Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Test nr 1 - wprowadzenie dodatkowego paliwa do układu dolotowego

2017-07-12

W tym teście, do chwilowego wzbogacenia mieszanki, jest wykorzystywany środek wspomagający rozruch silnika np. Start Fix firmy Liqui Moly
Metoda chwilowego wzbogacenia składu spalanej mieszanki, wykorzystująca środek wspomagający rozruch silnika, celem określenia typu parametru SHRT FT X. Opis podrozdziale 10.2.2.. Elementy rysunku: 1 - układ dolotowy silnika; 2 - środek wspomagający rozruch silnika np. Start Fix firmy Liqui Moly.

Jest to mieszanina lekkich łatwo parujących węglowodorów, a więc łatwo tworzących mieszankę paliwowo-powietrzną. Środek wspomagający rozruch proponuję wtryskiwać do układu dolotowego silnika (rys.22), bezpośrednio przed przepustnicę, choć producent tego środka pozwala go wtryskiwać przed filtr powietrza. Jeśli ten środek jest wtryskiwany przed masowy przepływomierz powietrza, to sugeruję wtryskiwać go w możliwie dużej odległości od przepływomierza powietrza, a jeśli ten warunek trudno spełnić, to sugeruję wtryskiwać go nie bezpośrednio na element pomiarowy przepływomierza, ale blisko ścianki układu dolotowego. Producenci przepływomierzy przestrzegają bowiem przed wtryskiwaniem do przepływomierzy powietrza jakichkolwiek środków chemicznych, np. czyszczących.

Wtryśnięcie środka wspomagającego rozruch silnika powoduje chwilowe wzbogacenie spalanej mieszanki. Sterownik dowiaduje się o tym tylko z sygnału regulacyjnego czujnika tlenu, a następnie rozpoczyna skracanie czasu wtrysku (zmniejszanie dawki wtryskiwanego paliwa) celem ponownego uzyskania cyklicznych zmian składu mieszanki, w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika. Celem określenia typu parametru SHRT FT X, w teście nr 1 obserwować będziemy zmianę wartości tego parametru bezpośrednio po wtryśnięciu do układu dolotowego dawki środka wspomagającego rozruch silnika.

Test nr 1 przeprowadzamy w sposób opisany poniżej.

  1. Należy zagrzać silnik do prawidłowej temperatury pracy (min. 80°C).
  2. Należy wykonać czynności przygotowawcze, opisane w poprzednim artykule
  3. Zwiększamy prędkość obrotową silnika do wartości w zakresie od 1500 do 2000 obr/min.
  4. Obserwujemy czy przebieg sygnału regulacyjnego czujnika tlenu (odcinek I na rys.23a) lub przebieg wartości parametru SHRT FT X (odcinek I na rys.23b i 24) informuje o cyklicznej zmianie składu mieszanki, w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika.
  5. Jeśli spełniony jest warunek opisany w pkt.4, wtryskujemy do układu dolotowego dawkę środka wspomagającego rozruch silnika (przez min. 4 do 5s). Bezpośrednio po rozpoczęciu wprowadzenia środka wspomagającego rozruch silnika, powinno nastąpić wzbogacenie spalanej mieszanki, które stwierdzimy, obserwując sygnał regulacyjnego czujnika tlenu (odcinek II na rys.23a).
  6. Jeśli nastąpi wzbogacenie składu mieszanki, to obserwujemy zmianę wartość parametru SHRT FT X - czy rośnie czy maleje bezpośrednio po rozpoczęciu wprowadzenia środka wspomagającego rozruch silnika. Nie interesują nas wartości parametru SHRT FT X, tylko ich zmiana.

Jeśli nastąpi:

  • obniżenie się wartości parametru SHRT FT X oznacza, że informuje on o chwilowych zmianach czasu wtrysku - odcinek II na rys.23b (w tym przypadku wartość parametru SHRT FT X informuje o zmniejszaniu czasu wtrysku);
  • zwiększenie się wartości parametru SHRT FT X oznacza, że informuje on o chwilowych zmianach ilości paliwa w mieszance spalonej w silniku - odcinek II na rys.24 (zmiana wartości parametru potwierdza, że nastąpiło wzbogacenie spalonej mieszanki).

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD"
https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email