystaniem funkcji oscyloskopu PDL 8100

Sterownik silnika monitoruje pojawienie się zapłonu w cylindrze w większości przypadków jedynie na podstawie chwilowego wzrostu prędkości obrotowej wału korbowego. Nie ma żadnych czujników, które sprawdzają, czy cewka pracuje prawidłowo i czy faktycznie pojawiła się iskra na świecy. Warto więc mieć możliwość sprawdzenia czy faktycznie nastąpił zapłon na danym cylindrze i czy prawidłowo działa czujnik prędkości wału korbowego. Najlepiej w tym przypadku posłużyć się oscyloskopem i wykonać kilka pomiarów.

Poprawny zapłon = poprawne napięcie wtórne

Jednym z kluczowych będzie pomiar napięcia wtórnego cewki, czyli napięcia na świecy. W przypadku starszych samochodów z przewodami zapłonowymi można wykorzystać sondę do wysokich napięć, którą się zapina na przewodzie.  W nowszych samochodach, które mają cewki bezpośrednio na świecach nie ma takiej możliwości. Rozwiązanie tego problemu znajdziemy w testerach SUN z serii PDL8100, które są właśnie wyposażone w oscyloskop oraz w specjalny adapter do pomiaru napięcia z uzwojenia wtórnego cewek. To opatentowane rozwiązanie ma formę małej płytki, którą wystarczy przyłożyć do cewki (zdj. nr 1).


 Adapter do testowania cewki zapłonowej.


Zdj. nr 1. Adapter do testowania cewki zapłonowej.

Standardowe ustawienia oscyloskopu do pomiaru napięcia wtórnego tester automatycznie skaluje do wartości 20 kV, natomiast oś podstawy czasu na 10 ms. Zdjęcie nr 2 przedstawia prawidłowy przebieg napięcia. Na tym przebiegu możemy wyróżnić kilka charakterystycznych punktów

1. Pierwszy etap to spadek napięcia – jest to okres ładowania cewki
2. Indukcja napięcia w uzwojeniu wtórnym i gwałtowny wzrost napięcia do ok. 17 kV
3. Przeskok iskry i zapłon, spadek napięcia
4. Oscylacja napięcia – rozładowanie cewki i spadek energii niewykorzystanej na zapłon


Prawidłowy przebieg napięcia wtórnego na cewce.

Zdj. nr 2. Prawidłowy przebieg napięcia wtórnego na cewce.

W przypadku uszkodzonej cewki, przebieg napięcia będzie inny (zdj. nr 3), napięcia spada po łuku, nie ma też oscylacji.



Przebieg napięcia wtórnego na cewce uszkodzonej


Zdj. nr 3 Przebieg napięcia wtórnego na cewce uszkodzonej.



Taki pomiar z wykorzystaniem oscyloskopu trwa zaledwie kilka minut i jak widać jest dość prosty do wykonania. Te kilka minut może naprawdę oszczędzić nam wielu godzin niepotrzebnej pracy i to bez gwarantowanego pomyślnego jej ukończenia.



JESTEŚ ZAINTERESOWANY ZAKUPEM PDL 8100 W PROMOCJI ZE SZKOLENIEM Z OSCYLOSKOPU? KLIKNIJ I ZAPYTAJ O OFERTĘ





Przykład z praktyki warsztatowej…

Mechanik odczytał za pomocą testera diagnostycznego kod błędu - wypadanie zapłonu na jednym z cylindrów. Zamienił cewki miejscami i kod błędu również przeniósł się na inny cylinder. Sprawa wydawała się więc oczywista – uszkodzona cewka zapłonowa. Cewka zapłonowa została wymieniona, kod błędu dotyczący wypadania zapłonu już nie powrócił. Sukces? Nie do końca, pojawił się nowy kod błędu, który wcześniej nie występował – nieprawidłowy skład mieszanki. Okazało się, że wymieniona cewka była słabej jakości zamiennikiem i nie miała tych samych parametrów co cewka oryginalna. Impuls zapłonowy miał niższą wartość napięcia ok. 12 kV, w wyniku czego iskra na świecy była słabsza i krótsza, rezultatem tego było niepełne spalanie. Sprawdzenie tego oscyloskopem zajęłoby zaledwie kilka minut. Taki pomiar oscyloskopowy można także zapisać  do pamięci i wydrukować, co może być dobrą podstawą i dokumentacją do reklamowania nieprawidłowo działającego podzespołu.

Procedury diagnostyczne w PDL „prowadzą za rękę”

Pomiary oscyloskopowe w PDL8100 oparte są na gotowych procedurach pomiarowych, urządzenie prowadzi użytkownika przez proces krok po kroku, oscyloskop jest automatycznie skonfigurowany  pod konkretny pomiar i podzespół, który chcemy zdiagnozować,  wyświetlane są  sygnały wzorcowe i informacje o najbardziej prawdopodobnych przyczynach usterki.

Powyższy przykład pokazuje jaki potencjał ma wykorzystywanie oscyloskopu w warsztacie jako narzędzia do weryfikacji informacji uzyskanych za pomocą testera diagnostycznego. Dzięki niemu możemy sprawdzić prawidłowość pracy danego podzespołu (czujnika, czy elementu wykonawczego), sprawdzić wiązki elektryczne, stan sieci transmisji danych itp. Wykonanie kilku pomiarów z wykorzystaniem gotowych procedur pomiarów oscyloskopowych w testerze SUN PDL8100, które zajmą nam kilkanaście minut może zaoszczędzić wiele godzin pracy i kosztów związanych z nietrafioną diagnozą i niepotrzebną wymianą części.

PDL8100 ze szkoleniem tylko w Inter Cars!

Jeśli planujesz zakup nowego PDL8100 lub zastanawiasz się nad wymianą swojego PDL starej generacji na to urządzenie, to trafiłeś na idealny moment. Tylko do wyczerpania zapasów, w sieci sprzedaży Inter Cars dostępny będzie PDL8100 z całodziennym stacjonarnym szkoleniem – „Wykorzystanie oscyloskopu do pomiaru sygnałów w pojazdach samochodowych”


Pełną agenda szkolenia znajdziesz tutaj

Termin szkolenia zostanie ogłoszony po zakończeniu akcji


TYLKO W INTER CARS PDL 8100 W PROMOCJI ZE SZKOLENIEM. KLIKNIJ ABY OTRZYMAĆ OFERTĘ!




Zobacz także:

Maciej Oleksowicz wyróżniony w zestawieniu „Menedżer Roku 2023”
Wielka Wyprawa Maluchów – wspieramy i dostarczamy!
Złogi towarowe – jak zarobić na ich sprzedaży?




Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email