Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Klimatyzacja samochodowa

2017-08-23

Klimatyzacja w samochodzie to już standard. Coraz trudniej kupić bez niej nowe auto, a już na pewno problemy pojawiają się przy sprzedaży pojazdu bez klimatyzacji.

Mamy tu na myśli zarówno samochody niewyposażone w taką funkcję, jak i te z niesprawną klimatyzacją. Klimatyzacja choć już powszechna, nadal wymaga ciągłego zgłębiania wiedzy, gdyż jak każda dziedzina motoryzacji również dynamicznie się rozwija. Dziś auta są coraz bardziej nowoczesne, a przez to z jednej strony bardziej skomplikowane, z drugiej zaś bardziej przyjazne dla użytkownika oraz jego otoczenia.

Klimatyzacja w samochodzie ma za zadanie zwiększyć komfort jazdy dla użytkownika pojazdu i podróżujących z nim osób. Badania wykazały, że najodpowiedniejszą temperaturą dla człowieka jest wąski jej zakres od 210C do 270C. Klimatyzacja zapewnia utrzymanie temperatury wewnątrz pojazdu na odpowiednim poziomie w każdych warunkach pogodowych i niezależnie od temperatury zewnętrznej. O ile podniesienie temperatury wewnątrz pojazdu względem temperatury zewnętrznej nie jest procesem skomplikowanym, o tyle obniżenie jej jest już trudniejsze i bez znajomości pewnych zjawisk fizycznych może się okazać dla wielu niezrozumiałe.

Uważa się, że klimatyzacja samochodowa to obniżenie temperatury wewnątrz pojazdu, która ma na celu doprowadzenie i wytworzenie chłodu w pojeździe. Układ ten jest jednak bardziej złożonym procesem, podczas którego powietrze jest schładzane, oczyszczane oraz osuszane przed wprowadzeniem do kabin pojazdu. Wiedza z zakresu klimatyzacji samochodowej musi się opierać na zrozumieniu zjawisk fizycznych dotyczących przemieszczania ciepła, znajomości elementów składających się na układ klimatyzacji, narzędzi i urządzeń potrzebnych do obsługi oraz poznania przepisów i wymagań prawnych dotyczących tego układu.

Klimatyzacja w pojazdach samochodowych oparta jest na zjawisku fizycznym przewodzenia ciepła.

Przemieszcza się ono z substancji cieplejszych do chłodniejszych. W przypadku klimatyzacji samochodowej proces przemieszczania ciepłego powietrza z wnętrza kabiny pojazdu odbywa się do środowiska chłodniejszego, czyli do otocznia. Temu procesowi towarzyszą zjawiska fizyczne oparte na wrzeniu, parowaniu i skraplaniu. Nie jest możliwe pełne zrozumienie działania klimatyzacji bez zrozumienia tych trzech podstawowych zjawisk, na których opiera się działanie wszystkich układów klimatyzacji. Najprościej te zjawiska można opisać na przykładzie wody. Woda podgrzana do temperatury 1000C zaczyna wrzeć, następuje proces parowania wody, a ciągłe dostarczanie ciepła, czyli podgrzewanie, powoduje, że nasza woda paruje aż do całkowitego wyparowania, czyli do momentu, gdy cała ilość wody przejdzie w postaci pary do atmosfery. Gdy para zetknie się z chłodnym powietrzem otoczenia, następuje proces skraplania, a para wodna zamieni się ponownie w wodę. Oczywiście proces ten jest w rzeczywistości bardziej skomplikowany, ale to nie jest tematem naszych rozważań.


Jak tę wiedzę odnieść do naszej klimatyzacji samochodowej?


Cieczą, w której zachodzą wspomniane zjawiska fizyczne, jest czynnik chłodniczy. Czynnikiem chłodniczym, który obecnie obowiązuje we wszystkich pojazdach na całym świecie jest R134a. Czynnik ten wkrótce będzie zastąpiony przez nowy bardziej przyjazny środowisku naturalnemu czynnik chłodniczy o nazwie R1234yf. Chociaż wkrótce oba będą obowiązywać równolegle, gdyż proces wycofywaniaczynnika R134a będzie następował w czasie, to układy klimatyzacji wykorzystujące obydwa czynniki pracują w taki sam sposób, a elementy układu pozostaną takie same. Na temat czynnika R1234yf pojawia się ostatnio wiele informacji, między innymi, że jest to proces naturalnej zamiany czynnika w wyniku postępu technicznego zmierzający do ochrony warstwy ozonowej, który już w historii motoryzacji miał miejsce. Wspomnieć tu trzeba o zamianie czynnika chłodniczego o nazwie R12 na czynnik R134a. Wiadomości o czynniku R1234yf, który wśród wielu wzbudza tak wiele zainteresowania to temat na oddzielny artykuł. Czynnik chłodniczy, w odróżnieniu od cieczy, jaką jest woda ma inną temperaturę wrzenia, co powoduje, że jest idealnymmedium do wykorzystania go w klimatyzacji samochodowej.  Wspomniana temperatura wrzenia czynników chłodniczych wynosi od -250C do -300C, czyli znacznie poniżej temperatury panującej w pojeździe. Czynnik chłodniczy jest substancją wchłaniającą, przenoszącą i uwalniającą ciepło.

Jak działa układ klimatyzacji w samochodzie?

W typowym układzie klimatyzacji samochodowej czynnik chłodniczy w postaci cieczy o dużym ciśnieniu przedostaje się ze skraplacza do parownika przez urządzenie obniżające ciśnienie oraz temperaturę. W parowniku dochodzi do wrzenia czynnika chłodniczego dzięki ciepłu dostarczonemu z wnętrza kabiny. Czynnik chłodniczy wrze w parowniku w temperaturze minusowej i w ten sposób ochładza ciepłe powietrze omywające parownik. Czynnik chłodniczy w postaci pary o obniżonym ciśnieniu zasysany jest do sprężarki, która następnie spręża czynnik chłodniczy, który dostarczany jest do skraplacza w postaci pary o wysokim ciśnieniu. W skraplaczu dochodzi do skroplenia pary za pomocą strumienia chłodnego powietrza do cieczy o wysokim ciśnieniu. Obieg czynnika chłodniczego się zamyka i ponownie rozpoczyna się proces przemieszczania się czynnika.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 42/marzec 2012  „Klimatyzacja samochodowa Kompendium praktycznej wiedzy”


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook