Powszechnie i często pomijanym szczegółem uszczelnienia głowicy cylindrów są oznaczenia, które można na niej znaleźć w różnych miejscach. Nie ma znaczenia, czy chodzi o uszczelnienie głowicy cylindrów z metalu-materiału miękkiego czy z warstw metalu, oznaczenie jest niezależne od składu materiałowego. Eksperci Elring podpowiadają, jak rozumieć oznaczenia na uszczelkach głowicy.
Najważniejszą informacją, którą należy wziąć pod uwagę przed instalacją, jest kwestia pozycji montażowej. Prawie wszystkie uszczelnienia głowicy cylindrów Elring są oznaczone informacją, która różni się w zależności od producenta pojazdu, ale zawsze jest jednoznaczna.
Sprawdź promocję na części silnikowe:
Niezbędne wskazówki
Niemieccy producenci używają oznaczenia „TOP” lub „oben” [góra] dla określenia pozycji montażowej. Francuscy producenci zazwyczaj stosują „haut” na uszczelkach głowicy cylindra, włoscy producenci zazwyczaj stosują „alto” lub „top” [góra], a popularne silniki amerykańskich producentów „big block” w układzie V mają oznaczenie „front” [przód], aby wskazać, jak powinno być umieszczone i zamontowane uszczelnienie głowicy cylindrów.
Duża ilość informacji
Ponadto, jak w przypadku przedstawionego tutaj uszczelnienia głowicy cylindrów z warstwami metalowymi, informacji jest czasami dość dużo.
Decydujące znaczenie mają słowo TOP i strzałka wskazująca kierunek w stronę koła zamachowego. Numer artykułu, producent, data i godzina produkcji są niezbędne do odtworzenia historii produktu w przypadku reklamacji. Jest to wymóg systemu zarządzania jakością w firmie ElringKlinger. Ze względu na proces produkcyjny wszystkie te informacje można znaleźć tylko w przypadku metalowych uszczelnień głowicy cylindrów.
Ten przykład dobrze pokazuje, co się dzieje, gdy uszczelnienie głowicy cylindrów jest nieprawidłowo założone i zamontowane. Silnik uruchamia się i pracuje, choć wydaje przy tym inny dźwięk. Wskutek nieprawidłowego montażu przepływ oleju pod ciśnieniem z bloku silnika do głowicy cylindra jest w znacznym stopniu zablokowany dla oleju silnikowego, przez co wałek rozrządu wraz ze sterowaniem zaworami nie jest wystarczająco smarowany. Wynikające z tego szkody pojawiają się dość szybko.
Nawet wizualna kontrola przepływu oleju i płynu chłodzącego prowadzi czasami na manowce. Przy produkcji uszczelnień może być konieczne wykonanie otworów w warstwach metalu w celu bezpiecznego umieszczenia poszczególnych warstw w narzędziu podczas montażu końcowego. Ponadto nie każdy otwór w bloku cylindrów jest przeznaczony do transportu oleju lub płynu chłodniczego, lecz wyłącznie do odlewania i późniejszego czyszczenia.
Jednak większość silników ma tuleje mocujące, więc nieprawidłowy montaż jest praktycznie wykluczony, choć nadal możliwy jest nieprawidłowy montaż opisany powyżej.
Znakowanie uszczelnień silników Diesla w samochodach osobowych
Producenci stosują również różne podejścia do określania prawidłowej grubości uszczelnień głowicy cylindrów w silnikach Diesla do samochodów osobowych. Zwykle są to nacięcia lub otwory. Czasami stosowane są też różne kolory uszczelek silikonowych do uszczelnień głowicy cylindrów z metalu-materiału miękkiego.
Oznaczenia na uszczelnieniach głowicy cylindrów nie są zatem przypadkowe, lecz są absolutnie niezbędne do fachowej wymiany.