Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korekcja czasu wtrysku, przy pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej lub otwartej

2017-03-09

Skład mieszanki paliwowo - powietrznej zasilającej blok cylindrów silnika jest regulowany lub nie, w zależności od jego konstrukcji
Oznaczenia miejsc montażu i nazwy czujników tlenu w układzie wylotowym bloku cylindrów nr X silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. W typowym układzie wylotowym silnika, który jest przedstawiony na tym rysunku, za
trójfunkcyjnym konwerterem katalitycznym jest zamontowany drugi czujnik tlenu, nazywany prowadzącym. Jego ogólne oznaczenie - O2S XZK należy zastąpić oznaczeniem O2S X2.
Oznaczenia miejsc montażu i nazwy czujników tlenu w układzie wylotowym bloku cylindrów nr X silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. W typowym układzie wylotowym silnika, który jest przedstawiony na tym rysunku, za trójfunkcyjnym konwerterem katalitycznym jest zamontowany drugi czujnik tlenu, nazywany prowadzącym. Jego ogólne oznaczenie - O2S XZK należy zastąpić oznaczeniem O2S X2.

Warunki pracy silnika dzielimy na dwie grupy:

  1. warunki pracy, w których skład mieszanki paliwowo- -powietrznej zasilającej blok cylindrów silnika jest regulowany, z wykorzystaniem sygnału jednego lub dwóch czujników tlenu zamontowanych w jego układzie wydechowym (rys.8) - mówimy wówczas, że układ regulacji składu mieszanki pracuje w tzw. pętli zamkniętej
  2. warunki pracy, w których skład mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej blok cylindrów silnika, nie jest regulowany, czyli sygnał żadnego z czujników tlenu nie jest w tym celu wykorzystywany - mówimy wówczas, że układ regulacji składu mieszanki pracuje w tzw. pętli otwartej. Od tego, czy układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej czy otwartej, zależy dalsza praca programu obliczającego wartość czasu wtrysku. Zostanie to omówione szczegółowo w kolejnych artykułach.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email