Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Typy układów klimatyzacji

2017-08-25

Rozróżniamy dwa typy układów klimatyzacji pod względem urządzenia, które obniża ciśnienie w parowniku - są to zawór rozprężny bądź dysza rozprężna.

1. Sprężarka, 2. Skraplacz, 3. Filtr-Osuszacz, 4. Zawór rozprężny, 5. Parownik

Układ klimatyzacji z zaworem rozprężnym składa się z następujących elementów:

  • sprężarka
  • skraplacz
  • filtr-osuszacz
  • zawór rozprężny
  • parownik

Czynnik chłodniczy wprawiany jest w ruch za pomocą sprężarki, która zasysa go w postaci pary i spręża tę parę z niskiego do wysokiego ciśnienia. Para o wysokim ciśnieniu przepływa do skraplacza, gdzie strumień chłodnego powietrza, dostarczony za pomocą wentylatorów umieszczonych przy chłodnicy, bądź powietrza wymuszonego pędem poruszającego się pojazdu skrapla parę czynnika chłodniczego do cieczy o wysokim ciśnieniu. Ciecz o wysokim ciśnieniu przepływa do filtra osuszacza, który usuwa wilgoć z czynnika chłodniczego. Osuszona ciecz o wysokim ciśnieniu przepływa do zaworu rozprężnego, w którym ulega przemianie na mieszaninę cieczy i pary o niskim ciśnieniu. Mieszanina cieczy i pary przepływa przez parownik, w którym resztki cieczy zmieniają się w parę o niskim ciśnieniu, ochładzając jednocześnie omywające parownik powietrze. Z parownika para czynnika chłodniczego przepływa z powrotem do sprężarki i obieg się zamyka.

Układ klimatyzacji z dyszą rozprężną składa się z następujących elementów:

  • sprężarka
  • skraplacz
  • dysza dławiąca
  • parownik
  • zasobnik czynnika chłodniczego

Czynnik chłodniczy przepływa przez układ, zaczynając od sprężarki. Sprężarka zwiększa ciśnienie pary czynnika chłodniczego z niskiego do wysokiego. Para o wysokim ciśnieniu przepływa do skraplacza, gdzie strumień chłodnego powietrza skrapla ją do cieczy o wysokim ciśnieniu. Ciecz o wysokim ciśnieniu przepływa do dyszy rozprężnej, która dławi czyli ogranicza przepływ i zmniejsza ciśnienie czynnika chłodniczego. Ciecz o niskim ciśnieniu przepływa do parownika, w który jej część zamienia się w parę, ochładzając jednocześnie omywające parownik powietrze. Z parownika mieszanina cieczy i pary o niskim ciśnieniu przepływa do zasobnika czynnika chłodniczego, gdzie resztki cieczy odparowują. Zasobnik czynnika chłodniczego umieszczony jest zwykle w ciepłej strefie komory silnika, ułatwiając swobodne odparowanie czynnika chłodniczego. Zasobnik z uwagi na swą funkcję jest zwykle większy od filtra-osuszacza, gdyż musi pomieścić nadmiar ciekłego czynnika chłodniczego wypływającego z parownika oraz ułatwić jego odparowanie. Para czynnika chłodniczego przepływa z zasobnika do sprężarki i obieg się zamyka.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 42/marzec 2012  „Klimatyzacja samochodowa Kompendium praktycznej wiedzy”


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email