Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Procedura regulacji układu zasilania gazem LPG silnika z wykorzystaniem parametrów SHRT FT X i LONG FT X cz. II

2017-08-10

W artykule opisana została druga część procedury
Proponuję, aby podczas regulacji układu zasilania gazem LPG odczytywać ze
sterownika samochodu z systemem OBDII/EOBD tylko parametry potrzebne do regulacji
układu zasilania danego bloku cylindrów. Na ilustracji są to parametry dla bloku cylindrów
nr 1, wyświetlane przez wyświetlacz czytnika AMX-550: SHRT FT 1 - chwilowa
korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr 1; LONG FT 1 - długookresowa korekcja
dawki paliwa dla bloku cylindrów nr 1. (Źródło: Automex)
Proponuję, aby podczas regulacji układu zasilania gazem LPG odczytywać ze sterownika samochodu z systemem OBDII/EOBD tylko parametry potrzebne do regulacji układu zasilania danego bloku cylindrów. Na ilustracji są to parametry dla bloku cylindrów nr 1, wyświetlane przez wyświetlacz czytnika AMX-550: SHRT FT 1 - chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr 1; LONG FT 1 - długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr 1. (Źródło: Automex)
  1. Do wykonania regulacji, proszę wybrać odcinek drogi, bez wzniesień i spadków, w miarę możliwości z małą ilością dziur i kałuż, po której będzie można jechać z wybraną stałą prędkością.
  2. Po dojechaniu na wybrany odcinek drogi, proszę rozpocząć wykonywanie pierwszej części procedury regulacyjnej.
  1. Część pierwsza procedury regulacyjnej.

6.1 Jej celem jest:

  • sprawdzenie zakresu zmian wartości parametru SHRT FT X
  • sprawdzenie i zanotowanie zakresu zmian wartości parametru LONG FT X

dla zebrania informacji o pracy układu regulacji składu mieszanki każdego bloku cylindrów nr X silnika, przy każdej z prędkości pojazdu, określonych według zasad podanych w pkt.3.

Te dane należy zebrać, zanim silnik zostanie zasilony gazem LPG, aby zapisane w sterowniku wartości parametrów LONG FT X, dla silnika zasilanego benzyną, nie zostały zmienione przez niewyregulowany układ zasilania gazem.

6.2 Na wybranym odcinku drogi, przy zasilaniu silnika benzyną, proszę wykonywać poniższe czynności.

  • Proszę podczas jazdy zagrzać silnik, do temperatury pracy min. 80°C, zasilając go benzyną.
  • Proszę połączyć czytnik OBDII/EOBD z gniazdkiem diagnostycznym pojazdu i uaktywnić komunikację między nim a sterownikiem zespołu napędowego.
  • Z menu czytnika OBDII/EOBD proszę wybrać funkcję Parametry bieżące.
  • Z listy parametrów proszę wybrać do odczytu parę parametrów SHRT FT 1 i LONG FT 1, dla bloku cylindrów nr 1 silnika (rys.29). Wybór tylko dwóch parametrów pozwoli czytnikowi częściej odczytywać ich wartości, natomiast wybór większej ilości parametrów do odczytu spowoduje, że odstępy czasu pomiędzy odczytami wartości parametrów nas interesujących będą dłuższe, a więc informacja o zmianach wartości tego parametru będzie mniej dokładna. Testery AMX530 i AMX550 oferują też możliwość wyboru parametrów do rejestracji.
  • Proszę ustalić prędkość pojazdu na jednej z wartości określonych według zasad podanych w pkt.3.
  • Po osiągnięciu pożądanej prędkości proszę odczekać, aż zakres zmian wartości parametru SHRT FT 1 ustabilizuje się, a następnie odczytać go - powinien mieścić się w zakresie +/- 3%. Dopuszczalne są tylko chwilowo wartości przekraczające zakres +/- 3%, ale nie przekraczające zakresu +/- 10%.
  • Proszę odczytać i zanotować zakres zmian wartości parametru LONG FT 1. Powinien mieścić się w zakresie +/- 25%. Proszę przyjąć ten dopuszczalny zakres zmian wartości parametru LONG FT X, jeśli nie znamy innego, podanego przez producenta samochodu.
  • Jeśli odczytany zakres zmian wartości parametru LONG FT 1 bliski jest dolnej (-25%) lub górnej granicy (25%) dopuszczalnego zakresu (wynosi np. 22%), to oznacza, że silnik lub jego układ sterowania, nie są prawdopodobnie sprawne. Może być to spowodowane np.: nadmiernym zanieczyszczeniem filtra paliwa, powietrza lub wtryskiwaczy paliwa, uszkodzeniem układu sterowania silnikiem, uszkodzeniem mechanicznym silnika lub jego zużyciem.

6.3 Jeśli silnik ma 2 bloki cylindrów, proszę przy tej samej prędkości samochodu powtórzyć czynności opisane w pkt.6.2., wybierając do odczytu parametry SHRT FT 2 i LONG FT 2 dla bloku cylindrów nr 2 silnika. Jeśli silnik ma więcej niż 2 bloki cylindrów, proszę również przy tej samej prędkości samochodu powtórzyć czynności opisane w pkt.6.2., wybierając do odczytu parametry SHRT FT X i LONG FT X, dla kolejnych bloków cylindrów nr X silnika.

6.4 Czynności opisane w pkt.6.2. i 6.3., należy powtórzyć w taki sam sposób, przy każdej z prędkości pojazdu, spośród określonych według zasad podanych w pkt.3.

6.5 Po poznaniu zakresów wartości wszystkich parametrów SHRT FT X i LONG FT X, kończymy pracę czytnika OBDII/EOBD.

  1. Proszę przełączyć na zasilanie silnika gazem LPG i wykonać regulacje, które w danym układzie zasilania gazem należy wykonać po pierwszym przełączeniu.
  2. Proszę przeprowadzić jazdę kontrolną. Jeśli nie są wyczuwalne nieprawidłowości w pracy silnika np. szarpanie czy wypadaniezapłonów, można przejść do drugiej części procedury regulacyjnej układu zasilania gazem LPG.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook