Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Procedura regulacji układu zasilania gazem LPG silnika z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD cz. I

2017-08-08

W artykule znajduje się pierwsza część procedury regulacji - całość składa się z trzech części.
Czytniki informacji diagnostycznych z systemu OBDII/EOBD firmy Automex: a)
AMX-530 interfejs do komputera klasy PC; b) AMX-550 samodzielny czytnik, posiadający
możliwość współpracy z komputerem klasy PC. Czytnik AMX-530 (rys.28a) umożliwia
jednoczesną obserwację wartości parametrów w formie cyfrowej i graficznej na
ekranie komputera oraz ich zapamiętanie. Zachowane dane można oglądać w formie
wykresów. Czytnik OBDII/EOBD, o symbolu AMX-550 (rys.28b), umożliwia obserwację
wartości parametrów w formie cyfrowej na wyświetlaczu i ich zapamiętanie. Zachowane
dane można oglądać w formie wykresów, wykorzystując program AMX-550PC.
Oba czytniki posiadam i używam do testów. Do testów drogowych, bardziej poręczny
jest samodzielny AMX-550. (Źródło: Automex)
Czytniki informacji diagnostycznych z systemu OBDII/EOBD firmy Automex: a) AMX-530 interfejs do komputera klasy PC; b) AMX-550 samodzielny czytnik, posiadający możliwość współpracy z komputerem klasy PC. Czytnik AMX-530 (rys.28a) umożliwia jednoczesną obserwację wartości parametrów w formie cyfrowej i graficznej na ekranie komputera oraz ich zapamiętanie. Zachowane dane można oglądać w formie wykresów. Czytnik OBDII/EOBD, o symbolu AMX-550 (rys.28b), umożliwia obserwację wartości parametrów w formie cyfrowej na wyświetlaczu i ich zapamiętanie. Zachowane dane można oglądać w formie wykresów, wykorzystując program AMX-550PC. Oba czytniki posiadam i używam do testów. Do testów drogowych, bardziej poręczny jest samodzielny AMX-550. (Źródło: Automex)
  1. Do przeprowadzenia regulacji należy użyć:
  • czytnika informacji diagnostycznych z systemu OBDII/EOBD, w skrócie czytnika OBDII/EOBD, do odczytywania wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X, z sterownika benzynowego układu zasilania (rys.28);
  • testera lub przenośnego komputera z oprogramowaniem do regulacji układu zasilania gazem LPG danego producenta, do przeprowadzania zmian wartości jednego lub więcej współczynników przeliczeniowych wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu.
  1. Ze względów bezpieczeństwa regulację powinno wykonywać dwóch diagnostów - jeden prowadzi samochód, a drugi obsługuje czytnik OBDII/EOBD i tester do regulacji układu zasilania gazem LPG.
  2. W zależności od możliwości zmian wartości współczynników przeliczeniowych wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, w programie sterownika układu zasilania gazem LPG, należy według podanych poniżej kryteriów dobrać prędkości jazdy i przełożenia skrzyni biegów (dobór prędkości obrotowej i obciążenia silnika), przy których będą wykonywane czynności obu części procedury regulacyjnej, opisane poniżej.
  • Dla układów zasilania gazem LPG silników, w których dla całego zakresu obciążenia i prędkości obrotowej silnika jest możliwość określenia w programie sterownika tylko jednej wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, proszę wykonać obie części procedury regulacyjnej przy prędkości jazdy samochodu i przełożeniu skrzyni biegów, przy których samochód jest najczęściej eksploatowany. Informację o takiej prędkości jazdy samochodu i przełożeniu skrzyni biegów, należy uzyskać od użytkownika samochodu.
  • Dla układów zasilania gazem LPG silników, w których zakresy obciążenia i prędkości obrotowej silnika są podzielone na przedziały, a w programie sterownika jest możliwość określenia innych wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, dla poszczególnych przedziałów, proszę wykonać obie części procedury regulacyjnej przy takich prędkościach jazdy samochodu i przełożeniach skrzyni biegów, aby każdym przedziale obciążenia i prędkości obrotowej silnika, zostały one wykonane tylko raz.
  • Dla układów zasilania gazem LPG silników, w których dla każdej pary wartości: obciążenie i prędkość obrotowa silnika, jest możliwość określenia w programie sterownika innych wartości współczynnika przeliczeniowego wG/B czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu, sugeruję wykonać obie części procedury regulacyjnej przy następujących prędkościach jazdy samochodu i przełożeniach skrzyni biegów:

-50 km/h - na V biegu
-70 km/h - na V biegu
-90 km/h - na V biegu.

Proponuję te prędkości jazdy samochodu i przełożenia, bo sądzę, że z takimi prędkościami samochody przeważnie poruszają się. Jeśli z rozmowy z użytkownikiem samochodu wynika, że samochód często porusza się z innymi prędkościami np. jeździ po autostradzie, można regulację wykonać przy prędkości 130 km/h na V biegu, zamiast przy prędkości 90 km/h. Ważne jest, aby obie części procedury regulacyjnej wykonać przy prędkościach jazdy samochodu i przełożeniach skrzyni biegów, przy których jest on najczęściej eksploatowany, co zmniejsza ryzyko wystąpienia nieprawidłowości sygnalizowanych wymienionymi wcześniej kodami usterek.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email