Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Parametry SHRT FT X i LONG FT X, a kody usterek P0170 i P0173

2017-07-21

Wymienione w tytule kody usterek informują o dwóch rodzajach usterek

  • P0170 - nieprawidłowo przeprowadzana korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr 1;
  • P0173 - nieprawidłowo przeprowadzana korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr 2.

Oba kody informują, że mieszanka zasilająca blok cylindrów nr 1 lub 2 była za uboga lub za bogata, dlatego dla uzyskania prawidłowej pracy układu regulacji składu mieszanki, czas wtrysku benzyny był odpowiednio zwiększany lub zmniejszany, ale wartość zwiększenia lub zmniejszenia czasu wtrysku benzyny przekroczyła wartość dopuszczoną w programie. Z definicji tych kodów usterek nie dowiemy się jednak, czy powodem ich rejestracji była za uboga czy za bogata mieszanka. Aby się tego dowiedzieć, należy odczytać wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X, które dla danego kodu usterki zostały zapisane w tzw. parametrach zamrożonych, w chwili zapamiętywania kodu usterki. Wartości tych parametrów poinformują nas, czy dla uzyskania prawidłowej pracy układu regulacji składu mieszanki program sterownika zwiększał czas wtrysku, bo mieszanka była za uboga, czy zmniejszał czas wtrysku, bo mieszanka była za bogata. Szczególnie przy tych kodach usterek, nie należy kasować kodu usterek, przed zapoznaniem się z wartościami parametrów zapisanych w tzw. parametrach zamrożonych, ponieważ ich wartości są niezbędne przy poszukiwaniu uszkodzenia.

Aby prawidłowo zinterpretować wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X, należy wiedzieć, czy parametr SHRT FT X, informuje o zmianie czasu wtrysku, względnie odwrotnie, o zmianie składu mieszanki spalonej przez silnik - patrz poprzednie artykuły. Parametr LONG FT X zawsze informuje o zmianie czasu wtrysku. Przykładowo, jeśli parametr SHRT FT X informuje o zmianie czasu wtrysku, to wartość 15% oznacza, że w mieszance zasilającej blok cylindrów nr X silnika było o 15% za mało paliwa, w stosunku do ilości paliwa w mieszance o składzie wymaganym przez program sterownika (przeważnie stechiometrycznym), dlatego sterownik, dla uzyskania prawidłowej pracy układu regulacji składu mieszanki, zwiększył czas wtrysku (dawkę paliwa) o 15%.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email