2021-12-31
Siły na styku opony i drogi
2017-09-21
Siły działające na koło pojazdu.
Każde koło pojazdu jest dociskane do nawierzchni drogi siłą FNK (rys.5) skierowaną prostopadle do drogi. W warunkach statycznych, jej wartość wynika z rozkładu ciężaru pojazdu. Podczas jazdy samochodu, wartość siły FNK zależy również od:
- sił działających na samochód podczas: hamowania, przyspieszania i jazdy po łuku;
- sprawności amortyzatorów.
Na styku koła napędzanego z nawierzchnią drogi powstaje siła napędową FN. Suma sił napędowych kół napędzanych służy do pokonywania wszystkich oporów ruchu samochodu oraz do jego przyspieszania. Gdy koło jest hamowane powstaje siła hamowania FH (omówimy to w kolejnych artykułach). Suma sił hamowania wszystkich kół, hamuje samochód. Podczas ruchu koła po łuku, na styku koła z nawierzchnią drogi powstaje siła boczna FB, prostopadła do płaszczyzny koła. Suma sił bocznych wszystkich kół, powinna równoważyć siłę odśrodkową, która działa na samochód poruszający się po łuku drogi. Jeśli ten warunek nie jest spełniony, samochód zostanie „wyrzucony” na zewnętrzną stronę zakrętu.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 46/październik 2012 „Układ ABS część 1 Kompendium praktycznej wiedzy”