Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Test nr 2 - wprowadzenie dodatkowego powietrza do układu dolotowego

2017-07-14

Test jest przeznaczony tylko dla silników wyposażonych w przepływomierz powierza (obecnie są stosowane tylko masowe przepływomierze powietrza)
Metoda chwilowego zubożenia składu spalanej mieszanki, celem określenia typu parametru SHRT FT X. Opis w podrozdziale 10.2.3.. Elementy rysunku: 1 - wtryskiwacz benzyny; 2 - sygnał ze sterownika, wymuszający otwarcie wtryskiwacza benzyny; 3 - mały śrubokręt, który wykorzystujemy do rozszczelnienia łącznika elastycznego; 4 - sygnał z przepływomierza do sterownika, informujący o masowym natężeniu przepływu powietrza przez przepływomierz; 5 - masowy przepływomierz powierza; 6 - łącznik elastyczny; 7 - przepustnica. Oznaczenia strumieni powietrza napływających do silnika: A - strumień powietrza napływający do silnika, którego masowe natężenie przepływu mierzy przepływomierz powietrza; B - strumień powietrza napływający do silnika przez nieszczelność w układzie dolotowym pomiędzy przepływomierzem a przepustnicą, którego masowe natężenie przepływu nie jest mierzone przez przepływomierz.

Gdy układ dolotowy jest szczelny, a układ regulacji składu mieszanki jest sprawny, skład mieszanki zmienia się cyklicznie w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika (odcinek I na rys.26a). Gdy rozszczelnimy układ dolotów pomiędzy przepływomierzem a przepustnicą, tą drogą dopływa do silnika strumień powietrza B (rys.25), o masowym natężeniu przepływu, które nie jest mierzone przez przepływomierz powietrza 5 - jest to tzw. fałszywe powietrze. Po rozszczelnieniu układu dolotowego, ilość powietrza zasysanego przez silnik, czyli suma strumieni powietrza A i B, pozostaje taka sama, a więc strumień powietrza A przepływając przez przepływomierz 5, który mierzy jego masowe natężenie przepływu, jest mniejszy.

Informację o mniejszym masowym natężeniu strumieniu powietrza A otrzymuje sterownik. Program sterownika interpretuje tę informację jako zmniejszenie obciążenia silnika. Stosownie do mniejszego masowego natężenia przepływu strumienia A powietrza, program sterownika zmniejsza czas wtrysku (zmniejsza dawkę wtryskiwanego paliwa), aby utrzymać skład mieszanki bliski składowi wymaganemu przez program sterownika. Ponieważ do silnika dopływa również strumień powietrza B, o którym program sterownika nie wie, więc skład spalonej mieszanki staje się ubogi. Sterownik dowiaduje się o tym tylko z sygnału regulacyjnego czujnika tlenu. W odpowiedzi na tę informację rozpoczyna zwiększanie czasu wtrysku (zwiększanie dawki wtryskiwanego paliwa) celem ponownego uzyskania cyklicznych zmian składu mieszanki, w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika. W teście nr 2, celem określenia typu parametru SHRT FT X, obserwować będziemy zmianę jego wartości bezpośrednio po rozszczelnieniu układu dolotowego silnika. Układ dolotowy pomiędzy przepływomierzem a przepustnicą, można rozszczelnić odchylając śrubokrętem 3 (rys.25) łącznik elastyczny 6.

Przed wykonaniem testu sugeruję sprawdzić, przez obserwację przebiegu sygnału czujnika tlenu, jak dużą nieszczelność układu dolotowego trzeba uzyskać, aby przy prędkości obrotowej silnika od 1500 do 2000 obr/min zubożyć skład mieszanki, tak jak przedstawia to przebieg sygnału regulacyjnego czujnika tlenu przedstawiony na rys.26a, a jednocześnie, aby chwilowy spadek prędkości obrotowej, w chwili rozszczelniania, był możliwie najmniejszy.

Test nr 2 przeprowadzamy w sposób opisany poniżej.

  1. Należy zagrzać silnik do prawidłowej temperatury pracy (min. 80°C).
  2. Należy wykonać czynności przygotowawcze, opisane w poprzednim artykule
  3. Zwiększamy prędkość obrotową silnika do wartości w zakresie od 1500 do 2000 obr/min.
  4. Obserwujemy czy przebieg sygnału regulacyjnego czujnika tlenu (odcinek I na rys.26a) lub wartości parametru SHRT FT X (odcinek I na rys.26b i 27) informuje o cyklicznej zmianie składu mieszanki, w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika.
  5. Jeśli spełniony jest warunek opisany w pkt.4, rozszczelniamy układ dolotowy. Bezpośrednio po rozszczelnieniu układu dolotowego, powinno nastąpić zubożenie spalanej mieszanki, które stwierdzimy, jeśli obserwujemy sygnał regulacyjnego czujnika tlenu (odcinek II na rys.26a).
  6. Jeśli nastąpi zubożenie składu mieszanki, obserwujemy, zmianę wartość parametru SHRT FT X - czy rośnie, czy maleje bezpośrednio po rozszczelnieniu układu dolotowego. Nie interesują nas wartości parametru SHRT FT X, tylko ich zmiana. Jeśli nastąpi:
  • zwiększenie się wartości parametru SHRT FT X oznacza, że informuje on o chwilowych zmianach czasu wtrysku - odcinek II na rys.26b (w tym przypadku wartość parametru SHRT FT X informuje o zwiększaniu czasu wtrysku);
  • obniżenie się wartości parametru SHRT FT X oznacza, że informuje on o chwilowych zmianach ilości paliwa w mieszance spalonej w silniku - odcinek II na rys.27 (zmiana wartości parametru potwierdza, że nastąpiło zubożenie spalonej mieszanki).

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook