Przed montażem nowej uszczelki głowicy cylindrów, kluczowe jest dokładne oczyszczenie powierzchni głowicy i bloku silnika z wszelkich zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do wycieków i awarii. To tylko jeden z wielu podpunktów, którymi należy się kierować podczas montażu nowej uszczelki. Eksperci Driv w dziesięciu punktach opisują cały proces prawidłowego wykonania wymiany uszczelki głowicy cylindrów.
Sprawdź promocję na części silnikowe:
Upewnij się, że zarówno powierzchnie głowicy, jak i bloku są czyste i wolne od brudu, oleju, płynu chłodzącego oraz resztek starej uszczelki. Jakiekolwiek zanieczyszczenia na powierzchniach uszczelniających mogą spowodować powstanie ścieżki wycieku, co doprowadzi do awarii nowej uszczelki. Unikaj kładzenia oczyszczonych głowic na stole warsztatowym lub podłodze, gdzie mogą zebrać nowe zanieczyszczenia.
Zachowaj szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić powierzchni głowicy i bloku podczas używania skrobaka do usuwania resztek starej uszczelki. Jest to szczególnie ważne w przypadku powierzchni aluminiowych, które są bardziej podatne na uszkodzenia w porównaniu do żeliwnych.
Upewnij się, że odkształcenie powierzchni głowicy i bloku jest mniejsze niż 0,05 mm oraz że wykończenie powierzchni jest zgodne z zaleceniami producenta silnika.
Upewnij się, że wszystkie otwory na śruby i gwinty są czyste i wolne od zanieczyszczeń, płynu chłodzącego i oleju.
W przypadku silników wysokoprężnych sprawdź wysokość tłoka nad blokiem, aby upewnić się, że użyto odpowiedniej grubości uszczelki.
Unikaj stosowania jakichkolwiek dodatkowych uszczelniaczy na uszczelce głowicy cylindrów. Może to prowadzić do wyciskania uszczelki i jej awarii. Uszczelniacz może również zostać wciśnięty do otworów olejowych, powodując zablokowanie i w konsekwencji awarię silnika. Istnieją jednak miejsca, gdzie producent silnika może zalecić ograniczone użycie uszczelniacza, na przykład przy połączeniach typu „T” na przedniej pokrywie.
Upewnij się, że uszczelka jest zamontowana właściwą stroną do góry i prawidłowo umiejscowiona na silniku, a tam, gdzie to istotne, zamocowana na kołkach ustalających przed zamontowaniem głowicy cylindrów.
Generalnie zaleca się używanie nowych śrub głowicy. Jest to zalecane w przypadku silników, gdzie śruby nie są dokręcane do granicy plastyczności, ze względu na potencjalne skutki zmęczenia lub korozji na właściwości materiałowe śrub. Jeśli jednak silnik używa śrub rozciągliwych (Torque-to-Yield), zawsze używaj nowych śrub. Zawsze sprawdzaj śruby głowicy pod kątem uszkodzeń, prawidłowych wymiarów i upewnij się, że są czyste przed montażem.
Lekko naoliw gwinty śrub i spody główek śrub. Unikaj nadmiernego użycia smaru, szczególnie w ślepych otworach na śruby, co mogłoby spowodować blokadę hydrauliczną, a tym samym wpłynąć na generowane obciążenie zaciskowe lub nawet pęknięcie bloku. Początkowo dokręć wszystkie śruby ręcznie, upewniając się, że są prawidłowo umiejscowione, szczególnie tam, gdzie występują różne długości śrub. Dokręć śruby głowicy w kolejności zalecanej przez producenta silnika. Użyj wskaźnika kąta, jeśli jest to wymagane, aby zapewnić dokładność dokręcania.
W przypadku zalecenia ponownego dokręcenia, uruchom silnik na 20 minut. (Silniki z aluminiowymi głowicami cylindrów powinny ostygnąć do temperatury pokojowej przed ponownym dokręceniem).