Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Procedura regulacji układu zasilania gazem LPG silnika z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD cz. III

2017-08-15

W artykule opisano trzecią - ostatnią część procedury
Ilustracja przebiegu regulacji układu zasilania gazem LPG bloku cylindrów nr X silnika, przy stałej prędkości jazdy, na podstawie wartości parametru LONG FT X (długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika) odczytywanej ze sterownika benzynowego układu zasilania. Symbol ZB oznacza zakres zmian wartości parametru LONG FT X, dla bloku cylindrów nr X silnika, przy zasilaniu silnika benzyną. Poszczególne rysunki prezentują przebiegi zmian wartości parametru LONG FT X dla następujących wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu: a) przebieg przy za małej wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B - trzeba zwiększyć jego wartość; b) przebieg przy za dużej wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B - trzeba zmniejszyć jego wartość; c) przebieg przy prawidłowej wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B - sterownik nie powinien zauważyć różnicy pomiędzy zasilaniem silnika gazem a benzyną.
  1. Część 2 procedury regulacyjnej.

9.1 Jej celem jest regulacja układu zasilania gazem LPG każdego z bloków cylindrów silnika (jeśli konstrukcja układu zasilania gazem silnika to umożliwia), przez zmianę wartości współczynników przeliczeniowych wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, w programie sterownika układu zasilania gazem, przy każdej z prędkości pojazdu, określonych według zasad podanych w pkt.3.

9.2 Na wybranym odcinku drogi, przy zasilaniu silnika gazem LPG, proszę wykonywać poniższe czynności.

  • Jeśli silnik nie ma wymaganej temperatury pracy min. 80°C, proszę zagrzać go do tej temperatury podczas jazdy.
  • Proszę połączyć tester do regulacji układu zasilania gazem LPG, ze sterownikiem układu zasilania gazem i uaktywnić komunikację.
  • Z menu testera do regulacji układu zasilania gazem LPG, proszę wybrać funkcję umożliwiająca zmianę wartości współczynników przeliczeniowych wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, w programie sterownika układu zasilania gazem.
  • Proszę połączyć czytnik OBDII/EOBD z gniazdkiem diagnostycznym pojazdu i uaktywnić komunikację między nim a sterownikiem zespołu napędowego.
  • Z menu czytnika OBDII/EOBD, proszę wybrać funkcję Parametry bieżące.
  • Z listy parametrów proszę wybrać do odczytu tylko parametry SHRT FT 1 i LONG FT 1, dla bloku cylindrów nr 1 silnika (rys.29).
  • Proszę wybrać jedną z wartości prędkości pojazdu, określonych według zasad podanych w pkt.3., a następnie odczytać z notatek zakres zmian wartości parametru LONG FT 1, dla silnika zasilanego benzyną, gdy samochód jechał z tą prędkością. Na wykresach na rys.30, ilustrujących przebieg regulacji układu zasilania gazem LPG, zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 dla silnika zasilanego benzyną, jest oznaczony ZB.
  • Proszę ustalić wybraną wartość prędkości pojazdu.
  • Obserwujemy zakres zmian wartości parametru LONG FT 1, dla silnika zasilanego gazem LPG.
  • Jeśli zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 jest powyżej zakresu ZB dla silnika zasilanego benzyną – patrz rys. 30a, należy testerem do regulacji układu zasilania gazem LPG zwiększyć wartość współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, aby zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 dla silnika zasilanego gazem LPG przesunął się w kierunku niższych wartości i był możliwie najbardziej zbliżony do zakresu zmian wartości parametru LONG FT 1 dla silnika zasilanego benzyną, oznaczonego ZB, tak jak pokazuje rys.30c.
  • Każdorazowo po zmianie wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B w programie sterownika układu zasilania gazem, należy odczekać, aż zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 ustabilizuje się, a następnie oceniać wynik regulacji.
  • Jeśli zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 jest poniżej zakresu ZB dla silnika zasilanego benzyną - patrz rys.30b, należy testerem do regulacji układu zasilania gazem LPG zmniejszyć współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, aby zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 dla silnika zasilanego gazem LPG przesunął się w kierunku wyższych wartości i był możliwie najbardziej zbliżony do zakresu zmian wartości parametru LONG FT 1 dla silnika zasilanego benzyną, oznaczonego ZB, tak jak pokazuje rys.30c.
  • Przy tej samej prędkości jazdy, przy której była wykonywana regulacja układu zasilania gazem LPG danego bloku cylindrów, należy sprawdzić pracę układu regulacji składu mieszanki. W tym celu ocenimy zakres zmian wartości parametru SHRT FT 1.
  • Jeśli przy zasilaniu gazem LPG zakres zmian wartości parametru SHRT FT 1 mieści się w zakresie +/- 3% (rys.31), to oznacza, że układ regulacji składu mieszanki pracuje prawidłowo.
  • Jeśli przy zasilaniu silnika gazem LPG wartości parametru SHRT FT 1 przekraczają chwilowo zakres +/- 3% i nie przekraczają zakresu +/- 10% (rys.32), ale takie przekroczenia nie występowały przy zasilaniu benzyną, to oznacza, że układ zasilania gazem pracuje prawidłowo, ale nie jest on tak dobrze dopasowany do danego silnika jak układ zasilania benzyną. Przypuszczam, że jest to przypadłość większości układów zasilania gazem LPG, które nie są dedykowane dla określonej wersji silnikowej danego modelu samochodu.
  • Jeśli przy zasilaniu silnika gazem LPG wartości parametru SHRT FT 1 przekraczają zakres +/- 10%, ale takie przekroczenia nie występowały przy zasilaniu benzyną, to oznacza, że jeśli układ zasilania gazem jest sprawny, to jest on źle dopasowany do danego silnika. Sytuację może zmienić wymiana ważnych elementów układu np. wtryskiwaczy lub zmiana sposobu ich przyłączenia do kolektora dolotowego.

Jeśli dla montowanych układów wtrysku gazu (określony typ, określonego producenta) taka sytuacja będzie się powtarzać, to warto rozejrzeć się za innym układem zasilania gazem. Ten test, można traktować jak ocenę stopnia dopasowania układu zasilania gazem do danego silnika i jego układu zasilania benzyną. Im zakres zmian wartości parametru SHRT FT X jest większy, tym mniejsza jest sprawność konwertera katalitycznego, większa toksyczność spalin i większe niebezpieczeństwo niekontrolowanego przebiegu procesu spalania, np. detonacji w kolektorze dolotowym.

9.3 Jeśli silnik ma 2 bloki cylindrów, proszę przy tej samej prędkości samochodu powtórzyć czynności opisane w pkt.9.2., wybierając do odczytu parametry SHRT FT 2 i LONG FT 2 dla bloku cylindrów nr 2 silnika. Jeśli silnik ma więcej niż 2 bloki cylindrów, proszę również przy tej samej prędkości samochodu powtórzyć czynności opisane w pkt.9.2., wybierając do odczytu parametry SHRT FT X i LONG FT X, dla kolejnych bloków cylindrów nr X silnika.

9.4 Czynności opisane w pkt.9.2. i 9.3., należy powtórzyć w taki sam sposób, przy każdej z prędkości pojazdu, spośród określonych według zasad podanych w pkt.3.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook